شناسهٔ خبر: 33725956 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کتاب نیستان چه کتاب‌هایی در این هفته منتشر کرد؟

«لبه تاریکی» و «ازدحام بوسه» عنوان کتاب‌های جدیدی است که در انتشارات کتاب نیستان منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در این هفته دو اثر جدید از انتشارات کتاب نیستان روانه بازار کتاب شد.

لبه تاریکی منتشر شد

«لبه تاریکی» داستانی بلند و عاشقانه با رویکرد ادبیات بومی نوشته شده است؛ روایتی از دلدادگی دو جوان به یکدیگر که تناسبات و تعصبات قومی و روستایی برای ازدواج آنها مشکلاتی ایجاد کرده است و همین مسئله داستان را با تعلیق و کشش روبرو کرده است.

در مواجهه با این داستان و به شرحی که رفت شاید به نظر برسد که طیبه نجیب حرفی تازه برای رو کردن نداشته است، اما کار اصلی نجیب و لبه تاریکی را باید در نوع مواجهه‌اش با مخاطب جستجو کرد. او به روایت و زبانی تازه در این داستان دست پیدا کرده است که بسیار جذاب و در عین حال شیرین و خواندنی است.

کتاب نیستان چه کتاب‌هایی در این هفته منتشر کرد؟

نجیب در داستان خود سعی کرده گویش محاوره‌ای روستاهای شمال ایران را زنده کند. دیالوگ‌های او سرشار از شیرینی و عطر بکر بودن این زبان و الگوهای حاکم بر آن را دارد و بدون شک برای بسیاری از مخاطبان ادبیات و زبان فولکلور در ایران امری جذاب و خواندنی است. نجیب همچنین با الهام از اصول و بنیان‌های زندگی روستایی، با توصیف‌های خود توانسته تصویری زیبا و جذاب و متناسب با تم محوری داستان که روایتی از عشق سرشار دو جوان به یکدیگر است،ارائه کند که بر زیبایی و قوام اثر بسیار افزوده است.

کتاب گنجینه‌ای است از باورها و اعتقادات بدنه جامعه روستایی در ایران و نمایشی از تنیده شدن و ریشه دواندن این باورها در ساختار و ساختمان زندگی آنها. از این منظر نویسنده به تناسب سن شخصیت‌های حاضر در داستان توانسته الگویی برای این موضوع پیش روی مخاطب قرار دهد و به نوعی نگاه جامعه‌شناختی از شخصیت‌ها و سنین مختلف زیست بوم روستایی دست پیدا کند و این همه را نیز در قالب داستان و روایت پر فراز و نشیب عاشقانه خود بازگو می‌کند.

«لبه‌تاریکی» به همین اعتبار داستانی است بسیار ایرانی و ریشه در تار و پود سنت‌های کهن ایرانی و حتی می‌توان به برخی از بخش‌ها و ایده‌های روایی در آن نگاهی اسطوره‌ای داشت و از طرف دیگر ریشه دواندن باورهای دینی را در دل سنت‌های زیستی خانواده روستایی ایران در آن جستجو کرد. این همه اتفاق در دل یک داستان بلند عاشقانه مهمترین اتفاقی است که با خوانش «لبه تاریکی» برای مخاطب داستان ایرانی رخ می‌دهد که عادت به خوانش کلیشه‌هایی از پیش مشخص از داستان‌های ایرانی داشته است.

انتشارات کتاب نیستان «لبه تاریکی» را در ۱۷۲ صفحه با ۳۶۰۰۰ تومان منتشر کرده است.

ازدحام بوسه منتشر شد

انتشارات کتاب نیستان چه کتاب های جدیدی در این هفته منتشر کرد

سنت سفرنامه‌نویسی با وجود اینکه از دیرباز از رسوم و باورهای ایرانیان مسلمان بوده و آثار درخشانی در این زمینه درباره عصر و زمانه خود بر جای گذاشته‌ اما در سپهر فرهنگی ایران در سال‌ها و دهه‌های اخیر این اتفاق چندان جدی گرفته نشده و گویا توسعه زندگی و فراهم شدن امکان سفر برای عموم از ارزش و انتظار برای انتشار و خوانش چنین آثاری کاسته است. با این همه کم نبوده‌اند سفرنامه‌هایی که در همین فاصله نوشته شده و با اقبال روبرو بوده‌اند. در این دست آثار، راوی و یا موضوع روایت چنان بکر و جذاب بوده است که مخاطبان را با خود همراه کرده است.

کتاب «ازدحام بوسه» اثر نرگس مقصودی در زمره همین دست آثار است. مقصودی این کتاب را بر پایه نخستین تجربه خود از سفر پیاده‌روی اربعین حسینی منتشر کرده است. سفری که در سال‌های اخیر با وجود همه‌گیر شدنش در میان بخشی وسیع از جامعه ایران، به دلیل تنوع در انجام و اتفاقات پیش روی آن از جذابیت زیادی برای روایت برخوردار بوده است.

«ازدحام بوسه» با وجود در اختیار داشتن راوی زن در دام سانتی‌مانتالیسم روایت زنانه نیفتاده است. این اثر یک روایت حس‌برانگیز و جالب از این رویداد را روایت کرده است. کتاب از شرح چگونگی حرکت در این مسیر برای راوی شروع می‌شود. از آنچه او طلبیده شدن عنوان کرده است و در ادامه شرحی است پرتعلیق از آنچه بر او برای جمع کردن اسباب و آلات سفر رفته است و فراهم کردن مقدمات مالی و غیر مالی آن.

نگاه مقصودی در کتاب و برای شرح سفرش نگاهی داستانی است. گویا شرح روایی اتفاقاتی که بر او رفته و سعی کرده به آن نمک و نگاه داستانی بیاندازد و برای مخاطب روایتی جذاب‌تر از یک گزارش صرف از آنچه دیده است بر جای بگذارد.

کتاب با همین نگاه برای تمامی مخاطبانی که این سفر را تجربه کرده یا نکرده باشند جذاب و خواندنی است. نکته دیگر درباره این متن دور شدن آن از اطناب و تفسیر و توصیف‌های بی‌جا و یا به شدت عاطفی و مصنوعی در کتاب است. مقصودی در کتاب خود به خوبی تصویری جذاب از خود روایت کرده است، خودی که به فکر این سفر نبوده و برای آن نیت و طلبی در مشهد مقدس می‌کند و دعایش در نهایت مستجاب می‌شود و او راهی سفر؛ این کتاب از این منظر و برای ردیابی لایه‌های معرفتی پیچیده در تار و پودش نیز اثری در خور توجه و خواندنی است و می‌تواند برای مخاطبش ره‌توشه‌ای از این جنس نیز مهیا کند.

انتشارات کتاب نیستان «ازدحام بوسه» را در ۱۵۴ صفحه و با قیمت ۳۲۰۰۰ تومان منتشر کرده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما