شناسهٔ خبر: 33719947 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

بی تفاوتی بلای جان معدنکاران

معدن «سواد کوه» سواد ایمنی ندارد/اول قربانی بعد ایمنی

ساری- اگر تاکنون به کارگاه های صنعتی و یا معادن گذرتان افتاده باشد با تابلو ها یا دیوار نوشت هایی با مضمون« اول ایمنی ؛ بعد کار» برخورد می کنید که تاکید بر رعایت نکات ایمنی در آن کارگاه دارد اما حوادث به وقوع پیوسته در طی ماه گذشته به ویژه در معادن خلاف این موضوع را ثابت می کند.

صاحب‌خبر -

قدس آنلاین-گروه استانها-زهره ناصری: حادثه سال  ۱۳۹۶ در معدن«یورت» استان گلستان  که جان ۴۳ کارگر را گرفت موجب شد تا مانند ساختمان «پلاسکو» برای مدتی نگاه‌ها به ایمنی معادن و سختی کار معدن کاران گره بخورد.

برای مدتی رسانه‌ها در این راستا تیترهای درشتی برای حمایت از حقوق کارگران زدند اما درنهایت کمبود امکانات ایمنی و کوتاهی کارفرما در تأمین ایمنی معدن به‌عنوان عوامل اصلی حادثه اعلام شد و دیگرکسی خبر ندارد که بر سر خانواده این معدن کاران چه آمد؟

هنوز یک هفته از فوت معدنچیان البرز شرقی نگذشته که در نخستین ساعات صبح روز ۳۰ خرداد خبر جان باختن دو کارگر معدن در سوادکوه شمالی بسیاری از هم‌وطنان را نگران کرد و این خبر به‌وضوح بیانگر این مسئله است که تلاش چندانی برای ایمن‌سازی معادن خصوصی نشده است.

ماجرا چه بود؟

حدود ساعت ۳۰: ۸ صبح سی‌ام خرداد بهره‌بردار این معدن از دو تن از کارگران درخواست می‌کند تا برای آوردن لوله به داخل تونل شماره هفت و یکی از تونل‌های غیرفعال این معدن پا بگذارند.

این تونل که بنا بر گفته کارگران افزون بر ۲ سال است غیرفعال و متروکه بوده است به‌تبع فاقد تهویه و اکسیژن کافی بوده و از همین رو در همان نخستین دقایق دو کارگر واردشده به این تونل دچار گازگرفتگی می‌شوند.

پس از ورود ۲ کارگر به تونل، کارگر اول به علت کمبود اکسیژن در کوتاه‌ترین زمان دچار خفگی  و فوت می‌شود و کارگر دوم که احساس خفگی پیداکرده بود از تونل خارج می‌شود تا از همکاران خود کمک بطلبد.

در همین حال کارگر دیگری که با کارگر دچار گازگرفتگی در تونل پیوند خانوادگی داشته بدون امکانات ایمنی برای نجات جان داماد خود داخل تونل می‌رود که او نیز جان خود را از دست می‌دهد.

قانون چه می‌گوید؟

آئین‌نامه قانون ایمنی اداره کل بازرسی اداره کار را که بررسی کنید در ماده ۲ فصل دوم مقررات عمومی معدن به‌صراحت نوشته‌شده است: «تمامی معادن و کارگاه‌های آن باید قبل از شروع هر نوبت‌کاری توسط مسئول ایمنی با نمایندگان و بر اساس فرم‌های چک‌لیست ایمنی بازرسی شوند.»

در ماده ۱۲ همین قانون نیز به‌صراحت ذکرشده است هرگونه ورود به کارگاه و معادت زیرزمینی متروکه منوط به‌به کسب نظر مسئول ایمنی معدن و تائید سرپرست معدن بوده و باید با رعایت مقررات این آئین‌نامه انجام پذیرد لذا حضور کارگران بدون هیچ نوع لوازم ایمنی در این راستا تخلف است.

تعطیلی معدن متخلف

در همین رابطه رئیس اداره بازرسی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بابیان اینکه این معدن نیز قبلاً بازدید و اخطاریه‌هایی برایش صادرشده بود بیان می‌کند: متأسفانه کارگران بدون این‌که موارد ایمنی را رعایت کرده باشد برای خارج کردن مقداری از استحکامات به عمق تونل رفتند و به دلیل هوادهی نشدن تونل، دچار خفگی شدند

هنوز یک هفته از فوت معدنچیان البرز شرقی نگذشته که خبر جان باختن دو کارگر معدن در سوادکوه شمالی بسیاری از هم‌وطنان را نگران کردسمانه نوری در این رابطه به قدس آنلاین گفت:  طبق آیین‌نامه ملی معادن در همه تونل‌ها پیش‌ازاین کسی فردی وارد تونل شود، ابتدا باید گاز سنجی با دستگاه‌های کالیبره شده انجام شود و پس از تائید مناسب بودن شرایط توسط مسئول فنی، افراد وارد تونل شوند.

وی بیان کرد: هنوز مستنداتی به ما ارائه نشده که آیا افراد با دستور کارفرما وارد تونل شده‌اند یا خیر، اما حتی اگر دستوری هم صادر نشده باشد، کارفرما در این زمینه مسئولیت دارد و باید نظارت انجام شود.

وی تأکید می‌کند: کار در این معادن یکسری الزامات دارد که حتماً ارزیابی ریسک و شناسایی خطرات دائمی آن باید انجام شود.

وی بابیان اینکه این اتفاق در تونل غیرفعال به وقوع پیوسته است بیان کرد: هنوز تحقیقات در این زمینه کامل نشده است که بتوان مقصران این حادثه را معرفی کرد.

وی اظهار می‌کند: بااین‌وجود طبق درخواست اداره بازرسی و ارائه گزارش به قوه قضائیه نسبت به تعطیلی این کارگاه تا حصول نتیجه و ایمن‌سازی لازم در حال انجام است.

ناظر بر معادن

نوری در پاسخ به این سؤال که نظارت بر معادن و لایه‌های حفاظتی در این راستا برای جلوگیری از حوادثی ازاین‌دست به چه شکل است بیان می‌کند: در هر معدن علاوه بر مسئول فنی یک مسئول ایمنی نیز در نظر گرفته‌شده است که درنهایت نظارت عالیه بر کار این افراد بر عهده اداره بازرسی سازمان کار است.

وی ابراز می‌کند: تعداد ۲۰ معدن زغال‌سنگ در استان مازندران فعال است که در این راستا تعداد ۳۵ بازرس از طرف اداره کار علاوه بر این معادن نظارت بر سایر واحدهای تولیدی استان را بر عهده‌دارند و لذا فشار سنگینی را برای بازرسان این اداره به همراه دارد.

وی بابیان اینکه بهره‌برداران معدن وظیفه‌دارند تا نسبت به آموزش کارگران در بدو ورود و به مدت ۸ ساعت اقدام کنند یادآور می‌شود: در خصوص حادثه معدن سوادکوه باید تحقیقات به‌طور کامل انجام شود که هر یک افراد در این معدن به چه میزان مقصر بودند. 

برچسب‌ها:

نظر شما