شناسهٔ خبر: 33715080 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

بسته سلامت|۵ تیتر

آیا محصولات تراریخته مضر هستند؟ /ثبت فشارخون ایرانی‌ها از مرز ۱۹ میلیون نفر عبور کرد/بعضی از تبلیغات پزشکی دروغ است

خبرگزاری میزان- آیا محصولات تراریخته مضر هستند؟، ثبت فشارخون ایرانی‌ها از مرز ۱۹ میلیون نفر عبور کرد، بعضی از تبلیغات پزشکی دروغ است، افسردگی موجب افزایش ریسک بیماری‌های مزمن در زنان می‌شود، قهوه موجب کاهش خطر ابتلا به ام اس می‌شود، اجرای نوبت‌گیری الکترونیک در تمامی مراکز درمانی دولتی و ... گزیده‌ای از اخبار بسته سلامت امروز است. تاریخ انتشار: 14:27 - 05 تير 1398

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، آیا محصولات تراریخته مضر هستند؟، ثبت فشارخون ایرانی‌ها از مرز ۱۹ میلیون نفر عبور کرد، بعضی از تبلیغات پزشکی دروغ است، افسردگی موجب افزایش ریسک بیماری‌های مزمن در زنان می‌شود، قهوه موجب کاهش خطر ابتلا به ام اس می‌شود، اجرای نوبت‌گیری الکترونیک در تمامی مراکز درمانی دولتی و ... گزیده‌ای از اخبار بسته سلامت امروز است که در ادامه می‌خوانید.

 

• آیا محصولات تراریخته مضر هستند؟
مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: هیچ گونه مستند و مدرک معتبر علمی مبنی بر وجود تأثیر منفی محصولات تراریخته بر روی سلامت انسان در ایران و جهان گزارش نشده است. به گزارش فارس، وحید مفید درباره سوژه ثبت شده در سامانه فارس من با عنوان «ممنوعیت ۵ ساله واردات، کشت و مصرف تراریخته‌ها» توضیح داد: تاکنون حدود ۳۱ محصول تراریخته در دنیا تولید شده که ۲۰ محصول مصرف غذایی دارند و بقیه گیاهان یا حیواناتی هستند که با اهداف دیگری تولید شده‌اند. وی ادامه داد: حدود ۹۹ درصد کشت گیاهان تراریخته در دنیا به چهار محصول سویا، پنبه، ذرت و کلزا اختصاص یافته است؛ بنابراین برای کشور‌هایی که وابستگی به واردات روغن و دانه‌های روغنی دارند در مورد برخی از محصولات دسترسی به نوع غیر تراریخته آن‌ها تقریبا وجود ندارد.

• ثبت فشارخون ایرانی‌ها از مرز ۱۹ میلیون نفر عبور کرد
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از ثبت فشار خون بیش از ۱۹ میلیون نفر از هموطنان، تا روز گذشته در کشور خبر داد. به گزارش مهر، علیرضا رئیسی به ارائه گزارشی از وضعیت طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا در کشور پرداخت و گفت: تا روز گذشته بیش از ۱۹ میلیون و ۱۳ هزار نفر در پویش ملی کنترل فشار خون در کشور شرکت کرده‌اند. وی با اعلام اینکه تا کنون گزارش فشارخون ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سامانه یکپارچه وزارت بهداشت (سیب) ثبت شده است، افزود: برای اجرای این پویش ملی، بیش از ۱۳ هزار و ۶۶۱ ایستگاه ثابت و سیار در سراسر کشور پیش بینی شده است.
• بعضی از تبلیغات پزشکی دروغ است
متخصصین پوست در سراسر کشور، همواره مرجع موثق علمی در جلوگیری از سوء استفاده از نا آگاهی هموطنان در امور مرتبط هستند. به گزارش مهر، انجمن متخصصان پوست ایران، با صدور بیانیه ای، گمراه کردن هموطنان با برنامه‌ها و حرکات منسجم و شیوه‌های مختلف تبلیغاتی را اقدامی ناپسند دانسته و ضمن هشدار به هموطنان که فریب اینگونه ادعا‌ها را نخورند اعلام می‌دارد: افراد می‌توانند برای دریافت هر گونه پاسخ علمی و منطقی به ابهامات خود در خصوص محصولات، تجهیزات و درمان‌های مرتبط با مشکلات پوست، مو، زیبایی و امراض مربوطه از طریق اعضا انجمن متخصصین پوست ایران (پزشکان متخصص پوست مستقر در مطب ها) یا بخش‌های درمانی و گروه‌های تخصصی پوست مستقر در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و بیمارستان‌ها به اطمینان قطعی برسند. به اعتقاد متخصصان عضو این انجمن، رفع معجزه آسای ریزش مو و درمان طاسی در مدت چند هفته و چند ماهه، رفع سفیدی مو‌ها و بازگشت رنگ مو به حالت اول، تبلیغ کذب بوده و چنین محصولی تا کنون تولید، ابداع یا اختراع نشده است و با توجه به علل فیزیولوژیک و توارثی ریزش مو و سفید شدن مو چنین ادعایی پایه علمی ندارد.

• افسردگی موجب افزایش ریسک بیماری‌های مزمن در زنان می‌شود
به گفته محققان، بروز علائم افسردگی موجب افزایش ریسک بیماری‌های مزمن در زنان می‌شود. به گزارش مهر، محققان دانشگاه کوئینزلند استرالیا می‌گویند زنانی که علائم افسردگی را تجربه می‌کنند، حتی اگر بیماری شان تشخیص داده نشده باشد، در معرض ریسک ابتلا به چندین بیماری مزمن قرار دارند. در این مطالعه، ۷۴۰۷ زن میانسال (۴۵ تا ۵۰ سال) به مدت بالغ بر ۲۰ سال تحت نظر بودند. در طول این مدت، ۴۳.۲ درصد زنان علائم افسردگی را تجربه کردند و تنها نیمی از آن‌ها بیماری شان تشخیص داده شده بود و تحت درمان قرار گرفتند.

• قهوه موجب کاهش خطر ابتلا به ام اس می‌شود
محققان دریافتند مصرف قهوه به کاهش خطر ابتلا به بیماری ام اس می‌انجامد. به گزارش مهر، پژوهش‌های پیشین نشان داده بود که مصرف قهوه به کاهش خطر بیماری‌های پارکیسنون و آلزایمر می‌انجامد. این بار پژوهشگران به سراغ نقش قهوه در کاهش خطر بروز ام. اس رفته و به یافته‌های جالبی رسیدند. پژوهشگران به بررسی مجدد مطالعه‌ای که بر روی ۱۶۲۹ فرد مبتلا به ام. اس و ۲۸۰۷ فرد سالم در سوئد و نیز مطالعه‌ای دیگر بر روی ۱۱۵۹ فرد مبتلا به این بیماری و ۱۱۷۲ فرد سالم در ایالات متحده پرداختند.

• برنامه وزارت بهداشت برای کاهش مرگ‌های پیش از ۷۰ سال
مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، ضمن ارائه توضیحاتی در مورد نحوه اجرایی شدن سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر گفت: از مهم‌ترین اهداف این سند، آن است که مرگ‌های زودرس را تا سال ۱۴۰۴ تا حدود ۲۵ درصد کاهش دهد. به گزارش ایسنا، افشین استوار در مورد سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر افزود: این سند طرحی است که از سال ۹۵ در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تصویب و توسط رئیس جمهور به نهاد‌های مرتبط با سلامت ابلاغ شد. اصلی‌ترین وزارتخانه‌ها و نهاد‌های مرتبط با سلامت این سند را تایید و امضا کردند. مهم‌ترین هدف این سند، آن است که مرگ‌های زودرس را تا سال ۱۴۰۴ تا حدود ۲۵ درصد کاهش دهد. طبق تعریف ما مرگ‌های پیش‌از ۷۰ سال مرگ زودرس شناخته می‌شود.

• اجرای نوبت‌گیری الکترونیک در تمامی مراکز درمانی دولتی
معاون کل وزارت بهداشت گفت: افرادی که صرفا به بخش خصوصی مراجعه می‌کنند، حداقل یکبار جهت تشکیل پرونده الکترونیک سلامت به بخش دولتی یا پایگاه‌های سلامت مراجعه کنند. به گزارش ایلنا، ایرج حریرچی با موضوع رونمایی از پرونده الکترونیک سلامت، با اشاره به اینکه، این طرح آغاز گام دوم طرح تحول سلامت محسوب می‌شود، تصریح کرد: پرونده الکترونیک سلامت شامل، مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات مربوط به رخداد‌های سلامت مردم از پیش از تولد تا هنگام مرگ است که در بستر الکترونیکی امن ذخیره می‌شود و دسترسی به آن منحصرا در اختیار و مالکیت صاحب پرونده است و اطلاعات به صورت تجمیعی دراختیار سیاستگذاران قرار می‌گیرد.

• انتقال "قلب" بیمار مرگ مغزی در کمتر از ۵۰ دقیقه از رشت به تهران
عملیات اهدای عضو بین استانی با مدیریت اورژانس کشور و همکاری مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، برای سومین بار در کشور با موفقیت انجام شد و "قلب" یک بیمار مرگ مغزی شده در کمتر از ۵۰ دقیقه از رشت به تهران منتقل شد. به گزارش تسنیم، مهدی شادنوش اظهار کرد: این عملیات حساس از ساعت هفت بامداد روز سه شنبه، آغاز شده و قلب یک نوجوان ۱۶ ساله اهل لاهیجان که بر اثر تصادف با موتورسیکلت دچار حادثه شده بود، با تایید مرگ مغزی و رضایت خانواده، از بدن خارج شد و در کمتر از یک ساعت، به تهران منتقل شد تا در سینه دختری ۱۲ ساله که مبتلا به نارسایی قلبی بود، جای گیرد.

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

نظر شما