شناسهٔ خبر: 33723463 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می‌دهد؛

نشان عکس سال مطبوعاتی برای عکاسان مهر/ قدرت صنف را بیشتر کنید

مجید عسگری‌پور و مرتضی جابریان عکاسان خبرگزاری مهر در سومین دوره اهدای نشان عکس سال مطبوعات ایران در دو بخش مختلف جوایزی را از آن خود کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سومین دوره اعطای نشان عکس سال مطبوعاتی ایران عصر امروز چهارشنبه ۵ تیرماه با حضور جمعی از عکاسان در محل خانه هنرمندان برگزیدگان خود را شناخت.

در این مراسم علاوه بر عکاسان پیشکسوت و جوان، محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران، حجت‌الاسلام دعایی، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان، سیدجمال هادیان مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات و محسن سلیمانی نیز حضور داشتند.

نمایشگاه آثار نامزدهای سومین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران نیز تا امروز در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران برپا بود.

قدرت انجمن را بیشتر کنید

حمید فروتن رییس هیات مدیره انجمن عکاسان مطبوعاتی ایران در ابتدای این مراسم با ارایه گزارشی از این رویداد، از همه عکاسان درخواست کرد تا در این انجمن عضو شوند و شاخه‌های این انجمن را بیشتر کنند تا قدرت انجمن بیشتر شود.

وی با اشاره به برخی ضعف‌های عکاسان در حوزه مالتی مدیا، تاکید کرد: در این زمینه عکاسان نیاز به آموزش دارند و به همین دلیل تصمیم گرفتیم امسال را سال پژوهش و آموزش انجمن قرار دهیم تا به تعاریف و استاندارهای دنیا نزدیک‌تر شویم.

فروتن همچنین گفت: امسال حامی مالی نداشتیم و هر کجا رفتیم به در بسته خوردیم اما دوستانی بودند که ما را در این راه یاری دادند که از جمله آنها می‌توان به وزارت ارتباطات، آقای مسجدجامعی، انتشارات آبان و خانه هنرمندان ایران اشاره کرد.

اهدای جایزه سال ایراسو

در ادامه مراسم، جایزه سال ایراسو به بیتا امامی تعلق گرفت.
امیر نریمانی دبیر سومین نشان عکس سال مطبوعاتی ایران نیز در سخنانی گفت: در سومین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران تلاش کردیم از شیوه‌های معمول فاصله بگیریم و به همین دلیل از فضای مجازی استفاده کردیم و حتی در فرآیند شرکت و ثبت‌نام نیز از فضای مجازی بهره گرفتیم. در این دوره ۳۱۵ نفر ثبت‌نام داشتیم و بیش از ۴ هزار فریم عکس در ۵ بخش ارسال شد که با تلاشی زیاد توسط هیات داوران در نهایت ۱۴۳ عکس انتخاب شدند.

وی ادامه داد: تلاش کردیم از اساتید پیشرو و صاحب سبک بهره بگیریم و به همین دلیل از یونس شکرخواه، ساعد نیک‌ذات و عطا طاهرکناره بهره گرفتیم.

استانداردهای جهانی عکاسی خبری را رعایت نمی‌کنیم

نریمانی با تاکید بر استانداردهای عکاسی در دنیا توضیح داد: عکاسی مطبوعاتی دنیا استانداردهایی دارد که متاسفانه متوجه شدیم عکاسان ما این استانداردها را رعایت نمی‌کنند و این موضوع را زمانی که عکس‌های خام را از عکاسان خواستیم، متوجه شدیم. تصمیم گرفتیم در این فرآیند دوره‌های آموزشی برگزار کنیم. برای اینکه این استانداردها را اعمال کنیم تا عکاسان متوجه شوند در عکاسی مطبوعاتی چه المان‌هایی باید اعمال شود، چندین فریم عکس را از نامزدی و نمایشگاه کنار گذاشتیم.

وی بیان کرد: همچنین سیستم رای‌گیری مردمی را بر پایه کیوآرکد گذاشتیم تا مردم به عکس‌ها رای دهند.

نریمانی گفت: عکاسی مطبوعاتی شرایط سختی را طی می‌کند و به همین منظور کارگاه‌هایی با رویکرد روزنامه‌نگاری چندرسانه‌ای و اقتصاد عکاسی برگزار کردیم.

مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان به عنوان سخنران بعدی پشت تریبون حاضر شد و گفت: اینجا مثل خانه خودتان نیست بلکه خانه خودتان است. بیستمین سال تاسیس انجمن با تاسیس خانه هنرمندان تقارن دارد و جایی پرخیر و برکت برای جامعه هنری بوده است و ما هر چه داریم در اولویت در اختیار انجمن‌های هنری است.

وعده تاسیس محلی برای صنف عکاسان محقق می‌شود؟

ساتیار امامی که مجری این مراسم بود، از قول احمد مسجدجامعی برای تاسیس محلی برای انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی و موزه ملی عکس ایران خبر داد.

