شناسهٔ خبر: 33719887 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاد دانشگاه نومل پاکستان: فلسطین مهم ترین مسئله خاورمیانه است

تهران - ایرنا - یکی از اساتید دانشگاه نومل پاکستان، فلسطین را در حال حاضر مهم‌ترین موضوع خاورمیانه دانست و گفت با توجه به ظلمی که طی دهه ها بر ملت مظلوم فلسطین رفته است ، حل این مسئله دیرینه نیاز به مشارکت همه جوامع بشری دارد که باید مسلمانان در صف نخست این اجماع جهانی باشند.

صاحب‌خبر -

دکتر "عمر ریاض عباس" روز چهارشنبه در حاشیه همایش «ظرفیت های آموزه های اسلام در تحقق همزیستی مسالمت آمیز» که به همت دانشگاه تهران برگزار شده است به خبرنگار ایرنا گفت این همایش ها نه تنها سنگ بنای اتحاد اسلامی است و سبب استحکام همزیستی مسالمت آمیز برای مسلمانان است، موقعیتی طلایی برای دستیابی به راهکاری‌های لازم در راستای حل اختلافات نیز هست.

وی که علاوه بر تدریس در دانشگاہ نومل پاکستان (national university of modern languages) به عنوان تحلیلگر سیاسی در حوزه بین الملل فعال است ادامه داد برگزاری کنفرانس‌های متعدد در سطوح ملی و بین المللی در راستای برقراری اتحاد اسلامی و تأثیر آنها گفت دانشگاه تهران با تمرکز بر موضوع "امنیت جهانی و وحدت مسلمانان"، فرصتی مغتنم برای تمام اقشار فرهیخته عالم اسلام فراهم کرده است تا گردهم آیند و با ارائه راهکار در جهت حل اختلافات موجود در امت اسلامی، ارایه کنند تا از تهدیدات پیش رو در امان بمانند .

به اعتقاد او چنین کنفرانس‌هایی می‌تواند نقش بسزایی در اتحاد جوامع اسلامی ایفا کند.

عمر ریاض عباس در ادامه با توجه به اهمیت و حساسیت موجود در منطقه خاورمیانه و تفاوت‌های قومی و مذهبی حاکم برآن در مورد راهکارهای لازم برای تحقق همزیستی مسالمت آمیز در این منطقه گفت که در حال حاضر مهم‌ترین مسئله خاورمیانه مسئله فلسطین است جایی که ملت مظلوم فلسطین مورد شدیدترین و ظالمانه ترین ظلم و ستم سازمان دهی شده قرار گرفته اند.

استاد دانشگاه پاکستان گفت که بنابراین ضروریست که تمام جوامع انسانی برای حل مسئله دیرینه فلسطین دست به دست هم داده و چاره‌ای بیندیشند.

وی تاکید کرد که در چنین شرایطی که خون مسلمانان بیگناه فلطسین ریخته می شود و منطقه به دست قدرت‌های استعماری و صهیونیست نابود شده؛ لازم است که سازمان همکاری های اسلامی و اتحادیه عرب دست به اقدامات عملی برای پایان بخشیدن به این مسئله بزنند و غیرت و همت خود را به صورت عملی به نمایش بگذارند.

عباس در خصوص تأثیر اختلافات مذهبی بر تحقق همزیستی مسالمت آمیز گفت که اگر اختلافات مذهبی به تلاش برای درک درست حقیقت و اتحاد لطمه‌ای وارد نکند به جای خود درست و قابل احترام است و در واقع لازمه همزیستی مسالمت آمیز احترام به عقاید و مقدسات یکدیگر است که به طور اصولی و احساسی تمام اعضای جامعه بشری به این نگاه به چشم احترام نگاه می کنند.

وی در خصوص اینکه چه کسانی یا چه عواملی باعث شکل گیری برخی سوء تفاهم‌های فرقه‌ای میان برادران شیعه و سنی می‌شود و اینکه راه مقابله با آن چیست؟ گفت که کسانی که به دنبال ایجاد تفرقه و نفاق بین اهل سنت و اهل تشیع هستند در واقع دشمن واقعی جهان اسلام و دست نشانده قدرت‌های شیطانی جهان هستند.

وی در مورد ریشه اختلافات اخیر میان برخی کشورهای اسلامی و اهداف عوامل ایجاد کننده آن گفت که هم اکنون عوامل تکفیری و قدرت‌های خارجی برای ایجاد اختلافات بین جوامع اسلامی سرگرم فعالیت هستند و تنها راه بر ملأ کردن دسیسه‌های آنان و حل منازعات و اختلافات موجود مذاکرات و ساز و کارهای سیاسی است.

وی همچنین در مورد سطح کنونی روابط دوجانبه ایران و پاکستان گفت که ایران و پاکستان دو کشور دوست و همسایه با اشتراکات فراوان فرهنگی مذهبی هستند و هم آهنگی و همکاری سازنده‌ای در زمینه‌های مختلف بین دو کشور در حال انجام است.

دکتر عمر ریاض عباس گفت که ایران بعد از تأسیس پاکستان به طور کامل از این کشور حمایت کرد و پایه‌های دوستی بین دو کشور از آن زمان تاکنون مستحکم‌تر شده است.
وی افزود اگر چه برخی عناصر؛ هر از گاهی در تلاش برای ایجاد خلل در روابط دو کشور هستند اما دوستی دیرینه و نا گسستنی بین دو کشور که بر پایه همزیستی مسالمت آمیز و محبت بینان گذاشته شده است، همچنان به قوت خود باقی است.

نظر شما