شناسهٔ خبر: 33718819 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

اخبار معارفی رسانه‌ها/ تأکید رئیس اوقاف بر بهینه‌سازی استفاده از منابع وقفی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ برگزاری نشست رئیس سازمان اوقاف با متولیان شاخص موقوفات غیر متصرفی سراسر کشور، یکی از مهمترین اخبار صفحات معارفی رسانه‌ها طی امروز، پنجم تیرماه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ در میان اخبار متعددی که طی امروز چهارشنبه، پنجم تیرماه در صفحات معارفی رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف منتشر شد، خبر برگزاری نشست رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با متولیان شاخص موقوفات غیر متصرفی سراسر کشور، یکی از مهم‌ترین این اخبار بود.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه، پنجم تیرماه تعداد هفت خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها یک خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار داشته و مابقی اخبار نیز در دیگر حوزه‌های معارفی همچون عترت منعکس شده‌اند.
«اهمیت قدرشناسی در روابط اجتماعی از نگاه قرآن و حدیث»، عنوان تنها خبر قرآنی امروز این صفحه را تشکیل می‌دهد که در بخش‌هایی از آن آمده است: « یکی از ویژگی‌های بندگان صالح خدا ارزشی به نام «شکرگزاری» است. از نگاه آموزه‌های دین و ارزش‌های انسانی اگر کسی خدمتی به شما کرد، نباید آن را از یاد برد و این خدمت را روزی جبران کرد. گاه انسان نمی‌تواند جبران کند، یا به خاطر اینکه توانایی او کم است و یا خدمتی که به او شده به قدری زیاد است که قابل جبران نیست، در این صورت حداقل باید با زبانش تشکر کند در غیر این صورت کفران نعمت کرده و مستحق زوال نعمت است. حال این شکر و تقدیر ممکن است در قبال نعمات بی‌منتهای خداوند متعال یا تشکر در قبال لطف دیگران و در قالب شکر عملی یا لسانی باشد.
امام رضا(ع) در روایتی درباره اهمیت تشکر از دیگران می‌فرمایند: «کسى که شکرگزارى ولی‌ّنعمت خود از خلق خدا نکند، شکرگزارى از خدا نکرده است؛ مَنْ‏ لَمْ‏ یَشْکُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِینَ لَمْ یَشْکُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ.» (عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏2، ص24) اینگونه برخورد به خصلت نهفته در این دست افراد باز می‌گردد؛ چرا که عمدتاً فردی که دارای روحیه قدرشناسی نیست، در قبال نعمات خداوند نیز این توانایی را نخواهد داشت. بدتر اینکه دسته‌ای دیگر از افراد هستند که نه تنها در صدد جبران نعمات خداوند و نیز لطف دیگران نیستند و یا حتی با زبان آن را ابراز نمی‌کنند، بلکه این نعمات و الطاف نسبت به خود را وظیفه آن‌ها قلمداد می‌کنند یا آن محبت را به حساب دیگری می‌گذارند».
فارس
تلاوت ترتیل صفحه 69 قرآن کریم با صدای مرحوم عبدالباسط، قاری مشهور مصری، اولین خبری است که طی امروز و طبق روال معمول خبرگزاری فارس بر روی خروجی صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی این خبرگزاری منتشر شده است.
در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «مناظره با یک سلفی در مسجد‌الحرام/ عامل عدم موفقیت حافظان قرآن در مسابقات خارجی»، «آغاز اجرای طرح تابستانه رادیو قرآن و همراهی ۹ شبکه رادیویی»، «رقبه به رقبه موقوفات را احیا می‌کنیم/ بهینه‌سازی استفاده از منابع وقفی» و «قرائتی خطاب به مدرسان حوزه‌های علمیه: از گفتگوی چهره به چهره بین خويشان غافل نشوید» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده که بخشی از آن‌ها قرآنی بوده و بخش دیگر در سایر حوزه‌های معارفی قرار دارند.
این صفحه از خبرگزاری فارس طی امروز اقدام به انتشار خبری قرآنی با عنوان «مناظره با یک سلفی در مسجد‌الحرام/ عامل عدم موفقیت حافظان قرآن در مسابقات خارجی» کرده که در گفت‌و‌گو با محمود نوروزی، حافظ کل قرآن کریم منتشر شده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «محمود نوروزی حافظ کل قرآن و یکی از قاریان خوشخوان کشور است و شاید تنها فردی باشد که هم در رشته حفظ و هم در رشته قرائت قرآن موفق به کسب مقام بین‌المللی شده است.
کسب مقام اول مسابقات بین‌المللی قرآن اندونزی در رشته حفظ‌ کل، مقام اول مسابقات بین‌المللی طلاب جهان اسلام در رشته حفظ‌ کل، مقام سوم مسابقات بین‌المللی قرآن تونس در رشته قرائت، مقام چهارم مسابقات بین‌المللی قرآن سودان و مقام پنجم مسابقات بین‌المللی قرآن اردن در رشته حفظ کل قرآن بخشی از افتخارات کسب شده توسط این حافظ و قاری قرآن است که از این جوان ۲۶ ساله استاد باتجربه ساخته است. نوروزی همچنین چندی پیش با ارائه یک دوره کل قرآن به استاد فهمی عصفور شیخ صاحب اجازات از مصر صاحب اجازه قرائت به روش حفص از عاصم شد.
شما بیش از قرائت به عنوان حافظ قرآن معروف هستید، فعالیت‌های قرآنی را از حفظ شروع کردید یا از قرائت و آغاز این فعالیت‌ها از چه زمانی بود؟
فعالیت قرآنی را با تلاوت آغاز کردم و در جلسات برخی از اساتید قرآن هم شرکت می‌کردم، اما در ادامه به حفظ قرآن هم علاقه‌مند شدم و از سال از سال ۱۳۸۶ حفظ آیات الهی را آغاز و در مدت سه سال موفق به حفظ کل قرآن شدم، کار را ابتدا با چند نفر از دوستان کار را آغاز کردم، اما در ادامه خودم در منزل حفظ می‌کردم و در جلسات اساتیدی مانند اخوان‌اقدم و یادگاری شرکت می‌کردم و به سؤالات آنها پاسخ می‌دادم. البته هنوز هم مرور محفوظات را رها نکرده‌ام و روزانه ۲ تا ۳ جزء قرآن را مرور می‌کنم و با حضور در جلسات مختلف از جمله جلسات فوق‌الذکر همچنین جلسه استاد امین پویا البته یک هفته در میان به سؤالات حفظی پاسخ می‌دهم».
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده و آخرین خبری که با عنوان «نتایج مرحله اول چهاردهمین دوره اعطای مدرک به حافظان قرآن اعلام شد» بر روی این صفحه منعکس شده، مربوط به روز سوم تیرماه است.
ایرنا
صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی انتشار نداده و آخرین خبر این صفحه نیز که عنوان «قضات با مهربانی حکم صادر کنند» دارد، مربوط به روز گذشته بوده و در رابطه با سخنان آیت‌الله‌العظمی مظاهری، از مراجع عظام تقلید منعکس شده است.
ایسنا
«خادمان رسانه‌ای حرم حضرت معصومه(س) تجلیل می‌شوند»، «حضور ویژه اهل سنت در برنامه‌های دهه کرامت»، «نخستین کنفرانس بین‌المللی ظرفیت‌های راهبردی آموزه‌های اسلام»، «نقش کلیدی دانشگاه‌ها در تبیین علمی مفاهیم همزیستی مسالمت‌آمیز»، «برگزاری بزرگترین جشنوارۀ رسانه‌ای غدیر در دهه امامت و ولایت»، «جریان بهینه‌سازی استفاده از منابع وقفی را با جدیت پیگیری می‌کنیم» و «انجمن آشوریان تهران: «معامله قرن» فریبی بیش نیست»، عناوین اخبار امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که هیچ‌کدام از این اخبار قرآنی نبوده و همگی در حوزه‌های مختلف معارفی منتشر شده‌اند.
یکی از اخبار امروز این صفحه که عنوان «نخستین کنفرانس بین‌المللی ظرفیت‌های راهبردی آموزه‌های اسلام» دارد، اگرچه خبری قرآنی نیست، ولی با توجه به اینکه خبر این کنفرانس حوزه وسیع بین‌المللی را پوشش می‌دهد، خبری قابل تأمل بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «نخستین کنفرانس بین‌المللی «ظرفیت‌های راهبردی آموزه‌های اسلام در تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز»، امروز با حضور شخصیت‌های سیاسی، مذهبی و دانشگاهی به میزبانی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران در حال برگزاری است.
در این کنفرانس یک‌روزه اندیشمندان اسلامی، نخبگان دانشگاهی و صاحب‌نظران داخلی و خارجی حضور یافته و پیرامون مباحث نهادینه‌سازی فرهنگ انسجام و همزیستی مسالمت‌آمیز در جهان اسلام به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.
چالش‌های فراروی تحقق همزیستی مسالمت‌آمیز، راهبردها و راهکارهای تحقق این همزیستی و مبانی اصول و جایگاه همزیستی مسالمت‌آمیز در آموزه‌های اسلامی از جمله محورها و اهداف این کنفرانس است».
باشگاه خبرنگاران جوان
«رقبه به رقبه موقوفات را احیا می‌کنیم/ بهینه‌سازی استفاده از منابع وقفی»، عنوان یکی از اخبار امروز صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران را تشکیل می‌دهد که علی‌رغم اینکه خبری صرفاً قرآنی نبوده و در رابطه با نشست رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با متولیان شاخص موقوفات غیر متصرفی سراسر کشور انعکاس یافته، ولی اغلب صفحات معارفی خبرگزاری‌های مختلف بدان پرداخته‌اند و در بخش‌هایی از آن نیز آمده است: «حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، در نشست با متولیان شاخص موقوفات غیر متصرفی سراسر کشور با بیان این که وقف یک موضوع الهی است، گفت: خیلی از کشور‌ها موضوع وقف را می‌پذیرند و مهمترین دانشگاه‌های خیلی از کشور‌ها موقوفه است.
وی با اشاره به اهمیت وقف دانش، گفت: موقوفه‌ای که مرحوم حسینعلی البرز به منظور خدمت به دانشجویان و دانش‌آموزان و دادن جوایز به برترین‌های علمی کشور ایجاد کرد، وقف‌نامه‌ای بسیار عالی دارد. خیلی از دوستانی که الآن در صدر کشور در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند، سال‌ها پیش از این موقوفه وام دانش‌آموزی گرفته‌اند و تحصیل کرده‌اند.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: وقف در تاریخ ایران سابقه‌ای دیرینه دارد. ما هم که در خدمت دوستان انجام وظیفه می‌کنیم، به این غرض به اوقاف آمده‌ایم که رقبه به رقبه موقوفات را احیا کنیم. مهندسی معکوس مدنظر من است و ما از بالا چیزی را ابلاغ نمی‌کنیم. باید از کف و پایین ببینیم که مشکلات هر رقبه چگونه حل می‌شود».
«حدیث امام رضا (ع) درباره سپاسگزاری از پدر و مادر»، «هیئت نباید از دیوان سالاری اداری تبعیت کند/ زمان جنگ همه جا هیئت رزمندگان بود»، «دسته‌بندی مردم در زمان امتحان الهی از منظر قرآن کریم» و «تازه‌ترین استفتائات از مقام معظم رهبری/ از نقل اشتباه فتوا تا دست کشیدن به صورت بعد از قنوت»، دیگر اخباری هستند که این خبرگزاری طی امروز بدان‌ها پرداخته که تنها یکی از این اخبار قرآنی بوده و در حوزه تخصصی قرآن کریم منتشر شده است.
ایبنا
خبرگزاری تخصصی کتاب ایران نیز طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منعکس نکرده و آخرین خبر این صفحه که عنوان «شورای سیاست‌گذاری و دبیر جشنواره فیلم ۱۱۴ ثانیه‌ای «مبین» منصوب شدند» را دارد، مربوط به روز گذشته است.
میزان
«برای «امر به معروف و نهی از منکر» ابتدا از خودمان شروع کنیم»، عنوان آخرین خبری است که بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان انعکاس یافته و مربوط به روز گذشته است. از آن زمان تاکنون نیز هنوز هیچ خبری بر روی خروجی این صفحه منتشر نشده است.
انتهای پیام

نظر شما