شناسهٔ خبر: 33719480 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

اوپو نخستین دوربین سلفی زیر نمایشگر دنیا را معرفی کرد

مهرداد عیسی لو / engadget

صاحب‌خبر -

در چند سال اخیر، دنیای گوشی‌های هوشمند فقط درگیر یک سؤال است: چگونه می‌توان به‌ بهترین شکل ممکن، نسبت نمایشگر به بدنه را در دستگاه‌های موبایل افزایش داد؟ در‌این‌بین، دوربین سلفی یکی از موانع اصلی دربرابر تحقق رؤیای گوشی کاملا بدون‌حاشیه به‌شمار می‌آید. از بریدگی نمایشگر و دوربین پاپ‌آپ گرفته تا استفاده از نمایشگر دوم، همگی جزو راهکارهای نامأنوس شرکت‌ها برای فرار از حاشیه‌های قطور هستند.

Oppo USC

اوپو که پیش‌تر با عرضه‌ی محصول منحصربه‌فردی همچون اوپو فایند ایکس، سهم خود را در جنبش «حذف حاشیه‌های نمایشگر» به‌جای آورده بود، حال با دستی پُر به رویداد MWC شانگهای آمده تا نخستین دوربین سلفی زیر نمایشگر در دنیا را به‌نمایش گذارد. ناگفته نماند چینی‌ها یک ماه پیش با انتشار تیزری با عنوان More Than the Seen، آتش شایعه‌ها و گمانه‌زنی‌ها درزمینه‌ی معرفی چنین دستاوردی را شعله‌ور کرده بود.

Oppo USC

چینی‌ها در جریان رویداد امروز، درباره‌ی سازوکار فناوری دوربین زیر نمایشگر نیز اطلاعاتی را به‌اشتراک گذاشتند. براساس اعلام اوپو، نمایشگر ویژه‌ی این شرکت از ماده‌ی شفاف سفارشی‌‌شده‌ای با ساختار پیکسلی بازطراحی‌شده ساخته شده است؛ به‌طوری‌که نور از آن عبور می‌‌کند و به دوربین می‌رسد. ظاهرا حسگر دوربین سلفی نیز ابعاد بزرگ‌تری درمقایسه‌با نمونه‌های رایج دارد و لنزی با دیافراگم گشوده‌تر را مقابل خود می‌بیند.

بررسی‌های ابتدایی نشان می‌دهد خروجی دوربین سلفی در راهکار جدید اوپو، به‌لحاظ شفافیت و دقت رنگ با نمونه‌های عادی فاصله دارد. البته، مهندسان چینی‌ با اتکا بر الگوریتم‌های نرم‌افزاری، سعی می‌کنند مواردی همچون تراز سفیدی و HDR و محوشدگی عکس‌ها را بهبود دهند و عملکرد دوربین را به سطح نمونه‌های استاندارد نزدیک کنند.

Oppo USC

هنگامی‌که دوربین سلفی غیرفعال است، کارکرد نمایشگر عادی خواهد بود؛ اما نگاه نزدیک وب‌سایت انگجت حاکی از آن است که با خیره‌شدن به نمایشگر از فاصله‌ی نزدیک، می‌توان متوجه شد تصویر به‌نمایش‌درآمده‌ی روی دوربین، اندکی متفاوت و به‌اصطلاح Pixelated (می‌توان پیکسل‌های تصویر را تشخیص داد) خواهد بود. توجه کنید بخشی از سطح نمایشگر که مقابل دوربین سلفی را می‌پوشاند، همچنان بازخورد لمسی دارد.

Oppo USC

درحال‌حاضر، هیچ اطلاعاتی درباره‌ی تاریخ تولید انبوه گوشی‌های هوشمند مجهز به دوربین سلفی زیر نمایشگر دردسترس نیست و مدیران اوپو نیز صرفا می‌گویند چنین گوشی‌هایی «در آینده‌ی نزدیک» عرضه خواهد شد. ازآنجاکه شیائومی نیز مشغول کار روی فناوری مشابهی است، می‌توان حدس زد شرکت‌های دیگری نیز مسیر یکسانی را طی می‌کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما