شناسهٔ خبر: 33726254 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

رهبر معظم انقلاب:

مبازره سختگیرانه با فساد وظیفه مهم قوه قضائیه است

صاحب‌خبر -
حضرت آیت‎الله خامنه‎ای رهبر معظم انقلاب  صبح چهارشنبه در دیدار رئیس، مسئولان و جمعی از قضات و کارکنان قوه قضائیه، «عدالت» را محور اساسی دستگاه قضا خواندند و با ابراز خرسندی از اقدام رئیس قوه در تهیه برنامه‏‌ای خوب برای ایجاد تحول در این دستگاه، «اجرای زمان‌بندی‌شده، شجاعانه و متکی بر روش‌های مبتکرانه این برنامه» را کاملاً ضروری برشمردند و با تجلیل از ایستادگی تحسین برانگیز 40 ساله مردم در مقابل زورگویان جهانی افزودند: ملت مظلوم و مقتدر ایران در مقابل فشارها، تهمت‌ها و اهانت‌های شریرترین حکومت جهان یعنی امریکا از اهداف خود کوتاه نمی‎آید و مسیر انقلاب و امام را برای دستیابی به عزت، رفاه و پیشرفت و سرافرازی ادامه خواهد داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب، ایشان  با تبریک هفته قوه ‎قضائیه و تجلیل از شخصیت شهید مظلوم آیت‎الله بهشتی به عنوان بنیانگذار دستگاه قضایی در نظام اسلامی گفتند: شهید بهشتی، انسانی صاحب فکر و اراده، قوی، منضبط، اهل کار، با نشاط و به معنی واقعی یک نعمت بزرگ بود.
مهم‌ترین وظیفه قوه قضائیه
حضرت آیت‏‌الله خامنه‎ای اهمیت قوه قضائیه را مبتنی بر وظیفه اصلی آن یعنی «اقامه عدل» دانستند و افزودند: قوه قضائیه در نظام جمهوری اسلامی همچون نهالی جدید روز به روز رشد کرده و در دوره‎های مختلف پیشرفت‌هایی داشته است که در دوره جدید نیز باید نسبت به دوره‌های قبل، پیشرفت و آورده جدیدی داشته باشد. ایشان با تأکید بر اینکه مهم‌ترین مأموریت قوه قضائیه در دوره جدید، «ایجاد تحول در چارچوب اصول اسلام و قرآن و قانون اساسی» است، خاطرنشان کردند: تحول به معنای استفاده از شیوه‌های کارآمدتر و مؤثرتر و بهینه شدن شیوه‌های قبلی و همچنین رفع نقص‌ها، خلأها و اشکالات گذشته است. رهبر معظم انقلاب ایجاد تحول در قوه قضائیه را نیازمند «طراحی کلان» و «برنامه مدون و  زمان‌بندی‌شده» دانستند و گفتند: برای ایجاد تحول، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی، 50 درصد کار است و 50 درصد بقیه مربوط به تحرک و اقدام و عمل است. حضرت آیت‏ الله خامنه‎ای با ابراز امیدواری به تحقق تحول در قوه قضائیه در دوره جدید، تأکید کردند: باید اجرای سند آماده شده‌ تحول، بدون تأخیر شروع شود. ایشان در ادامه با اشاره به وظایف گسترده قوه قضائیه در قانون اساسی و جایگاه بسیار مهم این قوه افزودند: «احیای حقوق عامه که گستره وسیعی از اقتصاد و امنیت تا عرصه بین‎المللی را دربر می‎گیرد»، «گسترش عدل و آزادی‎های مشروع»، «پیشگیری از وقوع جرم» و «نظارت بر حُسن اجرای قانون» از جمله این وظایف مهم است که اجرای آنها نیازمند شیوه‌های نو و ابتکاری و انسان‌های توانا است. رهبر انقلاب اسلامی یکی دیگر از وظایف مهم قوه قضائیه را «مبارزه سختگیرانه با فساد» در درون قوه و در خارج از قوه برشمردند و تأکید کردند: مبارزه با فساد در درون قوه قضائیه در اولویت است زیرا حتی یک عنصر ناباب در دستگاه قضایی می‎تواند زحمات قضات شریف و پاکدامن و کارکنان امین این قوه در سراسر کشور را مخدوش کند و تأثیرات مخربی بر جای بگذارد. حضرت آیت‎الله خامنه‎ای گفتند: گناه فردی که مسئول مبارزه با فساد است و دچار فساد می‌شود، چند برابر و نابخشودنی است، بنابراین در این موضوع سخت‎گیری شود. ایشان با اشاره به تهمت و بدگویی و تعرض به قوه قضائیه بویژه در فضای بی در و دروازه مجازی خاطرنشان کردند: در طول تاریخ، امیرمؤمنان یعنی مظهر کامل عدالت را هم به بی عدالتی متهم می‌کردند، بنابراین فضاسازی و تهمت نباید در عزم و اراده و فعالیت‌ها تأثیر منفی بگذارد.
مردم باید کارهای قوه قضائیه را متکی بر کار علمی و کارشناسی بدانند
رهبر انقلاب «تصویرسازی از قوه قضائیه در افکار عمومی» را بسیار مهم خواندند و افزودند: باید در این زمینه کاملاً مراقب و هوشیار بود چرا که برخی حوادث ممکن است خصوصیات یک قوه قضائیه خوب یعنی شرافت، صداقت و عدالت را در چشم مردم، برعکس جلوه دهد.
ایشان در تبیین خصوصیات ضروری دستگاه قضا در افکار عمومی تأکید کردند: دستگاه قضا در چشم مردم باید در «انتصابات، احکام، گفتار و رفتار» دارای «حکمت» باشد و مردم کارهای این قوه را متکی بر کار «علمی و کارشناسی» ببینند.
«برخورداری از گوش شنوا در همه مراحل قضایی و صبر و حوصله شنیدن از همه شاکیان و متهمان» و نیز «برخورداری از قاطعیت و اقتدار» دو خصوصیت دیگری بود که رهبر انقلاب آنها را برای تصویر دستگاه قضا در افکار عمومی، کاملاً ضروری خواندند.
حضرت آیت‎الله خامنه‎ای «طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌ها» را ضربه به اقتدار قوه قضائیه دانستند و خاطرنشان کردند: وقتی پرونده‎ای 10 سال در محاکم به نتیجه نمی‌رسد، از نظر مردم نشان‌دهنده ناتوانی و سردرگمی دستگاه قضایی در این پرونده است، بنابراین باید پرونده‎ها با سرعت لازم به نتیجه برسند و احکام صادر شده اجرا شوند.
رهبر انقلاب «رفتار، گفتار، عملکرد و تبلیغات صحیح» را زمینه‌ساز ترسیم تصویر مناسب از قوه قضائیه در اذهان عمومی خواندند و افزودند: همه دستگاه‌ها از جمله صدا و سیما باید به دستگاه قضا کمک کنند.
رهبر انقلاب دقت در انتصابات قضایی را مهم برشمردند و با استناد به فرمان امیرمؤمنان به مالک اشتر درباره انتخاب برترین مردم برای قضاوت افزودند: مسئولان و مدیران قضایی این فرمان تاریخی را حتماً مطالعه کنند و در انتصابات و گزینش‌ها خصوصیاتی را که امیرمؤمنان مورد تأکید قرار داده، ملاک عمل قرار دهند. «توجه به اخلاق و روش‌هایی که در روند ظاهراً خشک کارهای دستگاه قضا باعث تلطیف می‌شود»، توصیه دیگر رهبری به مسئولان قضا بود. ایشان افزودند: با همه مراجعان و در همه مراحل قضایی خوش رفتار، با حوصله و صبور رفتار کنید و با توصیه به عفو و گذشت، به روش‌هایی نظیر احیای حکمیت و استفاده صحیح از شوراهای حل اختلاف اهمیت دهید. حضرت آیت‏‌الله خامنه‎ای همچنین با اشاره به مسائل روز، افزودند: این روزها خبرگزاری‎های خارجی به نقل از کارشناسان، مکرر اذعان می‎کنند که ملت ایران را نمی‎توان با فشار و تهدید و تحریم به زانو درآورد. البته این واقعیت ناشی از حوادث ماه‌های اخیر نیست، بلکه نتیجه 40 سال ایستادگی، عزت، عظمت و اقتداری است که ملت ایران از خود نشان داده است. ایشان، پیروزی انقلاب را نقطه بیرون آمدن ملت از «لاک ذلت و توسری خوری» برشمردند و خاطرنشان کردند: در چهار دهه اخیر، تلفیق هویت ایرانی با خصوصیات اسلامی موجب شده فشارهای زورگویان جهانی، تأثیری در روند حرکت ملت نداشته باشد.
