شناسهٔ خبر: 33716634 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

لاوروف: گفت‌وگو درباره مسائل خلیج فارس باید با احترام متقابل همراه باشد

وزیر امور خارجه روسیه بعد از مذاکره با همتای اماراتی خود در مسکو تأکید کرد که هر نوع گفت‌وگو درباره حل و فصل اوضاع در منطقه خلیج فارس، باید بر اساس اصل احترام متقابل و مسلماً بدون تهدید به تحریم‌ از سوی آمریکا صورت بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه امروز در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی در پایان مذاکراتش با "شیخ عبدالله بن زائد آل‌نهیان" وزیر امور خارجه امارات متحده عربی اعلام کرد، به عقیده مقامات مسکو، گفت‌وگوها درباره حل و فصل اوضاع در منطقه خلیج فارس، باید بر اساس اصل احترام متقابل و بدون تهدید به تحریم‌ از سوی آمریکا صورت بگیرد.

وی گفت: «مسلماً ما درباره اوضاع کنونی در منطقه خلیج فارس گفت‌وگو کردیم. ما علاقه‌مند هستیم تا وخامت اوضاع در این منطقه بسیار مهم و راهبردی در جهان کاهش یافته و دستور کار در این منطقه در جهت مثبت پیش برود که این مسئله به به از بین رفتن اختلافات و هر گونه تنش در منطقه بر اساس گفت‌وگو کمک خواهد کرد.»

 وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: «ما تلاش می‌کنیم تا همتایان آمریکایی و ایرانی خود را متقاعد کنیم که نباید از خطوط خطرناک عبور کنند و لازم است برای حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگوهای متمدنانه را آغاز کنند. البته مسلماً برای پیشبرد این مسئله لازم است تا سیاست تهدید، اعمال زور و تحریم کنار گذاشته شود.»

لاوروف در این رابطه به پیشنهاد روسیه اشاره کرد که مدتها پیش خواستار آغاز گفت‌وگوها بین کشورهای عربی خلیج فارس و ایران شده بود و گفت: «نظریه ما جایگزین برای خطی مشی خطرناک و فاجعه آمیزی است که تندرویان سعی دارند منطقه را به سمت آن سوق دهند.»

وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه امکان سناریو نظامی پیرامون ایران، می‌تواند باعث یک بحران بین المللی گسترده شود، افزود: «گفت‌وگو همواره راهی برای حل و فصل مسالمت آمیز مسائل است و این امکان جدی را به وجود می‌آورد. کشورهای عرب خلیج فارس می‌‌توانند از هر نوع ترکیبی برای آغاز گفت‌وگوها استفاده کنند نه آنکه منطقه را به سمت استفاده از توان نظامی سوق دهند. چنین روند اوضاعی نه تنها برای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا فاجعه آمیز خواهد بود، بلکه می‌تواند به یک بحران جدی بین المللی تبدیل شود.»

لاوروف همچنین یادآور شد، مقامات واشنگتن در حال درک بیشتر این واقعیت هستند که درخواست از روسیه برای تغییر سیاست این کشور اقدامی غیرسازنده و غیرموثر است. وی گفت: «به نظر من در ایالات متحده این درک دیگر به وجود آمده که درخواست از روسیه برای تغییر سیاست مستقل خویش و تسلیم شدن در برابر اقدامات آمریکا در عرصه جهانی که در مغایرت با حقوق بین الملل صورت می گیرد، غیرسازنده و بی معناست.»

امارات اطلاعات دقیقی درباره حمله به تانکرها ندارد و نمی‌تواند کسی را متهم کند

وزیر خارجه امارات متحده عربی هم در این کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که مقامات ابوظبی هنوز هیچ اطلاعات دقیقی در اختیار ندارند که چه کسی مسئول حمله به تانکرهای نفتکش در دریای عمان بوده است. وی افزود: «به همین دلیل ما نمی‌توانیم هیچ کشوری را در این رابطه متهم کنیم، برای اینکه اطلاعات تایید شده‌ای در این زمینه نداریم.»

وی تاکید کرد منطقه خلیج فارس اهمیت بسیار زیادی برای جهان دارد و باید منطقه‌ای آرام و با ثبات باشد و امارات خواستار ثبات و همکاری در منطقه است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما