شناسهٔ خبر: 33725854 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همدلی | لینک خبر

پرواز پرستوها بر آسمان سیاست

صاحب‌خبر -
پرستو شهری، پرستوی بهاری، پرستوی نفتی و...
همدلی| گروه اجتماعی- انتشار خبر بازداشت زنی که با بازی در نقش پرستو، زندگی ۱۶ نفر از پرسنل مهم و تاثیرگذار وزارت نفت را تحت تاثیر قرار داده است، علاوه بر این که یک بار دیگر واژه پرستو را به سر زبان‌ها انداخت، نشان داد پرستوها فقط در سازمان‌های شهری مانند شهرداری تهران یا شورای شهر بابل یا در لانه بهاری‌ها فرود نمی‌آیند، بلکه می‌توانند در وزارت عریض و طویلی مانند وزارت نفت که اقتصاد کشور به آن وابستگی شدید دارد و همچنین در زمان تحریم‌ها پاشنه آشیل کشور است ، نیز فرود آیند تا وزارت نفت تنها با یک پرستو به پرواز درآید.
حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی، اولین فردی بود که از نفوذ یک زن در بین 16 مدیر وزارت نفت پرده برداشت.
وی گفت: «اخیرا نهاد‌های امنیتی یک باند نفوذی را دستگیر کردند که با نفوذ در میان تعدادی از مدیران وزارت نفت در جهت تکمیل پازل دشمن اقدام می‌کردند و در راس این باند خانمی قرار داشت که با نفوذ بین ۱۶ نفر از پرسنل مهم و تاثیرگذار وزارت نفت نفوذ کرده بود و توانسته بود تصمیمات مهمی را در وزارت نفت مسکوت بگذارد و ضربه کاری را در این جنگ اقتصادی به کشور وارد کند. این مقامات با همراهی این خانم تصمیمات غلطی را در جهت خواسته‌های دشمن و برعلیه منافع ملی کشور اتخاذ می‌کردند.»
ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی نیز روز یکشنبه دوم تیرماه ۱۳۹۸ از دستگیری یک زن در وزارت نفت به‌ عنوان جاسوس خبر داده و گفته است: «این فرد اخیراً از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده است.» ابوالفضل ابوترابی گفته «این خانم تبعه ایران و نفوذی بوده» و افزوده که «این فرد با ۱۶ مدیر وزارت نفت در ارتباط بوده و قصد تاثیرگذاری بر آنها را داشته است.»
لازم به ذکر است «پرستو» به زنانی اطلاق می‌شود که که از سوی دستگاه‌های امنیتی کشورهای مختلف یا توسط گروهی سیاسی در درون کشوری بر سر راه ساستمدارانی از جناح رقیب قرار می‌گیرند تا با استفاده از ویژگی‌های جنسیتی خود آنان را از سپهر سیاسی آن کشورها حذف کنند.
اگر چه وزارت نفت وجود پرستو نفتی را تکذیب کرد و رئیس سازمان حراست صنعت نفت این خبر را شایعه‌ای در جهت تخریب وزیر نفت و این وزارتخانه دانسته بود و گفته بود «چگونه امکان دارد دستگاه‌های امنیتی از جمله دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، هیچ اطلاعاتی در این مورد به وزارت نفت که مورد این حمله قرار گرفته، نداده باشند و در مقابل، اطلاعات این سوژه امنیتی را در اختیار این دو نماینده محترم مجلس قرار داده باشند؟»اما دادستان کل کشور این خبر را تایید کرد، اما گفت نمی‌تواند در این مرحله جزییات را مطرح کند.
محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در گفتگوی ویژه خبری در صدا و سیما گفته است: «پرونده‌های اینچنینی که در دادسرا تشکیل می‌شود تا زمانی که مشمول تحقیقات هستند و بازپرس تحقیقات لازم را انجام می‌دهد، نه به موجب قانون مجاز هستیم که آن را افشا کنیم و نه مصلحت مجموع کشور است که بخواهیم آنها را دنبال کنیم و یا اطلاعات ناقص را در اختیار دیگران بگذاریم».
شواهد حاکی از آن است که سال‌ها پرستوهای زیادی در سپهر سیاسی کشور در پرواز بودند و هر از چندگاهی خبری غیررسمی از فرود آنان در لانه برخی از مردان سیاست به گوش می‌رسید، اما با این حال همواره وجود یا عدم وجود این پدیده در هاله‌ای از ابهام بود و هیچ‌گاه موضع گیری رسمی و رسانه‌ای از سوی مقام‌های ارشد کشور در مورد آن شکل نمی‌گرفت، اما از چند وقت پیش و با مرگ «میترا استاد»، همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران به دست وی، این واژه هم به ادبیات سیاستمداران و هم به سرتیتر رسانه‌ها راه پیدا کرده است.
