شناسهٔ خبر: 33721805 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نفتی‌های مجلس در دیدار از پالایشگاه‌های بندرعباس چه گفتند؟

بندرعباس- ایرنا - شماری از اعضای فراکسیون‌های نفت و نیرو روز چهارشنبه در بازدید از پالایشگاه‌های نفت بندرعباس و ستاره خلیج فارس با حضور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، حمایت خود را از عملکرد وزارت و شخص بیژن زنگنه وزیر نفت اعلام کردند.

صاحب‌خبر -

این دیدارها که به منظور آشنایی نمایندگان با ظرفیت‌های صنعت پالایش و نفت کشور از جمله استان هرمزگان انجام گرفت، بدون شک نمی‌تواند بی ارتباط با فشارهای منتقدان زنگنه در خصوص مخالف وی با ساخت پالایشگاه در کشور باشد.

کمیت و کیفیت افزایش هجمه‌های اخیر برخی نیروهای سیاسی به وزارت نفت و وزیر نفت به خصوص در هفته اخیر به گونه‌ای بوده که با پاسخ‌های تند وزیر نفت همراه شده و به نوعی کار بالا گرفته است.

یکی از انتقادهای قدیمی از بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، این است که زنگنه مخالف ساخت پالایشگاه در کشور است، منتقدان زنگنه می‌گویند مخالفت او با ساخت پالایشگاه، سبب وابستگی ایران به واردات بنزین و در نتیجه وابستگی شده است.

به عنوان مثال روزنامه جوان به تازگی در نقد زنگنه نوشته است: «اگر در صدارت ۱۴ ساله وزیر نفت، پنج پترو پالایشگاه به ظرفیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس ساخته شده بود، الان اصلاً امریکا قابلیت تحریم نفتی ایران را نداشت. چه کسی از ۲۰ سال پیش تاکنون با پالایشگاه‌سازی مخالفت کرده‌است؟!»

و اما روز چهارشنبه مدیران شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس و ستاره خلیج فارس میزبان جمعی از اعضای فراکسیون نفت و نیرو مجلس شورای اسلامی بودند تا اعضا از نزدیک با روند ساخت، تولید و صادرات در این دو پالایشگاه مهم کشور آشنا شوند.

اعضای این فراکسیون پس از بازدید از بخش‌های و واحدهای مختلف این دو پالایشگاه در جمعی صمیمی در سرسرای همایش‌های پالایشگاه ستاره خلیج فارس ضمن شنیدن صحبت‌های علیرضا صادق آبادی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند.

وزیر نفت کشور را از تنگنا نجات داد

در ابتدای این نشست معاون وزیر نفت که در پالایشگاه ستاره خلیج فارس میزبان این جمع بود، به دفاع از عملکرد بیژن زنگنه وزیر نفت پرداخت.

علیرضا صادق آبادی اظهار داشت: ۵۰ درصد حیات پارس جنوبی به ستاره خلیج فارس وابسته است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: از خردادسال جاری متوسط پالایش نفت خام و میعانات گازی کشور به ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

وی افزود: در نتیجه برنامه‌ریزی‌ها، ۸۵۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی که تحریم‌های یکجانبه آمریکا می‌توانست مانع ورود آن به بازارهای جهانی شود، در داخل کشور پالایش و به فرآورده‌های با ارزش افزوده بالاتر تبدیل شده است.

صادق آبادی در این مورد به افزایش ظرفیت دریافت خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس و راه اندازی فاز چهارم این پالایشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: ابتدا در نظر داشتیم که فاز چهارم را همانند سه فاز دیگر اجرا کنیم، اما از آنجایی که اکنون منابع ارزی کشور محدود و صرف کالاهای ضروری در جامعه می‌شود تصمیم بر آن شد که مرحله چهارم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس را با استفاده از ظرفیت‌های نرم افزاری و سخت افزاری موجود در قالب یک مرحله جدید، راه‌اندازی و ظرفیت پالایش آن را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: ابتدا با کمک چند مشاور حقیقی و حقوقی و سازندگان تجهیزات، ظرفیت‌های مازاد را در پالایشگاه ستاره خلیج فارس شناسایی کردیم و با چند تغییر در تجهیزات مختلف (کوره‌ها، مبدل‌های هوایی، پمپ‌ها، برج‌ها و …) ظرفیت اسمی سه فاز را از ۳۶۰ هزار بشکه به ۴۸۰ هزار بشکه در روز در ستاره خلیج فارس و حدود ۵۳۰ بشکه در مجموع پالایشگاه کشور برسانیم.

به گفته معاون وزیر نفت، اکنون مرحله اول فاز چهارم اجرا شده و ظرفیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس از ۳۶۰ هزار بشکه به ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده و در ماه آینده این میزان به ۴۲۰ هزار بشکه در روز می‌رسد و تا پایان مهرماه به ۴۵۰ و تا اوایل سال ۹۹ به ۴۸۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

بنزین ستاره خلیج فارس، بنزین باکیفیت است

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ضمن تشریح دستاوردهای وزیر نفت در نجات کشور از تنگاهای موجود، افزود: بنزین ستاره خلیج فارس دارای کیفیت مناسبی است.

صادق آبادی با بیان اینکه اگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس راه نیفتاده بود، امروز کشور شرایطی شبیه به ونزوئلا داشت: کار شبانه روزی در تمام ارکان وزارت نفت ما را از تنگنا نجات داد، این در حالی است که دشمنان در تحریم‌های جدید به دنبال صفر کردن صادرات نفت و میعانات گازی ما هستند.

وی ضمن قدردانی از عملکرد پالایشگاه‌های کشور در استمرار عملیات تولید، تاکید کرد: ذخیره نفت و بنزین در کشور مشابه ذخیره ارزی است و ما علاوه بر تأمین نیاز روزانه در حال ذخیره سازی هستیم.

صادق آبادی میزان گوگرد موجود در بنزین تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را کمتر از ۰.۵ پی پی ام و بالاتر از استانداردهای یورو ۵ عنوان کرد و گفت: باید اذعان داشت که بنزین ستاره خلیج فارس بنزین پاک است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اضافه کرد: نه تنها در بحث کمیت بلکه در بحث کیفیت نیز بنزینی را تولید می‌کنیم که کیفیت آن در دنیا کم نظیر است.

وی گفت: ایران در بین کشورهای منطقه بالاترین میزان تولید فرآورده‌های با کیفیت و ارزش افزوده بالا را دارد، هرچند ظرفیت پالایش نفت خام عربستان بیشتر است اما ما صاحب پالایشگاهی به نام ستاره خلیج فارس هستیم که معادل یک پالایشگاه نفت یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه‌ای نفت، فرآورده‌های با ارزش افزوده بالا تولید می‌کند.

پتروشیمی‌ها سهم قابل توجهی در ارزآوری کشور دارند

صادق آبادی تاکید کرد: یکی دیگر از وظایف این شرکت علاوه بر تولید فرآورده که مورد نظر و تاکید وزیر نفت نیز بوده است، تأمین خوراک مورد نیاز واحدهای پتروشیمی است.

وی ابرازداشت: هم اکنون شرکت ملی پالایش و پخش حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از تعهد خود فراتر عمل و خوراک واحدهای پتروشیمی را فراهم کرده است اما اگر تولید در پارس جنوبی متوقف می‌شد، تمام پتروشیمی‌های ما که پایه آنها اتان هستند و سهم قابل توجهی در ارزآوری دارند، تعطیل می‌شد.

معاون وزیر نفت عنوان کرد: دلیل اینکه وزیرنفت بر روی بحث پتروشیمی‌ها دلسوزی و حمایت می‌کند از برداشت حداکثری معیانات گازی برای حفظ درآمدهای ارزی کشور، تأمین گاز و خوراک پتروشیمی کشور است.

