شناسهٔ خبر: 33720055 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحلیلگر پاکستانی: سعودی ها به جای متحد کردن مسلمانان، آنان را تقسیم کردند

اسلام آباد - ایرنا - یک تحلیلگر سیاسی پاکستان با اشاره به رویکرد رادیکالی ریاض در قبال اقدامات صلح جویانه جمهوری اسلامی ایران در منطقه، گفت: متاسفانه حاکمان سعودی امروز به جای متحد کردن کشورهای اسلامی آنها را تقسیم کردند.

صاحب‌خبر -

«محمد عمران» در مقاله ای با عنوان «ایران هدف آسانی نخواهد بود»، که روز چهارشنبه در روزنامه پاکستانی «نیشن» منتشر شد، افزود: عربستان برای پایان دادن به اختلافات میان کشورهای اسلامی با شکست مواجه شده است.

وی گفت: زمانی که ایران و روسیه با پشتیبانی از بشار اسد درصدد کمک به تثبیت دولت قانونی در سوریه بودند، آل سعود از هیچ کاری برای کمک به داعش دریغ نکرد.

این نویسنده پاکستانی اظهار داشت: سعودی ها از کارهای اشتباه خود درست نگرفتند، آنان به تضعیف دولت سوریه دامن زدند و با دخالت خود در امور دمشق تنها به رژیم صهیونیستی کمک کردند.

وی با اشاره به برنامه های توسعه طلبانه اسرائیل در منطقه افزود: مشروعیت دادن به اشغالگری صهیونیست ها بر بلندی های جولان اشغالی سوریه تایید کننده این واقعیت است که دخالت سعودی ها در سوریه به نفع اسرائیل تمام شد.

محمد عمران خان اظهار داشت: سعودی ها مدعی تهدید از سوی ایران هستند اما ترس آنان این است که نفوذ ایران منجر به پایان کار نظام پادشاهی در عربستان شود. منطقه حجاز سرزمین مقدس مسلمانان و از جایگاه ویژه ای در میان ملل اسلامی برخوردار است. بسیاری معتقدند که آل سعودی از مکان های مقدس در این کشور و احساسات مسلمانان برای دستیابی به اهداف خود سوء استفاده می کند.

وی افزود: نشست های اخیر اتحادیه عرب و سران کشورهای اسلامی در مکه نمونه روشنی از تلاش های عربستان برای منزوی کردن ایران در میان کشورهای مسلمان است.

این کارشناس امور سیاسی پاکستان با اشاره به تبانی اسرائیل با برخی از اعراب منطقه از جمله عربستان و جبهه مشترک آنان علیه ایران، نوشت: رژیم صهیونیستی جرات تهاجم به ایران را ندارد و ممکن است آمریکا و سعودی ها را برای آغاز درگیری تحریک کند.

وی افزود: عربستان همیشه از پاکستان در زمان نیاز چه از لحاظ سیاسی و مالی حمایت کرده است اما وضعیت فعلی در منطقه و سناریوی پیچیده آن به نحوی است که اسلام آباد باید مراقب تصمیم گیری های خود باشد زیرا رخدادهای امروز در حالی انجام می شود که سازمان ۵۷ عضوی همکاری اسلامی عملاً وجود ندارد.

این کارشناس پاکستانی گفت: جنگ طلبان در آمریکا و عربستان به ویژه صهیونیست ها باید بدانند که ایران هدف آسانی نخواهد بود و هرگونه ماجراجویی علیه این کشور تمام منطقه را خواهد سوزاند.

وی خطاب به حاکمان سعودی تاکید کرد که آنان تا دشوارتر شدن اوضاع باید در سیاست های خود نسبت به ایران تجدید نظر کنند زیرا هرگونه تشدید اختلافات میان تهران و ریاض فقط به اسرائیل کمک کرده و باعث می شود صهیونیست ها در منطقه بیشتر نفوذ کنند.

نظر شما