رهبر انقلاب حضور همیشگی در راهپیمایی‌های ۲۲ بهمن و روز جهانی قدس و همچنین شرکت در انتخابات متعدد را نشانه عزم و اراده تحسین برانگیز ملت دانستند و افزودند: در اواخر امسال نیز انتخابات داریم که معتقدم با وجود تردید افکنی برخی‌ها، مردم در آن انتخابات نیز با شور و شوق شرکت می‎کنند و عظمت خود را نشان می‎دهند.
ملت در برابر امریکا عقب نمی نشیند
حضرت آیت‎الله خامنه‎ای اتهامات، اهانت‏‌ها و دشنام‎های شریرترین حکومت جهان یعنی امریکا به ملت ایران را یادآور شدند و افزودند: منفورترین و خبیث ترین دولت جهان که عامل جنگ، تفرقه، چپاول و غارت کشورها و ملت‌ها است، ملت شریف ایران را هر روز مورد ناسزا و اتهام قرار می‌دهد اما مردم ایران از این اعمال زشت امریکا جا نمی‌خورند و عقب نمی‌نشینند.
ایشان تحریم‌های امریکا را ظلمی بارز به ملت ایران خواندند و تأکید کردند: ملت مظلوم اما در عین حال مقتدر ایران، به فضل الهی همچنان مثل کوه می‌ایستد و با قوت به حرکت خود ادامه می‌دهد و به همه مقاصد مورد نظرش دست می‎یابد. رهبر انقلاب، پیروزی نظام اسلامی بر همه توطئه‎ها از جمله جنگ، فتنه، نفوذ، تحریکات تروریستی و دیگر اقدامات خباثت آمیز امریکا را نشانه آشکار حمایت پروردگار از این ملت خواندند و افزودند: بخش اصلی اقتدار ملت مرهون اعتقاد عمیق به حمایت‌های الهی است.
حضرت آیت‌‌الله خامنه‎ای پیشنهاد مذاکره امریکا را یک «فریب» خواندند و خاطرنشان کردند: دشمن وقتی نتوانسته با فشار به هدفش برسد، با تصور سادگیِ ملت ایران، پیشنهاد مذاکره می‌دهد و می‌گوید ملت ایران باید پیشرفت کند، البته این ملت حتماً پیشرفت خواهد کرد اما بدون شما و به شرطی که شما نزدیک نشوید. ایشان با یادآوری همه کاره بودن امریکا و انگلیس در دوران رژیم پهلوی گفتند: شما عامل عقب‌ماندگی ملت ایران در آن دوره منحوس هستید و الان هم حضور شما جز عقب ماندگی و توقف پیشرفت ایران هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.
هدف امریکا از پیشنهاد مذاکره
رهبر انقلاب هدف اصلی پیشنهاد امریکا برای مذاکره را «خلع سلاح ملت و حذف عوامل اقتدار ایران» خواندند و خاطرنشان کردند: امریکایی‌ها اکنون با وحشت از عوامل اقتدار ملت ایران، می‌ترسند جلو بیایند بنابراین می‌خواهند با مذاکره، این اسلحه و عامل اقتدار را از دست ایران بگیرند تا هر بلایی می‌خواهند سر ملت بیاورند.  اگر در مذاکرات حرف او را قبول کردی پدر ملت درمی‌آید و اگر قبول نکردی همین فضاسازی‌های سیاسی، تبلیغات و فشارها ادامه خواهد یافت. حضرت آیت ‏الله خامنه‏‌ای با اشاره به سوء استفاده امریکایی‎ها از ابزار حقوق بشر گفتند: شما حدود ۳۰۰ مسافر بی‌گناه را در آسمان می‎کشید، با کمک به سعودی‎ها در یمن جنایات مکرر می‎کنید، آن وقت از حقوق بشر دم می‌زنید.
رهبر انقلاب در پایان سخنانشان تأکید کردند: ملت ایران با ادامه راهی که اسلام، انقلاب و امام ترسیم کرده‌اند، اهداف با ارزش و جذاب خود یعنی دستیابی به عزت، رفاه مادی، پیشتازی در علم و آرامش و امنیت اجتماعی را محقق خواهد کرد.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در گزارشی  تحول در دستگاه قضایی که خواست رهبری، همه مردم و کارکنان دستگاه قضایی است را ضروری خواند.

نظر شما