شناسهٔ خبر: 33716820 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«زهرمار» نام فیلمی است که مداحان را دستمایه طنز قرار داده است

چه کسی باب شوخی با مداحان را باز کرد؟

تهران- ایرناپلاس- چه اتفاقاتی رخ داده و چه عواملی باعث شده، قشر مداح که روزگاری جایگاه اجتماعی خوبی داشتند و مردم برای آنها احترام ویژه قائل بودند، حالا دستمایه شوخی، طنز و فروش بیشتر قرار می‌گیرند؟

صاحب‌خبر -

مداحان حال و روز خوبی ندارند و پایگاه اجتماعی این قشر نزد مردم تنزل کرده است. اتفاقاتی مانند توهین به مقدسات اهل سنت روی آنتن زنده، دست به دست شدن و تمسخر مولودی «داره میریزه» و قبل از آن ماجرای ارتباط برخی مداحان معروف با حسین هدایتی فقط سه نمونه از اتفاقات تلخی است که در همین چند ماه گذشته رخ داده و بیشتر از هر کسی به جامعه مداحان لطمه زده است.

اما این روزها فیلمی کمدی در سینماها در حال اکران است که به اتفاقاتی که برای یک مداح افتاده می‌پردازد و به نحوی با استفاده از کاراکتر مداح، باب خنده و شوخی را باز کرده است؛ «زهرمار».

شخصیت اصلی این فیلم، مداحی است که در زندگی شخصی‌اش دچار توطئه می‌شود و رقیبش پای یک زن را به زندگی‌اش باز می‌کند. نقش مداح را سیامک انصاری بازیگر شناخته شده کمدی بازی می‌کند و گریم و ظاهرش خیلی‌ها را به یاد یکی از مداحان معروف می‌اندازد.

کارگردان «زهرمار»، بازیگر معروف فیلم‌ها و سریال‌های طنز یعنی جواد رضویان است و برای اولین تجربه کارگردانی‌اش پای مداحان را به کمدی باز کرده است و تهیه‌کنندگی این فیلم بر عهده جواد نوروزبیگی است، کسی که قبلاً مدیر تولید فیلم پرحاشیه «مارمولک» هم بوده است. اکران «مارمولک» در سال ۱۳۸۳ موجب چالش‌های فراوانی در میان جوامع مذهبی و روحانیت شد و کار به اعتراض و توقیف هم کشیده شد. جالب است بدانید ابتدا قرار بود به جای مداح، کاراکتر اصلی این فیلم باز هم یک روحانی باشد که احتمالاً به دلیل اعتراض‌های احتمالی، سازندگان فیلم این تغییر را در فیلمنامه داده‌اند تا خطر توقیف، فیلم‌شان را تهدید نکند و اکران مناسبی را تجربه کنند.

کدام مداح به کارگردان مشاوره داد؟

به گفته جواد نوروزبیگی، او این فیلم را با برادرش مجید نوروزبیگی که اتفاقاً مداح هم هست دیده و نظرش را هم گرفته است: «او کار را دوست داشت و البته نقدی هم به آن داشت.»

این گفته‌های نوروزبیگی که در زمان اکران فیلم در جشنواره فیلم فجر منتشر شد، واکنش برادرش مجید نوروزبیگی را در پی داشت. او به خبرنگار فارس گفته است که کار را دیده‌ام، اما فیلم اشکالات زیادی دارد و اینکه گفته شود من از آن راضی هستم، صحیح نیست. ضمن این‌که آقای سیدمجید بنی‌فاطمه در جریان صفر تا صد کار بوده و در واقع، مشورت اصلی را ایشان به برادرم داده است.

مجید بنی‌فاطمه مداحی است که شاید علاقه دارد تا هیأتش در باغ فیض تهران، پاتوق سلبریتی‌ها، فوتبالیست‌ها و بازیگران شود. حتی بنی‌فاطمه بنا بر علایق شخصی در برنامه شاد و طنز خندوانه حاضر شد که همان حضور باعث اعتراض‌های جامعه مداح به بنی‌فاطمه شد.

مداح فیلم «زهرمار» کسی است که جایگاه خوبی نزد مردم محله دارد؛ مردی ساده است، مذهبی و پایبند به عقایدش و در نهایت باعث می‌شود زنی خلافکار، خلاف را کنار بگذارد. انتخاب سیامک انصاری که معمولاً در کارهای مهران مدیری نقش یک انسان ساده و عاقل را بازی می‌کند باعث شده تا تصویری که از یک مداح می‌بینیم منفی نباشد. فیلم سرجمع می‌خواهد مداح را فردی سالم و مثبت نشان دهد اما سوال اصلی اینجاست؛ سازندگان این فیلم چه ویژگی‌هایی در مداحان دیده‌اند که آنها را به عنوان کاراکتر اصلی فیلمی طنز انتخاب کرده‌اند؟

دست بهائیت در کار است؟!

حسین سازور؛ مداح اهل‌بیت و کسی که جزو نزدیکان حاج منصور ارضی به حساب می‌آید و سال‌هاست هیأت «موج الحسین» را برگزار می‌کند، دراین‌باره به خبرنگار ایرناپلاس گفت: «نقش جامعه ذاکر و مداح در کشور ما آنقدر برجسته است که با این چیزها خدشه‌دار نمی‌شود، اما این کسانی که به این شکل هجمه می‌کنند به نظرم خواسته یا ناخواسته دو هدف را دنبال می‌کنند: یکی اینکه دامن بزنند به فرهنگ غرب که ما سال‌هاست با آن در حال مبارزه‌ایم. ما نه تنها کار مداحی به عنوان وظیفه بر عهده‌مان است بلکه فرهنگ سازی هم کار ماست، آن هم فرهنگ ناب اهل‌بیت (ع). اگر این‌ها توانستند خدشه‌ای به جامعه مداح و ذاکر وارد کنند این خدمت به آمریکاست. شک نکنید. چون مقام معظم رهبری درباره مداحان و اثر کارشان در جامعه فرموده‌اند، گاهی یک بیت شعر شما کار یک منبر را انجام می‌دهد.»

سازور که چند سال قبل هم در اعتراض به اکران فیلم رستاخیز همراه با گروهی از مداحان و انصار حزب الله تهران، دست به تجمع و اعتراض زده بودند در ادامه اظهار کرد: «وقتی شما فیلمی درست کنید که مسخره و طنز باشد، کمک به آنهایی است که می‌خواهند این ریشه را بزنند. به نظر من اصلش دست آمریکا و بهائیت است. از بهائیت غافل نشوید. آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها هستند ولی عامل اصلی بهائیت است.»

«زهرمار» فیلمی ضعیف و سطحی است اما با اینکه نقش اولش یک مداح است، نمی‌توان گفت که به این قشر توهین کرده است. شاید حرف‌های حسین سازور ناشی از ناراحتی و تا حدی احساسی باشد اما جامعه مداحان کشور باید به این فکر کنند که چه اتفاقاتی رخ داده و چه عواملی باعث شده که قشر و صنفی که روزگاری جایگاه اجتماعی بالایی داشتند و مردم برای آنها احترام ویژه قائل بودند، حالا به جایی رسیده‌اند که دستمایه شوخی، طنز و فروش بیشتر قرار می‌گیرند؟ فقط به اسم فیلم فکر کنید؛ «زهرمار».

برچسب‌ها:

نظر شما