شناسهٔ خبر: 33726251 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

روایت رئیس کمیته ملی المپیک از دستاورد‌های سفر به لوزان

برخی از داخل برای تعلیق ورزش به خارجی‌ها خط می‌دهند!

روزنامه جوان

رضا صالحی‌امیری معتقد است که در جلساتش با رؤسای فدراسیون‌های جهانی، کسی بحث تعلیق ورزش ایران را مطرح نکرده است، اما در داخل برخی با خط دادن به خارجی‌ها به دنبال ایجاد چالش برای ورزش کشورمان با فدراسیون‌های جهانی هستند.

صاحب‌خبر -
سرویس ورزشی جوان آنلاین: روز المپیک و رسانه بهانه‌ای شد تا رئیس کمیته ملی المپیک دیروز در حاشیه برنامه‌های روز پنجم هفته المپیک، از دستاورد‌های سفر سه روزه‌اش به لوزان سوئیس بگوید. سفری که هرچند به دلیل حضور در مراسم افتتاح ساختمان جدید کمیته ملی المپیک بود، اما زمینه‌ای را فراهم کرد که دیپلماسی ورزشی ایران فعال‌تر شود تا از ظرفیت‌های مغفول ورزش بیشتر از قبل استفاده شود. حضور رؤسای کمیته ملی المپیک کشور‌های جهان در کنار رؤسای فدراسیون‌های جهانی فرصتی را فراهم کرده بود تا در حاشیه افتتاح ساختمان جدید IOC، مدیران کمیته ملی المپیک به رایزنی‌های مختلف بپردازند.

رایزنی‌ها برای کسب کرسی واجب است
سفر لاکچری مدیران کمیته ملی المپیک به سوئیس؛ این اولین انتقادی است که رضا صالحی‌امیری به آن پاسخ می‌دهد. او معتقد است که چنین انتقاد‌هایی رنگ و بوی ورزشی ندارد: «افتتاحیه ساختمان جدید کمیته ملی المپیک با حضور هزار مهمان در لوزان که پایتخت ورزش دنیاست، برگزار شد. حضور رؤسای کمیته ملی المپیک کشور‌های مختلف و رؤسای فدراسیون‌های جهانی بهترین فرصت بود تا از این ظرفیت برای ارتباط با آن‌ها استفاده کنیم. تقریباً همه کشور‌ها در لوزان سوئیس دفتر دارند و از ارتباطات برای حل مسائل خود استفاده می‌کنند، اما ما از این موضوع غافل هستیم.»
رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه آمار قابل تأملی از کمک‌های سالانه IOC را که ایران سهم ناچیزی از آن دارد، بیان کرد: «۵۰۸ میلیون دلار به کشور‌ها کمک شده که ما سهمی از آن نداشته‌ایم، آن هم به خاطر اینکه در بخش بین‌الملل کاری نکرده‌ایم و این سبب شد تا ضعیف‌ترین کرسی را در مجامع بین‌المللی مدیریت ورزشی دنیا به دست بیاوریم. البته با صحبت‌هایی که با مک لود، معاون اجرایی IOC داشتم، وی دید مثبتی به ایران داشت و مقرر شد با تعریف کردن پروژه‌هایی برای کمیته ملی المپیک، سهم ایران از کمک‌های کمیته بین‌المللی المپیک افزایش پیدا کند.»
در حالی ورزش ایران در مسابقات مختلف جهانی و المپیک به دلیل نداشتن کرسی بین‌المللی تأثیرگذار در مدیریت ورزش دنیا ضربه‌های متعددی از ناداوری خورده است که صالحی‌امیری از رایزنی برای افزایش این کرسی‌ها در سفرش به لوزان خبر داد: «با رؤسای فدراسیون‌های مختلف صحبت کردم و در مورد کرسی‌های بین‌المللی هم تبادل‌نظر کردیم. واقعاً در این زمینه ضعف داریم، در حالی که می‌توانستیم ده‌ها کرسی بین‌المللی داشته باشیم. متأسفانه در این مورد همیشه دیگران را نقد می‌کنیم، اما خودمان مقصر هستیم و باید تلاش کنیم تا این ضعف‌ها برطرف شود.»
صالحی‌امیری در این باره فیصل اردنی را مثال زد: «در انتخابات امسال فیصل رئیس کمیته ملی المپیک اردن در حالی عضو هیئت اجرایی IOC شد که به‌رغم داشتن پول و ارتباط، چند سال برای رسیدن به این پست رایزنی و تلاش کرد. ما هم باید برای کسب کرسی به‌صورت مستمر کار کنیم و در جلسات حضور داشته باشیم. برای کسب کرسی باید سه عضو IOC فرد مورد نظر را تأیید کنند تا پرونده او در هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک مطرح شود که این‌ها نیاز به حداقل یک سال رایزنی مستمر با کشور‌های مختلف و اعضای IOC دارد.»

