شناسهٔ خبر: 33726627 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حفظ منابع انرژی مستلزم اهتمام جدی مسؤولان و جامعه روحانیت است

مدیرعامل شرکت برق کردستان گفت: مصرف بهینه و صرفه‌جویی درست از راه‌های حفظ منابع انرژی است و این مستلزم اهتمام جدی مسؤولان و جامعه روحانیت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، هیوا لهونیان شامگاه چهارشنبه در نشست تخصصی ائمه جمعه استان کردستان که در سالن جلسات کتابخانه امام خامنه‌ای سنندج برگزار شد، اظهار کرد: روحانیون فرماندهان دینی جامعه هستند و امروز بیش از هر زمانی به حضور و فعال بودن آنها نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم از ظرفیت جامعه روحانیون و تریبون‌های نماز جمعه برای آگاهی‌بخشی جامعه در حوزه‌های مختلف استفاده شود.

مدیرعامل شرکت برق کردستان افزود: براساس دیدگاه بزرگان و آموزه‌های دینی باید به مردم آگاهی‌بخشی داده شود و انتخاب مسیر را به خود افراد جامعه واگذار کرد.

لهونیان گفت: مسؤولیت ما تامین رفاه برای همه مردم است چرا که خداوند تمام امکانات رفاهی را در اختیار بشریت قرار داده است و باید به درستی از این نعمت‌ها استفاده کنند.

وی اضافه کرد: رسالت جامعه روحانیون به عنوان پرچم‌داران بصیرت‌افزایی، انتقال اطلاعات کافی به مردم و نمایان‌کردن مسیر درست برای آنهاست.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان افزود:‌ در هر جایی که آثاری از حیات وجود دارد شرکت برق وجود دارد و این بزرگترین افتخار مااست که زیرساخت و بنیان‌ آن توسعه است.

لهونیان با تاکید براینکه ما خدمت‌گذار بشر هستیم و با لحظه‌ لحظه زندگی مردم عجین هستیم، گفت: امروز وابستگی به برق در جامعه بشری به نقطه‌ای رسیده که حتی یک لحظه نمی‌تواند تصور نبود این امکان برایش ممکن نیست.

وی اذعان داشت: اولویت امروز شرکت برق استان این است که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف به نحوی عمل کند که خاموشی را به حداقل برساند و یا به طور کامل خاموشی وجود نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان اضافه کرد: اگر شما به عنوان منادیان فکری جامعه می‌خواهید پیام ما را به جامعه انتقال کنید باید با ابعاد کاری ما آشنا شوید و این کار در قالب این نشست‌ها ممکن می‌شود.

لهونیان با بیان اینکه کار ما اجرایی و تکنیک است، گفت: ماهیت کاری ما موجب شده که در سخنرانی و بیان مطالب با ضعف‌هایی مواجه باشیم.

وی خاطرنشان کرد: مصرف و تولید در شرکت برق در کنار هم و مساوی با هم نیست، برق تولید می‌شود و باید هزاران کیلومتر مسیر را برای رساندن آن به دست مشترکین طی کنیم.

مدیرعامل شرکت برق کردستان گفت: بیش از 94 درصد در تامین برق به خودکفایی رسیده‌ و بهترین وضعیت داریم.

لهونیان گفت: 25 درصد از 100 درصد از انرژی تولید شده برق در فرایند انتقال به مشترکین می‌رسد و اگر در این عدد هم صرفه‌جویی نشود ظلم بزرگی است.

مدیرعامل شرکت برق کردستان با بیان اینکه متوسط رشد سالانه برف در جهان 3.7 درصد است، گفت:‌ در خانه‌های ما نزدیک به 5 برابر خانه‌های اروپایی برق مصرف می‌شود و این نشان می‌دهد روش‌های مناسبی در این زمینه نداریم.

لهونیان اذعان داشت: در تابستان 20 هزار مگاوات برق برای مصرف کولر هزینه می‌شود و این معادل کل مصرف برق کشور عراق است.

وی مصرف بهینه برق را مورد تاکید قرار داد و گفت: ایران یک درصد جمعیت دنیا را دارد، ولی دو درصد مصرف انرژی برق دنیا را به خود اختصاص داده است و این در سایر حامل‌های انرژی هم صدق می‌کند.

مدیرعامل شرکت برق کردستان گفت: ایران دو برابر میانگین جهانی در آب، 4 برابر در گاز و  6 برابر در بنزین مصرف می‌شود.

لهونیان اضافه کرد: در گام دوم انقلاب بنا به فرموده مقام معظم رهبری باید به سمت ارتقای کیفیت خدمات حرکت کنیم تا بتوانیم از کاروان رقابت جهانی عقب نمانیم.

وی از بحران تبدیل کشور ایران به واردکننده انرژی در صورت ادامه این وضع را هشدار داد و عنوان کرد: براساس برنامه سال 92 هشت سل آینده سال‌های بحران برای ایران است که متاسفانه بدلیل عدم مدیریت مصرف صحیح در حال حاضر در مرحله بحران است.

مدیرعامل شرکت برق کردستان افزود: باید به نحوی عمل کنیم که مردم کشور که در نقاط گرمسیر زندگی می‌کنند دچار مشکل نشوند.

مدیرعامل شرکت برق کردستان تاکید کرد: مسوولان باید در بحث استفاده بهینه از  انرژی خود پیشرو باشند، مسوولان ما باید سختی‌ها را تجربه و تحمل کنند تا بتوانند از مردم بخواهند که متحمل سختی‌ها شوند.

لهونیان افزود: اگر مردم پای کار باشند قطعا شاهد تحول خواهیم بود، مردم در زمان پیک مصرف وسایل برقی غیرضروری را خاموش کنند.

وی برخورد قاطع با استفاده کنندگان غیرمجاز را مورد تاکید قرار داد و گفت: این ظرفیت فراهم شده که الان حتی به متقاضیان انشعاب غیردائم داده شود.

مدیرعامل شرکت برق کردستان در ادامه گفت: از دستگاه قضا انتظار برخورد جدی‌تر با متخلفین نصب انشعابات غیرمجاز داریم، بارها از دادستان تقاضا کرده‌ایم که در این راستا برخورد جدی داشته باشند و احکام سخت را برای متخلفین صادر کنند.

مدیرعامل شرکت برق کردستان افزود: نیازمند مدیریت هوشمندانه در مصرف انرژی هستیم، این کار خاموشی را به حداقل ممکن می‌رساند.

وی گفت: کردستان 95 درصد از 650 هزار مشترک خانگی و اصناف هستند و کمتر از 5 درصد مشترکین ما را بخش صنایع به خود اختصاص داده‌اند که اگر هر مشترک خانگی به اندازه یک لامپ 100 واتی انرژی صرفه‌جویی کنند بهترین بهره‌وری را داشته‌ایم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بیشترین سرقت برق را در شهرستان‌های مریوان و سنندج داریم و امیدواریم با همکاری و همراهی همه بخش‌های تاثیرگذار به ویژه جامعه روحانیون شاهد رفع این مشکل در سطح استان باشیم.

انتهای پیام/2330/71

نظر شما