این که چه اتفاقی افتاده است که پرواز پرستوها در سپهر سیاسی ایران و همچنین فرود آمدن گاه و بیگاه آنان در لانه برخی از مردان سیاست از حرف‌های درگوشی و پچ‌پچ بیرون آمده و علنی شده است، سوالی است که این روزها ذهن خیلی‌ها را مشغول کرده است.
این علامت سوال بزرگ را می‌توان از زاوایای متعدد بررسی کرد. برخی این موضوع را به انتخابات مجلس پیش‌رو گره می‌زنند و معتقدند: از آن جا که اغلب مردان سیاسی که اسمشان با داشتن پرستو گره خورده است از جناح اصلاحات هستند، پس این ماجرا می‌تواند دامی از سوی جناح رقیب برای جریان اصلاحات باشد، که این جریان در انتخابات مجلس آینده نتواند در اختصاص دادن کرسی‌های مجلس به خود، توفیق چندانی حاصل کند.
برخی دیگر علنی شدن پرواز پرستوها در آسمان سیاسی کشور را به وجود شبکه‌های اجتماعی و جریان آزاد اطلاعات مرتبط می‌دانند و می‌گویند در شرایطی که هر نفر با استفاده از تلفن همراه خود می‌تواند به عنوان یک شهروند خبرنگار عمل کند دیگر هیچ موضوعی نمی‌تواند از نگاه مردم مخفی بماند و اگر رسانه‌های رسمی نیز موضوعی را انکار کنند، رسانه‌های غیررسمی که شامل شبکه‌های اجتماعی نیز می‌شود آن را منعکس می‌کند.
صرفنظر از چرایی علنی شدن پرواز و فرود پرستوها در لانه برخی از مردان سیاست کشور، شائبه وجود پرستو موضوعی قابل تامل است که می‌تواند تاثیرات منفی بر حوزه‌های مختلف از جمله فعالیت سیاسی زنان، ایجاد حس بدبینی به مدیران کلان کشور ، ضربه زدن به اعتماد عمومی و .... داشته باشد.
فعالیت سیاسی زنان یکی از موضوعاتی است که بسیاری معتقدند اپیدمی شدن موضوع پرستو می‌تواند بر آن تاثیر منفی بگذارد. اگر فرض را بر این بگذاریم که در کشور ما نیز پرستوها به پرواز درمی‌آیند و هر از چندگاهی در لانه یکی از مردان سیاست فرود می‌آیند تا آنها را از مقام و موقعیت سیاسی و اجتماعی‌شان به پایین بکشند و آنان را از سپهر سیاسی کشور حذف کنند، باید بپذیریم نقش تعداد محدودی پرستو که مشکلات اقتصادی یا افکار بلندپروازانه آنان را در مسیر پرستو شدن قرار داده است، می‌تواند بر عملکرد و فعالیت سیاسی اجتماعی زنان تاثیر منفی بگذارد.
شائبه استفاده دستگاههای امنیتی از زنان برای حذف یا تحت کنترل درآوردن برخی از سیاستمدارها حتی اگر در حد شایعه باشد و وجود خارجی نیز نداشته باشد، می‌تواند بر استفاده و به کارگیری زنان توانمند کشور تاثیر منفی بگذارد و هم جامعه را از به کارگیری توانایی و پتانسیل زنان توانمند کشور محروم کند.
این ذهنیت احتمال دارد باعث ‌شود مسئولان از جلسه، همکاری و مشورت بانوان ارزشمند این مملکت که «شاید این یک پرستو است» بترسند! این موضوع زمانی بغرنج‌تر می‌شود که بدانیم اغلب مسئولان و حتی مدیران پایین دست نظام مرد هستند. بدون تردید حذف زنان خطری بسیار قریب الوقوع در پی تئوری حذف آنان از مدیریت کشور است.
بدون تردید این نوع نگاه به زنان فعال حوزه سیاست، ضمن این که آنان را از اهداف سیاسی‌شان دور می‌کند، نگاهی تحقیرآمیز و توهین آمیز به شخصیت آنان نیز محسوب می‌شود. چرا که در تاریخ جمهوری اسلامی زنان ارزشمند زیادی به قدرت سیاسی رسیدند و تاثیر‌گذاریشان در حوزه‌های خود گاه از مردان سیاست بیشتر بوده است.
پرستوهای زیادی در آسمان رها هستند و دنبال آشیانه می‌گردند. پرستوها چه در آسمان چه در زمین دنبال آشیانه خوب می‌گردند، این مدیران کلان کشور است که می‌توانند با محوریت قرار دادن اخلاقیات و دوری از هوای نفسانی برای آنان آشیانه‌ای فراهم نکنند، که در این بازی خود نیز نبازند.
اکنون که از پرستو شهری، پرستوی بهاری و پرستوی نفتی رونمایی شده است، مردم امیدوارند قصه پرواز پرستوها به همین جا ختم شود و این داستان به سریال تبدیل نشود.
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع میباشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه

نظر شما