شناسهٔ خبر: 33721503 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

پرواز روح را در مشهد‌الشهدای غرب تجربه کنید؛

رونق گردشگری جنگ در سرزمین مجاهدت‌های خاموش

گردشگری جنگ در سرزمین مجاهدت های خاموش با استقبال کاروان‌های راهیان نور همراه بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اولین هجوم دشمن بعثی به خاک وطن در جنگ تحمیلی از تپه های خان لیلی قصرشیرین بود و آخرین گلوله های جنگ هم در عملیات غرورآفرین مرصاد شلیک شد.

پیشانی جنگ بود اینجا؛ سالهایی که زیر آماج گلوله و توپ و راکت های وقت و بی وقت حتی یک مشت از خاک وطن را به بعثی ها ندادیم و مردانه پای ناموس وطن ایستادیم.
خلاصه با وجود اینکه هشت سال اینجا درگیر جنگ بود، اما برای نسل امروز بازی دراز و حاجیان و مرصاد کمتر شناخته شده و یا ناشناخته مانده است.
تا همین چند وقت پیش جبهه های جنوبی مقصد اصلی اردوهای بصیرت افزایی راهیان نور بود و بچه های ما درکی از جبهه های غرب نداشتند، اما حالا سرزمین مجاهدت های خاموش مقصدی برای زایران نور شده است.

این مناطق برایم حس غریبی داشت و گویی حضور شهدا را در کنار  خودم احساس  می کردم؛ همیشه از معلمان و خانواده‌ام درباره شهدا و رشادتهای ‌های آنها شنیده بودم، اما هیچگاه برایم قابل تصور نبود که بتوانم روزی را در کنار آنها سر کنم. اردوهای راهیان نور این تصور غیرممکن را برای من ممکن کرد و توانستم در خلوتی ملکوتی با حسی پر از حضور شهدا چند روزی را در این مناطق سپری کنم.

اینها صحبت‌های فاطمه یکی از نوجوانانی است که چندی پیش در قالب کاروان های راهیان نور توانسته بود از مناطق عملیاتی دوران جنگ و یادمان های شهدا بازدید و حضورِ شهدا را حس کند.

گردشگری امروزه یکی از بزرگترین صنعت های پُر درآمد جهان محسوب می شود، اما گردشگری دفاع مقدس در قالب کاروان های راهیان نور شکلی متفاوت از این گردشگری را به نمایش گذاشته و اغلب کسانی که در اردوهای راهیان نور شرکت می کنند هدفی فراتر از گردشگری داشته و به نوعی می خواهند با حضور در مشهد شهدا روح خود را قدری جلا دهند.

 کاروان های راهیان نور، یا به تعبیری گردشگری جنگ و دفاع مقدس از سال ۷۶ به‌صورت غیر مستقیم و با اهدافی چون حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ایران شکل گرفت.

 پس از استقبال خوب مردم از این شکل از گردشگری امروزه گردشگری دفاع مقدس توسعه بیشتری یافته هر ساله و با برنامه‌ریزی هایی از پیش  تعیین شده، برنامه های اردوهای راهیان نور در  مناطق مختلف دفاع مقدس ای کشور اعم از غرب و جنوب اجرا می شود و کاروان های راهیان نور از سراسر کشور به این مناطق اعزام می‌شوند تا از مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس و یادمانها زیارتگاه های شهدا بازدید کرده و به نوعی با فرهنگ ایثار و شهادت بیش از پیش آشنا شوند.

ا

جبهه‌های غربی مقصد خوبی برای گردشگران جنگ است

استان کرمانشاه که طی ۸ سال دفاع مقدس یکی از خطوط مقدم جبهه و جنگ بوده از ظرفیت های بی بدیل و یادمان های دفاع مقدس زیادی برخوردار است و می تواند مقصد خوبی برای گردشگران جنگ یا دفاع مقدس باشد.

 «یادمان مرصاد» یکی از پر بازدید ترین یادمان های استان کرمانشاه است که به یادبود عملیات غرورآفرین «مرصاد» احداث شده و هر ساله پذیرای تعداد بسیار زیادی از کاروان های راهیان نور از سراسر کشور  بوده و سال گذشته نیز بیشترین بازدید را به خود اختصاص داده است.

«یادمان بازی دراز» نیز که به یاد بود «عملیات بازی دراز» در منطقه عمومی سرپل ذهاب احداث شده از دیگر یادمان های قابل توجه در استان کرمانشاه است و طی یکی دو سال اخیر نیز همزمان با سالروز این عملیات بزرگ پذیرای زائران زیادی از سراسر کشور بوده و همچنین افتتاحیه راهیان نور کشور نیز از این منطقه که «خانقاه عرفان» نام گرفته است، آغاز می شود.

پیش بینی حضور ۱.۵ میلیون نفر در قالب کاروان های راهیان نور از مناطق عملیاتی و یادمان های کرمانشاه

به گفته  مسئولان مربوطه هم اکنون یادمان های شهدا به مناطق عملیاتی دفاع مقدس در استان کرمانشاه برای استقبال از کاروان های راهیان نور آماده شده است و استان کرمانشاه آماده پذیرایی از این کاروان ها در مناطق فوق بوده و برنامه ریزی های خوبی نیز در این زمینه انجام شده تا در نتیجه آن آمار بازدیدکنندگان کاروان های راهیان نور از این مناطق در استان طی سال ۹۸ به مرز ۱.۵ میلیون نفر برسد.

سرهنگ پاسدار یونس عزیزی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، در خصوص آمادگی زیرساخت های این حوزه برای استقبال از اردوهای امسال راهیان نور غرب کشور گفت: برنامه ریزی های خوبی به این منظور در سال ۹۸ انجام شده است.

این مسئول از آمادگی استان کرمانشاه و سازمان اردویی، برای استقبال از کاروان های راهیان نور طی سال ۹۸ خبر داد و گفت: آماده هستیم در ایام  پیک راهیان نورغرب و شمال غرب و به خصوص در استان کرمانشاه، میزبان اردوهای راهیان نور قشر محلات باشیم.

عزیزی افزود: این امید وجود دارد و برنامه ریزی لازم صورت گرفته و پیش بینی نیز شده است که طی امسال آمار بازدیدکنندگان از زیارتگاه های دفاع مقدس به مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برسد.

برنامه ریزی برای ارتقا کمی و کیفی برنامه ها طی حضور کاروان های راهیان نور در استان کرمانشاه

مسئول سازمان اردویی سپاه حضرت نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه تاکید کرد: برای تحقق آمار پیش بینی شده، از لحاظ کمی حداکثر تلاشمان را در قرارگاه راهیان نور استان کرمانشاه به کار خواهیم بست و از لحاظ کیفی نیز برنامه هایی را در دستور کار داریم.

ا

وی تصریح کرد: در بحث کیفی و فرهنگی نیز، برنامه هایی برای تولید محتوا در حوزه های چون فرهنگ ایثار و شهادت داریم که این فرهنگ را از نسل دوران دفاع مقدس به نسل جوان و کنونی انتقال دهیم.

این مسئول اشاره ای به بازدیدهای صورت گرفته از یادمان های دفاع مقدس در قالب کاروان های راهیان نور طی نوروز داشت و گفت: آمارهای راهیان نور از افتتاحیه هر سال تا افتتاحیه سال بعد محاسبه می شود و از افتتاحیه سال ۹۷ تا افتتاحیه سال ۹۸ مناطق دفاع مقدسی و یادمان استان کرمانشاه مورد استقبال خوبی از سوی بازدیدکنندگان قرار گرفتند.

بازدید بیش از۲.۱میلیون نفر از یادمان ها و زیارتگاه های استان کرمانشاه طی سال گذشته

وی به بازدید کاروانهای راهیان نور از مناطق عملیاتی غرب کشور طی سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: قرارگاه راهیان نور سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه در سال ۹۷ با برنامه ریزی های خوب، منظم و هدفمندی که انجام داد، به نحوی یادمان های دفاع مقدس را آماده کرد که یک میلیون و ۲۷۲ هزار و ۵۴۳ نفر از این یادمان ها و زیارتگاه های دفاع مقدس بازدید کردند.

مسئول سازمان اردویی سپاه حضرت نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه، بیشترین بازدید را طی مدت مذکور با یک میلیون و ۱۲۱ هزار و ۵۷۱ نفر بازدید کننده مربوط به یادمان مرصاد دانست.

وی اشاره ای نیز به بازدید کاروان های راهیان نور داشت و گفت: طی برنامه ریزی های صورت گرفته افتتاحیه راهیان نور کشور طی ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت ماه امسال در منطقه عمومی سرپلذهاب و ارتفاعات بازی دراز برگزار شد.

این مسئول تصریح کرد: این افتتاحیه همزمان با سالگرد عملیات بازی دراز بود و راهیان نور سراسر کشور با این افتتاحیه رسما کار خود را آغاز کرد.

