شناسهٔ خبر: 33726000 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

اورژانس اجتماعی به مدارس می‌رود

هشدار کارشناسان درباره افزایش پرونده‌های آسیب اجتماعی در مدارس از اعتیاد دانش‌آموزان گرفته تا خودکشی و... به‌نظر می‌رسد از سوی مسئولان آموزش و پرورش جدی گرفته شده است تاجایی که مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش از استقرار «اورژانس اجتماعی» در مدارس خبر داده است.

صاحب‌خبر -

چندی پیش منصور کیایی مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، از وجود ۱۰هزار دانش‌آموز معتاد در کشور به ایسنا خبر داد و گفت: این دانش‌آموزان کسانی هستند که پس از تجربه مصرف اولیه موادمخدر به مصرف خود ادامه داده و امروزه نیازمند درمان هستند. او همچنین گفت: «حدود ۱۰۰هزار دانش‌آموزان در معرض خطر اعتیاد در کشور وجود دارد که برخی از این دانش‌آموزان یا تجربه مصرف را داشته یا در معرض این آسیب قرار دارند. »

این آمارها در حالی از سوی مسئولان آموزش و پرورش ارائه می‌شود که سردار مسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا هم فرودین‌ماه امسال در نشست خبری گفت: «پلیس ۲هزار مدرسه را به‌عنوان اولویت حضور مشخص کرده است که اغلب این مدارس بیشتر در مناطق پرخطر بود که خرده‌فروشان موادمخدر می‌توانستند در این مکان فعالیت داشته باشند و در اطراف مدارس فعالیت کنند که حدود ۳تن موادمخدر در این ۲هزار نقطه تا پایان سال۹۷ کشف شده است. »

به‌گفته او همچنین پلیس بالغ بر ۲۰هزار فروشنده موادمخدر را نیز پیرامون مدارس دستگیر کرده است. در این بین اواخر فروردین‌ماه هم خبر مصرف موادمخدر از سوی چند دانش‌آموز در محیط مدرسه حاشیه‌های بسیاری را به همراه داشت و انتشار گسترده آن در شبکه‌های اجتماعی با واکنش‌های مردمی و نگرانی‌های گسترده از سوی خانواده‌ها همراه شد.

اما حالا بعد از انتشار همه این آمارها و هشدارهای متعدد از سوی کارشناسان به‌نظر می‌رسد که مسئولان آموزش و پرورش به فکر اقدامات عملی جدی افتاده‌اند که مهم‌ترین آن استقرار اورژانس اجتماعی در مدارس است.

و ارائه خدمات فوریت‌های اجتماعی در مدارس گفت: این طرح شبیه به همان اورژانس اجتماعی است؛ منتها ویژه و اختصاصی آموزش و پرورش است. بخشنامه مربوط را صادر کردیم و از مهرماه اجرا می‌شود. مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش به ایسنا گفته است:» این طرح شبیه به همان اورژانس اجتماعی است؛

منتها ویژه و اختصاصی آموزش و پرورش است. بخشنامه مربوط را صادر کردیم و از مهرماه اجرا می‌شود. البته پیش از این هم آموزش و پرورش با اجرای طرح با عنوان نماد تلاش‌هایی در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس صورت داده بود که هم‌اکنون در ۶۵۷۸مدرسه اجرا می‌شوند. به گفته شکوهی علاوه بر طرح اورژانس اجتماعی قرار است طرح دیگری با عنوان فوریت‌های اجتماعی هم برای همه مدارس اجرایی شود. «این طرح را هم در دستورکار داریم و فوریت‌های اجتماعی - روانی را در تمام مناطق ابلاغ کردیم که در حال انجام است. »

برچسب‌ها:

نظر شما