شناسهٔ خبر: 33719791 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گروه تحقیقاتی میکروبیوتا راه‌اندازی شد

تهران- ایرنا- رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: گروه تحقیقاتی میکروبیوتا با همکاری پژوهشگاه علوم غدد و انستیتو پاستور و برخی از مجموعه‌های علمی، راه‌اندازی شد.

صاحب‌خبر -

میکروبیوتا مجموعه‌ای از گونه‌های میکروارگانیسم است که در ارگان‌های مختلفی که با محیط خارج از بدن ارتباط دارند از جمله در سطوح و لایه‌های عمقی پوست، دهان، ریه و روده زندگی می‌کنند.

میکروبیوتای روده بزرگترین مخزن میکروبیوتای انسانی است. این گروه متشکل از گونه‌هایی از میکرو ارگانیسم‌هایی است که در دستگاه گوارش به حالت همزیستی مسالمت‌آمیز با میزبان به سر می‌برند.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به اینکه در این زمینه هم سایت راه‌اندازی و هم مجله‌ای منتشر می‌شود، اظهار امیدواری کرد که با همکاری همه کسانی که در این زمینه کار می‌کنند رابطه بین میکروب‌های معده با برخی از بیماری‌ها به دست آید.

دکتر باقر لاریجانی با اشاره به اینکه میکروبیوتا یک موضوع بسیار پیشرفته در دنیاست و پژوهش‌هایی هم در این زمینه انجام شده است، اظهار داشت: در کشور ما تحقیقاتی در این زمینه انجام شده تا نقش ترکیب و تعداد میکروبی‌هایی که در روده وجود دارند، مشخص و ارتباط آنها با برخی از بیماری‌ها معلوم شود.

وی به ارتباط بین میکروب‌های روده و چاقی اشاره کرد و گفت: میکروب‌های روده افراد چاقی، لاغری و افراد نرمال در قالب طرح تحقیقاتی بررسی شد و نشان دادند که در افراد چاق میکروب‌های روده تغییر می‌کند و نوع و تعدادش هم متفاوت می‌شود.

لاریجانی اظهار داشت: در زمینه‌های دیگر از جمله آلزایمر هم تحقیقاتی در حال انجام است و ما هم داریم در این زمینه پژوهش می‌کنیم که امیدواریم دستاوردهای بزرگی دست یابیم.

وی گفت: بین برخی از بیماری‌ها مانند آلزایمر و دیابت با میکروبیوتا ارتباطاتی وجود دارد که امیدواریم با تلاش محققان، نوع ارتباط آنها مشخص شود.

نظر شما