شناسهٔ خبر: 33719740 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

کشف و ضبط 11 هزار تن از انواع مختلف مواد مخدر در سه دهه گذشته

نماینده ایران در سازمان ملل در وین تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا را مانع همکاری‌های بین‌المللی برای مبارزه با مواد مخدر و اجرای فعالیت‌های منطقه‌ای و دوجانبه در این زمینه خواند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

«غائبی» معاون سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، با قرائت بیانیه‌ای در  نشست ویژه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در وین و ابراز نگرانی از وضعیت کنونی مواد مخدر در جهان، به برخی دستاوردهای جمهوری اسلامی در سال 2018 در مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد. 

اخبار سیاسی_ وی در ابتدای این بیانیه، ضمن تشکر از انتشار گزارش جهانی سال 2019، از برخی پیشرفت‌ها در سال گذشته در حوزه مواد مخدر استقبال و در عین حال، نسبت به بدتر شدن شرایط به ویژه در گسترش و گرایش بیشتر افراد در سطح جهان به سمت مواد مخدر ابراز نگرانی کرد.

معاون سفیر ایران همچنین با اشاره به الگوها و روندهای جدید سوء استفاده از مواد مخدر در سراسر دنیا، نسبت به آمار بالای معتادان در سطح جهان، بالا بودن اراضی تحت کشت خشخاش، تولید بالای هروئین و ثبت رکورد تازه برای تولید جهانی کوکائین ابراز نگرانی کرد.

غائبی با اشاره به اینکه بخش عظیمی از جمعیت جهان دسترسی حداقلی به مخدرهای داروخانه‌ای دارند، افزود: سیستم حقوقی بین‌المللی در مورد سوء استفاده از مواد مخدر، به طور کامل رعایت نشده است. همچنین، پوشش جغرافیایی و کیفی داده‌ها در مورد مصرف مواد مخدر، ناکافی است.

وی، تنها راه غلبه بر این چالش‌ها را ارتقای همکاری‌های بین‌المللی و حمایت ملموس و نیز افزایش تلاش‌های منطقه‌ای ملی عنوان کرد.

معاون سفیر و نماینده دائم کشورمان، در ادامه با اشاره به تجربیات ارزنده ایران در چهار دهه مبارزه سرسختانه علیه قاچاق مواد مخدر به همراه خسارت‌های مالی و جانی غیر جبران ناپذیر تحمیل شده، از جمله تقدیم 3811 شهید و 12 هزار مجروح، افزود: این هزینه‌ها منجر به طراحی برنامه‌های گسترده در کنار طرح‌ها و برنامه‌های کاهش تقاضا و آسیب‌های اجتماعی با هدف مبارزه هوشمندانه علیه مافیای بین‌المللی و گروه‌های تبهکار منطقه‌ای جهت توقف کشت و تولید مواد مخدر از نقطه شروع تا مقصد نهایی آن شده است.

تحریم‌های یکجانبه آمریکا مانع همکاری‌های بین‌المللی در مبارزه با مواد مخدر

وی در ادامه، با اشاره به اینکه در سه دهه گذشته جمهوری اسلامی حدود 11 هزار تن از انواع مختلف مواد مخدر را کشف و ضبط کرده، افزود: تقریبا 76 درصد از کل تریاک‌های ضبط شده در جهان و همچنین بیش از 30 درصد از هروئین کشف شده در جهان، در ایران بوده است.

غائبی در ادامه با اشاره به اینکه نیروهای امنیتی و پلیس ایران صرفا در سال 2018 بیش از 1557 عملیات علیه قاچاقچیان و سایر شبکه‌های بین‌المللی انجام داده‌اند، گفت: حدود 2114 دسته و گروه تبهکاری، منهدم و حدود 807 تن از انواع مواد مخدر و روانگردان‌ها که شامل 45 تن هروئین و مرفین بوده، ضبط شده است.

معاون نماینده ایران با اشاره به اینکه در دسترس بودن مواد مخدر برای اهداف پزشکی در چارچوب کنوانسیون‌های بین‌المللی بخش جداناپذیر راهبرد جمهوری اسلامی است، بر دسترسی بالاتر از نُرم جهانی معتادان در ایران به خدمات درمانی تاکید کرد و افزود: در حالی که ایران در حال تلاش برای پیشگیری از ارتکاب جرایم مواد مخدری از طریق تقویت قوانین و فرایندهای ملی است، با این حال، به دنبال زمینه سازی برای بازپروری و ادغام مجدد افراد در جامعه نیز است.

غائبی در پایان با اشاره به اینکه یکی از مهمترین و جدیدترین چالش‌های امروزی، دخالت سیاست در توسعه همکاری‌های بین المللی علیه قاچاق مواد مخدر و حفاظت از کرامت انسانی افراد است، ضمن تاکید بر اینکه تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا مانع همکاری‌های بین‌المللی جهت مبارزه با مواد مخدر و اجرای فعالیت‌های منطقه‌ای و دوجانبه مشترک شده است، این موضوع را اصلی‌ترین عامل در خصوص پیامدهای ناگوار بر کمپین بین‌المللی مبارزه با مواد مخدر ذکر کرد.

 

نظر شما