شناسهٔ خبر: 33725051 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

تلاش دموکرات‌های سنا برای کاهش اختیارات جنگی ترامپ

دموکرات های سنا تلاش می‌کنند پیش از آغاز تعطیلات یک هفته‌ای کنگره لایحه ای را در خصوص محدود کردن اختیارات جنگی دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا در صحن سنا به رای بگذارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دموکرات‌های سنا در روزهای اخیر تهدید کرده‌اند که اگر درخصوص یک متمم پیشنهادی سناتور «تام اودال» و سناتور «تیم کین» رأی‌گیری نشود مانع از تصویب لایحه بودجه خواهند شد.

طبق متممی که اودال و کین پیشنهاد داده‌اند تأمین هرگونه بودجه نظامی برای درگیری با ایران مستلزم تأیید و تصویب در سناست.

سناتور «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا روز سه‌شنبه در پاسخ به این خواسته گفت که مایل به رأی‌گیری درباره این متمم است. اما هنوز مشخص نیست که این رأی‌گیری چه زمانی انجام می‌شود.

«چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات در سنا روز چهارشنبه گفت که به دنبال همکاری با مک‌کانل برای «برنامه‌ریزی در مورد این موضوع بسیار بسیار مهم است".

برخی سناتورهای جمهوریخواه مانند «رند پال» و «مایک لی» از متمم پیشنهادی اودال حمایت کرده‌اند. اما پولیتیکو نوشته، جمهوریخواهان سنا تردید دارند که این متمم به تصویب برسد.

اودال سه ماه پیش گفته بود که در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا نامزد نخواهد شد اما در ماه‌های باقیمانده از دوره کاری‌اش تلاش خواهد کرد تا دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نتواند بدون مجوز کنگره دست به اقدام نظامی بزند.

اودال ۷۰ ساله با انتشار بیانیه‌ای در صفحه شخصی خود در تارنمای سنای آمریکا گفت: قصد دارم همچنان برای پایان دادن به جنگ‌های بدون مجوز تلاش کنم.

وی افزود: پیش از این به رئیس جمهوری هشدار داده بودم که تا زمانی که کنگره طبق قانون اساسی اعلان جنگ نکند، نمی‌تواند علیه ایران یا کره شمالی دست به اقدام نظامی بزند.

اودال که دو دوره سناتور ایالت نیومکزیکو بوده، گفت: بسیاری از خانواده‌ها در ایالت ما و سراسر کشور به اندازه کافی قربانی داده‌اند.

وی سال گذشته «قانون منع جنگ مغایر قانون اساسی با ایران ۲۰۱۸» را تهیه کرد که شماری از سناتورهای دموکرات و همچنین جمهوریخواه از جمله «رند پال» آن را امضا کردند.

طبق قانون اساسی آمریکا، کنگره تنها نهادی است که می‌تواند اعلان جنگ کند. اما برخی رؤسای جمهوری آمریکا مدعی شده‌اند که به عنوان فرمانده کل قوا اختیار نامحدودی برای اجرای عملیات نظامی دارند.

نظر شما