شناسهٔ خبر: 33723369 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

جهاد اسلامی: فلسطین فروشی نیست

عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت که «ترامپ تجار سیاسی را در یک اتاق تاریک در بحرین جمع می‌کند تا جنگ نابودی موضوع فلسطین را مدیریت کند».

صاحب‌خبر -

العالم - فلسطین اشغالی

انتقادهای مقامات مختلف فلسطینی از طرح موسوم به «معامله قرن» و «نشست منامه» به عنوان گام اول اجرایی طرح مذکور همچنان ادامه دارد.

در همین راستا، «خالد البطش» عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین با انتقاد از حضور برخی کشورهای عربی در کنفرانس بحرین گفت که «این کشورها برای نابودی موضوع فلسطین تحت عنوان مبارزه با دشمن جدید، میلیاردها هزینه می‌کنند».

وی که در یک کنفرانس مردمی با حضور عشایر غزه سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت که «برخی کشورهای عربی به جنگ‌های طایفه‌ای در منطقه دامن می‌زنند و می‌خواهند فروش فلسطین از نتایج آنچه را که بهار عربی می‌نامند، باشد».

عضو دفتر سیاسی جهاد اسلامی تاکید کرد که «فلسطین فروشی نیست و جای چانه‌زنی برای فروش آن وجود ندارد. فلسطین سرزمین ما است و سرزمینمان باقی خواهد ماند».

به گزارش المیادین،‌ وی خاطر نشان کرد، «ترامپ و کوشنر و همدستان آنها در معامله قرن، با اتخاذ موضع ملی واحد فلسطینیان در رد معامله قرن مواجه شدند».

البطش افزود: «ترامپ تجار سیاسی را در اتاقی تاریک در بحرین جمع می‌کند تا جنگ نابودی فلسطین را مدیریت کند».

«صلاح البردویل» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس هم در کنفرانس مزبور سخنرانی کرد و گفت که «معامله قرن محکوم به شکست است».

اظهارات دو مسئول ارشد دو جنبش فلسطینی حماس و جهاد اسلامی در کنفرانس مردمی با حضور عشایر منطقه غزه نیز در اردوگاه «ملکه» به ابتکار هیأت عالی «راهپیمایی بازگشت و پایان محاصره» عنوان شد.

«احسان عطایا» نماینده جهاد اسلامی در لبنان نیز امروز اعلام کرد که نشست منامه دنبال نابودی مسأله فلسطین در مقابل چند درهم است، اما اگر میلیون‌ها درهم نیز به آنها داده شود از یک وجب از خاک خود نمی‌گذرند.

عطایا گفت: نشست بحرین تلاشی برای منحرف کردن نگاه‌ها از شکست آمریکا و سران عرب در اعلام معامله قرن و اجرایی کردن آن است؛ راهپیمایی‌های بازگشت در مرز غزه در عدم علنی کردن معامله قرن سهیم بود؛ دولت آمریکا بیش از یک سال است که برای اعلام جزئیات معامله قرن متردد شده و حالا برای حفظ آبرو به نشست‌هایی مانند نشست منامه روی آورده است.

وی افزود: فلسطین فروشی نیست و ملت آن از جان و خون خود برای حفظ آن مایه گذاشته است پس این ملت امکان ندارد با سیرک کنونی (نشست بحرین) همراه شود.

همزمان با اعتراض‌ها در منطقه غزه که در روزهای گذشته نیز جریان داشت، مسئولان تشکیلات خودگردان در کرانه باختری نیز نشست منامه و هر طرحی که حقوق فلسطینی‌ها را تضییع کند، محکوم کرده‌اند.

شب گذشته (سه‌شنبه) نشست «صلح برای شکوفایی» در منامه با هدف اجرای بخش اقتصادی طرح «معامله قرن» آغاز به کار کرد. مقامات آمریکایی رونمایی از بخش سیاسی و اصلی این طرح را به بعد از انتخابات پارلمانی اسرائیل در سپتامبر آتی موکول کرده‌اند.

نشست بحرین از سه‌شنبه (دیروز) آغاز شد و «جرد کوشنر» مشاور کاخ سفید در روند سازش خاورمیانه در افتتاحیه این نشست مدعی شد که «تمام آن چیزی که در تلاش برای آن هستیم صلح و امنیت برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها است».

امروز (چهارشنبه) همچنین هزاران نفر از فلسطینیان در خیابان‌های شهر غزه به دعوت هیأت عالی «راهپیمایی بازگشت و پایان محاصره» به خیابان‌ها آمدند و علیه نشست «منامه» شعار دادند.

راهپیمایی‌ بازگشت از 30 مارس 2018 (10 فروردین 1397) در راستای تأکید بر حق بازگشت، اعتراض به محاصره غزه و نیز انتقال سفارت آمریکا به قدس، در مرز غزه با فلسطین اشغالی آغاز شد و همچنان ادامه دارد.گرچه تظاهرات‌کنندگان فلسطینی از ابتدای آغاز این تظاهرات بر ماهیت مسالمت آمیز آن تأکید کردند اما رژیم صهیونیستی برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان از گلوله استفاده می‌کند

نظر شما