شناسهٔ خبر: 33722200 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مکانیزه شدن خطرات معادن کرمان را کاهش می دهد

کرمان – ایرنا - سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان گفت: مکانیزه شدن صنایع و معادن احتمال خطرات جانی را در معادن زغالسنگ این استان کاهش می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمدعلی دهقان روز چهارشنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات کارگران معادن زغالسنگ استان کرمان افزود: اکنون پس از سال ها بهره برداری از معادن زغالسنگ، همچنان به صورت سنتی از این معادن برداشت می شود.

وی اظهار داشت: امیدواریم به نتایجی مطلوب برای ارتقای رفاه و معیشت کارگران معادن زغالسنگ استان کرمان برسیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان گفت: شرکت زغالسنگ سه شهرستان بزرگ استان کرمان از جمله زرند، کوهبنان و راور را تحت پوشش دارد و عمده اقتصاد این شهرستان ها به این معادن مرتبط است لذا اهمیت بسیاری برای استانداری کرمان و نمایندگان این شهرستان ها در مجلس شورای اسلامی دارد.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تلاش و همیت درصدد بهبود وضعیت کارگران معادن زغالسنگ استان کرمان هستند.

زغالسنگ متولی ندارد

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: فقدان متولی برای سیاست گذاری، عملیات و حمایت از معادن، مشکل اصلی زغالسنگ استان کرمان است.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: زغالسنگ در وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی مشخصی ندارد و بدون متولی نیز برنامه ریزی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت ورود جدی برای ساماندهی معادن زغالسنگ کشور داشته باشد و یکی از مصوبات امروز کمک به کارگران این معادن باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مدیریتی واحد برای حمایت از صنعت زغال در وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد شود زیرا اکنون ۱۰ هزار نفر کارگر زغالسنگ زیرمجموعه وزارت تعاون هستند.

وی با بیان اینکه شورای معادن در استان ها تشکیل می شود و تصمیم گیری ها در مورد معادن با تفویض اختیارات انجام می شود گفت: زیرساخت های معادن زغالسنگ با سهم حقوق دولتی راه اندازی شود و در این زمینه با داشتن متولی می توان حقوق دولتی را مشخص و از این اعتبار برای تجهیز معادن بهره برداری کرد.

پورابراهیمی عنوان کرد: در قالب لایحه بودجه وزارت خانه های صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاداتی در خصوص تخصیص یارانه صنعتی و معدنی به مجلس شورای اسلامی ارائه شود که درصدی از بودجه به این معادن تخصیص یابد.

وی با اشاره به تفاوت حقوق دریافتی کارگران شرکت گل گهر سیرجان و زغالسنگ کرمان گفت: عدالت اجتماعی در اقتصاد باید رعایت شود و در این زمینه پیشنهادی در لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی وارد نمی شود.

نماینده مردم کرمان و راور در خانه ملت یادآور شد: قیمت گذاری ناعادلانه یکی از مشکلات زغالسنگ استان کرمان است و سال ها به علت انحصار خرید زغالسنگ توسط ذوب آهن اصفهان به شرکت های زغالی ایران جفا می شود.

وی افزود: زغالسنگ ایران امروز ظرفیت افزایش تولید، امکان صادرات با قیمت تعادلی با نرخ امروزی را دارد.

پورابراهیمی عنوان کرد: برای حل مشکل زغالسنگ با تیم بورس و صنعت نشست هایی برگزار و مقدمات پذیرش زغالسنگ در تابلوی بورس فراهم شده است.

وی تاکید کرد: قیمت زغالسنگ کشور باید جهانی و منطقه ای باشد و رخداد این اتفاق به معنی احیای کامل صنعت زغال است لذا در صورتی که قیمت گذاری این محصول احیا شود به یارانه نیز نیازی نداریم.

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی افراد به علت سودآوری، مانع شفاف سازی قیمت ها هستند و با پیگیری قاطع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با هماهنگی شرکت زغالسنگ کرمان قیمت زغال را در تابلوی بورس قرار می دهیم.

وی با اشاره به واردات زغالسنگ گفت: بیش از ۲ میلیارد دلار زغالسنگ به کشور واردات شده که خیانت به معادن داخلی است.

پور ابراهیمی بیان کرد: صادرات زغال در دستور کار شرکت زغالسنگ کرمان قرار گیرد و سال گذشته برای نخستین بار این محصول صادرات شد که نشان می دهد زغالسنگ قابل احیا است.

وی با اشاره به طرح های توسعه ای زغالسنگ گفت: با اکتشاف و بهره برداری از معادن جدید زغالسنگ و کارخانه کک سازی سه هزار اشتغال در این حوزه ایجاد می شود.

وی با اشاره به حمایت و برنامه ریزی برای توسعه معادن زغالسنگ افزود: این اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق بازنشستگی فولاد کشور برای اکتشاف و بهره برداری از پهنه های جدید معدنی تخصیص می یابد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دوران افول تحریم های اقتصادی آمریکا آغاز شده زیرا این کشور فشنگ جدیدی ندارد و گیج و مبهوت مقابل بزرگی ایران درمانده شده است.

وی گفت: ۲۵ هزار کارگر جدید در سال گذشته بیمه شدند و ۱۲ درصد نرخ رشد اشتغال در استان کرمان افزایش یافته که بالاترین نرخ رشد در کشور بوده است.

همچنین در این نشست در مورد مسائل و مشکلات کارگران زغالسنگ بحث و بررسی شد.

پهنه های زغالسنگ در شمال استان کرمان در شهرستان های زرند، کوهبنان و راور است.

۷۴۲۰/‏۳۰۲۹

نظر شما