صادق آبادی افزود: در نفت خام نیز طرحی داشتیم که حدود ۱۰۰ هزار بشکه بتوانیم افزایش سریع در پالایشگاه‌های آبادان و اصفهان داشته باشیم لذا خروجی این واحدها این خواهد بود که ۱۸ میلیون لیتر دیگر از نفت گاز ۱۰ هزار پی پی ام تا پایان امسال به نفت و گاز یورو تبدیل می‌شود یعنی روی ۷۵ میلیون لیتر نفت گاز یورو حرف می زنیم.

آهن روی آهن گذاشتن افتخار نیست

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این جمله که آهن روی آهن گذاشتن افتخار نیست، ابراز داشت: متهم سازی وزیرنفت به نداشتن اراده به ساخت پالایشگاه را محکوم می‌کنیم، اگر اراده نبود پالایشگاهی مثل ستاره خلیج فارس که در دنیا بی نظیر است امروز همین پالایشگاه هم نداشتیم.

وی تاکید کرد: امروز در شرایطی قرار داریم که سیاست گذاران توجهی به مصرف و هشدارهای افزایش مصرف ندارند.

صادق آبادی اضافه کرد: سیاست‌گذار حساسیتی بر افزایش مصرف ندارد و این به دلیل تأمین سوخت از داخل است چرا که تولید داخلی بنزین نه بر واردات و نه بر صادرات اثری ندارد.

معاون وزیر نفت اظهار داشت: این میزان مصرف با این تعداد خودرو سازگاری ندارد و این عدد را می‌توان در گینس به عنوان آماری منفی ثبت کرد.

وی اعلام کرد: وزارت نفت ستون مقاومت اقتصادی کشور محسوب می‌شود، بنابراین طبیعی است که بیشترین فشار را هم به وزارت نفت بیاورند درحالی که عملکرد وزارت نفت و شرکت‌های تابعه با آمار و عدد قابل دفاع است.

می‌توانیم فعل خواستن را به توانستن تبدیل کنیم

رئیس فراکسیون نفت و نیرو مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبت‌های صادق آبادی ابرازداشت: سال‌ها نفت کشور به صورت خام به فروش می‌رفت، اما امروز در این شرایط تحریم باید خام فروشی را کنار گذاشت و به سمت تولید با تلکنولوژی های روز بود.

علی کاظمی باباحیدری ادامه داد: در این بازدیدها به این مهم رسیدیم که اگر بخواهیم می‌توانیم فعل خواستن را به توانستن تبدیل کنیم.

نماینده مردم اردل و فارسان در مجلس شورای اسلامی پیشرفت‌های چشمگیر پالایشگاه ستاره خلیج فارس را مرهون اعتماد به جوانان و تکیه بر خودباوری دانست.

وی اظهار داشت: اگر در شرایط تحریم پالایشگاه ستاره خلیج فارس نبود با مشکلات عدیده ای مواجه بودیم لذا این بازدیدها باید برای مسؤولان کشور بیشتر شود.

عضو فراکسیون امید مجلس از تلاش‌های صورت گرفته در پالایشگاه‌های هرمزگان، قدردانی کرد.

به جوانانمان تکیه کنیم

نماینده غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به وضعیت گرمای هوای هرمزگان و عزم مهندسان و جوانان کشور برای ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: از ۱۲ ماه سال که فقط ۲ ماه مردم این شهر هوای خنکی را لمس می‌کنند، چنین پالایشگاهی در این استان ساخته شد.

ناصر شریفی ادامه داد: جا دارد از هوشمندی و ذکاوت و تلاش‌های مهندس زنگنه و همکاران ایشان در وزارت نفت تشکر کنم که عزمی ویژه ای برای تکمیل این پالایشگاه بزرگ گذاشتند.