در ادامه، مراسم تجلیل از پیشگامان عکاسی آغاز شد که برای این منظور مجید رجبی معمار، احمد مسجدجامعی، حجت‌الاسلام دعایی و حمید فروتن، از مرتضی خاکی از پیشکسوتان عکاسی که در روزنامه اطلاعات فعال است، تقدیر کردند که هزینه این جایزه را احمد مسجدجامعی تقبل کرده بود.

احمد مسجدجامعی در ادامه مراسم بعد از اعلام ساتیار امامی درباره مکانی مجزا برای انجمن عکاسان مطبوعاتی ایران، در سخنانی گفت: مسجل شد که شما خانه دارید و من هم در کنار شما هستم. در تهران‌گردی‌ها به این موضوع رسیدم که به واقع عکاسان اجتماعی فداکاری‌های بسیاری در جریان ثبت عکس دارند. در یکی از این دیدارها که از مراکز زباله بود، بچه‌های عکاس پا به پای ما آمدند و گزارش‌های آنها خیلی منشا اثر بود اما من بیماری پوستی گرفتم. عین این ماجرا را در ماجرای پلاسکو داشتیم.

وی تاکید کرد: فداکاری‌های عکاسان اجتماعی ناشناخته مانده است و این حرکت آنها، واقعاً مستحق جایره یا فیلمی است که جامعه بیشتر به آن توجه کنند.

تجلیل از عکاسان پیشکسوت

در ادامه بخشی از فیلم پرتره مریم زندی عکاس پیشکسوت پخش شد و بعد از آن اسماعیل عباسی با لوح تقدیر از وی تقدیر کرد. مریم زندی نیز در سخنانی کوتاه گفت: تشویق، باعث امید و دلگرمی برای من است و خیلی خوشحالم که وقتی روی صندلی چرخدار هستم از من تجلیل نشد.

پخش فیلمی از کاوه کاظمی، برنامه بعدی مراسم بود که پس از ان، امیر نریمانی و حمید فروتن از وی به عنوان عکاس پیشکسوت مطبوعاتی تجلیل کردند. کاوه کاظمی نیز در سخنانی کوتاه بیان کرد: ۴۰ سال مشغول کار بدون هیاهو بودم و الان امیدوارم دو مورد تحقق پیدا کند؛ اول اینکه موجودیت عکاس به رسمیت شناخته شود و دوم اینکه مطبوعات ما از عکاسان به نحو احسن بهره بگیرند.

در ادامه احمد مسجدجامعی، مجید رجبی معمار، حجت‌الاسلام دعایی، سعید صادقی، محمد صیاد، علی حیدری و فرهاد سلیمانی از سیدعباس میرهاشمی تجلیل کردند.

سیدجمال هادیان مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات نیز به عنوان سخنران بعدی بر نقش عکاسان که فراتر از نقش خبر به حساب می‌آید، تاکید کرد.

صنف عکاسان را حفظ کنید

محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه گفت: آن چیزی که مهم به نظر می‌رسد، این است که عکاسان در جامعه مطبوعاتی در اقلیت هستند اما خوشحالم بیش از هر چیز یک تشکل همراه دارید و بزرگترین هدف شما باید این باشد که این تشکل صنفی را حفظ کنید.

وی بیان کرد: حرکت تقدیر از سیدعباس میرهاشمی اثرگذار و خوب بود، ما در جنگ تحمیلی عکاسان بسیاری داشتیم همچون امروز که در جنگ اقتصادی ترامپ هستیم و چون تجزیه ایران مهمترین هدف آنهاست، باید در این جنگ به پیروزی برسیم به همین دلیل شما مهمترین بخش این جنگ رسانه‌ای هستید.

خدادی تاکید کرد: با بروز موبایل و عکاسی موبایلی، فضای رسانه‌ای ما میلیاردها شریک پیدا کرده و شما باید از ظرفیت و بستری که موبایل به‌دستان دارند، استفاده کنید.

وی در پایان گفت: خوشحالم که قدردان پیشکسوتان هستید چراکه این نعمتی است که تبدیل به برکت خواهد شد.

در پایان مراسم اختتامیه نیز هیات داوران متشکل از یونس شکرخواه، عطا طاهرکناره، ساعد نیک‌ذات، مهدی قاسمی و سعید فرجی برای اعطای جوایز بخش‌های مختلف روی صحنه آمدند.

برگزیدگان بخش‌های مختلف

* در بخش منتخب مردمی، سعید زارعیان با عکسی با عنوان جنگ ستارگان جایزه این بخش را دریافت کرد.

* جایزه بخش محیط زیست؛ مجموعه عکس به سلمان سام‌دلیری و تک عکس به ابوالفضل نسایی رسید.

* جایزه بخش پرتره؛ مجموعه عکس به مجید عسگری‌پور و تک عکس به سجاد صفری اهدا شد.
* در بخش ورزشی، جایزه مجموعه عکس به جاوید نیک‌پور و تک عکس به مهدی بلوریان تعلق گرفت.

* جایزه بخش مستند اجتماعی؛ مجموعه عکس به عبدالله حیدری و تک عکس به علی نجات‌بخش‌اصفهانی اهدا شد.

* جایزه بخش عکس خبری؛ مجموعه عکس به مرتضی جابریان اصل و تک عکس به محسن بخشنده زحمتکش اهدا شد.

نظر شما