از داخل علیه کشتی سمپاشی می‌کنند
رئیس کمیته ملی المپیک در سفر سه روزه به لوزان با ۱۹ مقام از رئیس کمیته بین‌المللی المپیک گرفته تا رؤسای فدراسیون‌های جهانی دیدار کرد که به گفته صالحی‌امیری مثبت بوده است. گفت‌وگو با لالوویچ، رئیس اتحادیه جهانی کشتی با توجه به خبر‌های منتشر شده درباره خطر تعلیق به دلیل بدهی‌های میلیاردی فدراسیون کشتی در داخل کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.
با وجود چنین خبرهایی، اما رئیس کمیته ملی المپیک جو دیدارش با رئیس اتحادیه جهانی کشتی را مثبت اعلام کرد و گفت که لالوویچ حرفی از تعلیق نزده است: «لالوویچ قبلاً موضع تندی در خصوص ایران داشت، اما الان اینطور نیست. من سه دیدار با لالوویچ داشتم و او گفت: برای دفاع از کشتی ایران شدیدترین انتقاد‌ها را تحمل کرده، مشخص است که این انتقاد‌ها و فشار از سوی رژیم صهیونیستی بوده است. الان با لالوویچ رفیق شده‌ایم و مشکلی نیست، مگر اینکه کسی از داخل سمپاشی کند. بیشترین ایجاد چالش با فدراسیون‌های جهانی از داخل است. رئیس اتحادیه جهانی اعتقاد دارد که کشتی جهان بدون ایران امکان‌پذیر نخواهد بود و طبق آماری که او ارائه کرد در سال ۲۰۱۸ مسابقات کشتی ۲۰۶ میلیون بیننده داشت که این به دلیل جذابیت‌های کشتی بود و بخش اعظم آن مخاطبان ایرانی بودند.»
علاوه بر ماجرای تعلیق به خاطر بدهی، موضوع دیگری که درباره کشتی به گوش می‌رسید، تعلیق کشتی ایران به دلیل دخالت دولت در انتخابات بود. هشداری که توسط مدیران سابق فدراسیون کشتی داده شده بود. با این حال صالحی‌امیری اشاره کرد که لالوویچ گفته است در این باره مشکلی ایران را تهدید نمی‌کند: «IOC و فدراسیون جهانی قبول دارند که هر کشور قوانین محلی خودش را دارد که به آن احترام می‌گذارند، فقط نباید در تعارض با شعار‌های المپیک باشد. به همین خاطر در مورد انتخابات هم گفت که فقط نظارت کنید. به ما اعتماد دارد و مشکلی در مورد انتخابات نمی‌بیند و فقط می‌خواهد انتخابات از طریق مجمع باشد. ما هم گفتیم انتخابات فدراسیون دموکراتیک و توسط مجمع برگزار می‌شود، اما ساختار بومی داریم و باید صلاحیت کاندیدا‌ها توسط مراجع ذی‌ربط تأیید شود. سعی می‌کنیم در طول سه هفته آینده انتخابات فدراسیون کشتی برگزار شود.»

پرونده تعلیق بسته شد
عدم رویارویی ورزشکاران کشورمان با نمایندگان رژیم کودک‌کش صهیونیستی و تهدید تعلیق به ورزش کشورمان از سوی برخی فدراسیون‌های جهانی در سال‌های اخیر، چالشی است که به گفته صالحی‌امیری با توجه به مذاکراتش با رؤسای فدراسیون جهانی در لوزان خطر آن برطرف شده و کسی صحبت از تعلیق ورزش ایران به میان نمی‌آورد: «زمانی که به کمیته آمدم برخی به من گفتند که ورزش کشورمان تعلیق می‌شود. این در حالی است که این ماجرا فقط در داخل است و از بیرون کسی ما را تهدید نمی‌کند. در مذاکراتی که با ۱۹ نفر از سران و مقامات ارشد ورزشی جهان داشتم، هیچ‌کدام مسئله رقابت با رژیم صهیونیستی در عرصه جهانی و بین‌المللی را مطرح نکردند.»
رئیس کمیته ملی المپیک موضوع عدم مبارزه با ورزشکاران رژیم اشغالگر قدس را فراتر از یک امر دستوری عنوان می‌کند: «قهرمانان کشورمان نیز حاضر به مسابقه با ورزشکاران این رژیم نیستند، رژیمی که تماماً ضدمنافع انسانی و اسلامی در جهان حرکت می‌کند و علاوه بر ایران، برخی کشور‌های دیگر مانند کویت هم حاضر به رقابت با ورزشکاران این کشور نیستند.»

نظر شما