وی با تاکید بر ضرورت تکیه به توانمندی جوانان ایرانی ادامه داد: چند روز پیش در همین استان جوانان توانمند هوافضای سپاه، پهبادی که آمریکایی‌ها ادعا می‌کردند نه قابل شناسایی و رهگیری است را ساقط کردند و این توانمندی باعث شد هیمنه آمریکا شکسته شود.

نماینده غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در هرکدام از این پالایشگاه‌ها جوانان توانمندی وجود دارد که با عزم، اراده و ایده‌های خود می‌توانند اقتصاد کشور ما را نجات دهند.

شریفی یادآور شد: توانمندی‌های بی نظیر در این پالایشگاه نشان می‌دهد در سایر حوزه‌ها نیز باید به جوانانمان تکیه کرد و فعل خواستن را به توانستن تبدیل کنیم.

وزارت نفت در حوزه اقتصاد مقاومتی بیشترین کارکرد دارد

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز گفت: اصل بنگاه داری اگر در صنعت نفت حاکم شود، به طور یقین ضمن افزایش ظرفیت صادراتی نفت، می‌توان از خام فروشی جلوگیری کرد و نمونه عملی اقتصاد مقاومتی را محقق نمود.

حسین امیری خامکانی با بیان اینکه وزارت نفت در حوزه اقتصاد مقاومتی بیشترین کارکرد را دارد، افزود: دوره جدید تحریم‌ها صنعت نفت را بطور ویژه هدف قرار داده و آمریکا وارد یک جنگ نفتی با ایران شده است.

وی با اشاره به اینکه با روند رشد مصرف، در سال‌های آینده در حوزه تولید دچار مشکل می‌شویم، خواستار تبیین راهکارهای مناسب در حوزه مدیریت تولید و مصرف سوخت در کشور شد.

وزارت نفت در جبهه اصلی اقتصادی است

نماینده گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: همواره در دوران مدیریت بیژن زنگنه وزیر نفت، با یک مدیریت هوشمندانه کارهای بزرگی انجام شد.

علی بختیار افزود: درحالی که وزارت نفت در جبهه اصلی اقتصادی است افرادی به دنبال تضعیف وزیر نفت هستند و هرچند این هدف‌ها سیاسی است درحالی که اگر صنعت نفت دچار تزلزل شود این خدشه به کشور خواهد بود.

وی در خصوص بنزین وسیاست گذاری ها در این بخش تصریح کرد: سیاست گذاری‌های خوبی در حوزه عرضه انجام شده است اما در حوزه تقاضا به دلیل شرایط سخت حاکم شده بر مردم نتوانسته‌ایم سیاست گذاری مناسبی را داشته باشیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ابرازداشت: بهترین شیوه‌ای که بعد از سالهای پس از انقلاب در زمینه مدیریت تقاضا انجام شده در سالهای قانون برنامه دوم و سوم بوده است چون مدیریت قیمت‌ها به صورت تدریجی بوده درحالی که مدیریت جهشی قیمت‌ها آثار و تبعات زیادی را بر مردم تحمیل کرده است.

بختیار همچنین در خصوص طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام نیز گفت: امروز در اقتصاد یک مشکل بزرگ به نام نقدینگی داریم که آثار آن یک التهابی در بازار سکه و ارز و بازارخودرو و مسکن ایجاد کرده است.

نماینده گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی افزود: با این طرح می‌توان نقدینگی موجود در جامعه را به سمت تولید هدایت کرد.

بختیار یاد آور شد: با تصویب طرح مذکور مردم به جای روانه شدن به سمت بازار سکه، مسکن و خودرو به سوی مشارکت در احداث پالایشگاه‌های میعانات گازی سوق پیدا می‌کنند.

گام‌های خود کفایی بنزین در پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس

مطالعات امکان سنجی و طراحی اولیه پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای تولید روزانه ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی در سال ۸۳ از سوی شرکت ایرانی طراحی و ساختمان نفت (ODCC) و شرکت هندی EIL انجام شد.