بازدید بیش از ۲۹ هزار نفر از یادمان شهدای بازی دراز طی امسال

مسئول سازمان اردویی سپاه حضرت نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه، از حضور ۲۹ هزار و ۶۱۶ نفر در این مراسم خبر داد که از  یادمان بازی دراز و این منطقه دفاع مقدسی بازدید کردند.

وی حضور این جمعیت را نویدی برای پیش رو داشتن یک سال خوب راهیان نوری دانست و افزود: این آمار از نظر کمی نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت و از نظر کیفی نیز همه مسئولین کشوری و لشکری از این برنامه رضایتمندی کامل داشتند.

عزیزی گفت: امسال برنامه ریزی کرده ایم که چون سال گذشته به صورت منظم و عادلانه زائران را برای بازدید از تمام یادمان ها اعزام کنیم که همه یادمان ها فعال باشد.

مسئول سازمان اردویی سپاه حضرت نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه تصریح کرد: سیکل زائرگردانی هم طی سال جاری برای زائران سراسر کشور عمدتا صورت ۳ و ۴ روزه است و بعضا برای دانشجویان ممکن است ۵ روزه باشد.

وی ابراز امیدواری کرد، از ظرفیت این یادمان ها، مناطق عملیاتی و زیارتگاه های دفاع مقدس در شهرستان هایی که محل بازدید زائران سراسر کشور است، استفاده شود و در راستای تحقق اهداف راهیان نور در استان کرمانشاه گام های موثری برداشته شود.

یادمان های دفاع مقدس و موزه جنگ در کرمانشاه آماده حضورکاروان های راهیان نور طی امسال است

عزیزی در خصوص تعداد یادمان های استان کرمانشاه که مورد بازدید کاروان های راهیان نور قرار می گیرد، گفت: یادمان یا مرکز فرهنگی مرصاد، زیارتگاه بازی دراز، یادمان شهید بهشتی قصرشیرین که در سال ۹۷ مصوب شد، یادمان مطلع الفجر گیلانغرب و یادمان شهدای پاوه یادمان هایی است که برای بازدید کاروان های راهیان نور مصوب شده اند.

مسئول سازمان اردویی سپاه حضرت نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه افزود: بعضا کاروان هایی هستند که از پادگان ابوذر و یادمان شهید شیرودی که مختص ارتش جمهوری اسلامی است، بازدید به عمل می آورند.

وی ادامه داد: موزه جنگ کرمانشاه هم در پارک شیرین که تحت نظارت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس است، از دیگر اماکنی بوده که توسط کاروان های راهیان نور مورد بازدید قرار می گیرد.

ا

برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری طی زمان حضور کاروان های راهیان نور در استان کرمانشاه

عزیزی برگزاری رزم نمایش با افلاکیان را از دیگر برنامه های مد نظر معاونت اردویی و گردشگری سپاه حضرت نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه، طی زمان حضور کاروان های راهیان نور کشور در استان کرمانشاه انجام می شود.

مسئول سازمان اردویی و گردشگری سپاه حضرت نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه، همچنین برگزاری جشنواره "ره آورد سرزمین نور" را از دیگر برنامه های این معاونت در طی زمان برگزاری این اردوها برشمرد و آن را خروجی این اردوها دانست.

 با توجه به اظهارات فوق، مناطق عملیاتی و یادمان های شهدا در استان کرمانشاه برای استقبال از کاروان های راهیان نور در آمادگی کامل هستند و سازمان اردویی و گردشگری سپاه حضرت نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه با برنامه ریزی مناسب، شرایطی را فراهم کرده است که کاروان های راهیان نور سراسر کشور هنگام بازدید از مناطق عملیاتی و یادمان های شهدا در استان کرمانشاه در جریان برنامه های فرهنگی متعدد و متنوع که به این منظور تدارک دیده شده، نهایت استفاده را ببرند.

البته با توجه به اینکه انتقال فرهنگ ایثار و شهادت از مهمترین اهداف برگزاری اردوهای راهیان نور است، می طلبد سایر مسئولان استانی در حوزه های فرهنگی دیگر، نیز تدابیری بیاندیشند و نسبت به فراهم کردن زمینه های متناسب در سایر حوزه های فرهنگی اقدام کنند تا این فرهنگ ناب ازطریق شیوه های متعدد فرهنگی و هنری چون برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری چون (کتاب، مقاله، تولید محتوا در فضای مجازی، تئاتر و...) بیش از پیش به جوانان و نوجوانان انتقال یابد.

انتهای پیام/

نظر شما