تولیدهای فاز نخست پالایشگاه شامل بنزین و دیگر فرآورده‌ها بوده که می‌توان به ۱۲ میلیون لیتر در روز بنزین، ۴,۷ میلیون لیتر در روز نفت گاز، ۱,۳ میلیون لیتر در روز گاز مایع و۱,۱ میلیون لیتر در روز سوخت جت اشاره کرد.

نخستین محموله نفتای پالایشگاه ستاره خلیج فارس حدود ۲۸۰ هزار بشکه، در سوم بهمن ۹۵، به یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شد. دومین محموله نفتا نیز در ۲۷ بهمن همان سال، با حجم حدود ۲۸۰ هزار بشکه به مقصد ژاپن صادر شد.

به همت دولت تدبیر وامید کمتر از یک سال بعد، در آذرماه سال ۹۶، نخستین محموله بنزین یورو ۵ پالایشگاه ستاره خلیج فارس به میزان ۱۷ میلیون لیتر، به انبار شهید رجایی بندرعباس تحویل داده شد. محموله‌های بنزین یورو ۵، یکی پس از دیگری، ارسال می‌شدند.

تا دی ماه ۹۶، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون لیتر بنزین با اکتان ۸۷ در این پالایشگاه تولید و به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تحویل داده شد.

تولید بنزین یورو ۵ اصلی ترین وظیفه این پالایشگاه است، اما این پالایشگاه محصولاتی نظیر نفت گاز یورو، سوخت جت و دیگر فرآورده‌های با ارزش مطابق با استانداردهای روز اروپا را نیز تولید می‌کند.

ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با ظرفیت دریافت روزانه ۳۶۰ هزار بشکه خوراک از میدان مشترک پارس‌جنوبی در قالب ۳ فاز ۱۲۰ هزار بشکه‌ای از سال ۱۳۸۵، با هدف حفظ و استمرار عملیات برداشت گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی، کاهش آلایندگی‌های محیط‌زیستی و کمک به خودکفایی کشور در تأمین فرآورده‌های راهبردی انرژی آغاز شد.

مرحله سوم این پالایشگاه اواخر بهمن ۹۷ به بهره‌برداری رسید و با تولید روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین و ۱۵ میلیون لیتر گازوئیل باکیفیت در این پالایشگاه، سقف تولید بنزین کشور به روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر رسید و کشور در شرایط باثباتی به لحاظ تولید فرآورده‌های با کیفیت قرار گرفت و از واردات بنزین بی‌نیاز شد.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا در ایران و با ظرفیت ۳۶ میلیون لیتر در روز در قالب ۴ مرحله ۱۲۰ هزار بشکه‌ای با هدف تولید بنزین، گازوئیل، گاز مایع و سوخت جت راه اندازی شده است.

این پالایشگاه که در ۲۵ کیلومتری غرب بندرعباس در زمینی به مساحت ۷۰۰ هکتار احداث شده هم اکنون روزانه حدود ۱۵ میلیون دلار تنها از بابت تولید سه فرآورده بنزین، نفت گاز و گاز مایع آن در کشور ارز ذخیره می‌شود.

خوراک مورد نیاز پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس از طریق خط لوله ۳۸۸ کیلومتری از میادین مشترک ایران در پارس جنوبی تأمین می‌شود به طوری که می‌توان از آن به عنوان اولین پالایشگاهی نام برد که با استفاده از گاز پالایش شده انواع سوخت از جمله بنزین، گازوئیل و سوخت جت را تولید می‌کند.

پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در ۲۵ کیلومتری غرب بندرعباس در زمینی به مساحت ۷۰۰ هکتار احداث شده است.

گزارش از فرنگیس حمزه یی

۹۸۸۷/ ۶۰۴۸

نظر شما