شناسهٔ خبر: 33711679 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

میدانی برای مردم

پیروز حناچی: اگر در شهر اقدامی انجام شده، باید آن‌را در زمره وظایف مدیریت شهری به شمار آورد

صاحب‌خبر -


محمد سرابی ـ خبرنگار

عرصه عمومی میدان هفت‌تیر بعد از گذشت 4 ماه از جمع‌آوری کارگاه بچینگ (بتن سازی)روز گذشته با حضور شهردار و وزیر دادگستری و اعضای شورای شهر تهران به بهره‌برداری رسید.
میدان هفت تیر سال‌ها محل حضور کارگاه عمرانی بود. پیروز حناچی شهردار تهران در نخستین هفته حضورش به عنوان شهردار، دستور جمع‌آوری کلیه کارگاه‌های عمرانی غیر فعال در سطح شهر تهران را صادر کرد. با جمع‌آوری کارگاه عمرانی میدان هفت‌تیر، نخستین گام برای تبدیل این مکان به نخستین عرصه عمومی شهری برداشته شد.
شهردار تهران در مراسم بهره‌برداری از عرصه عمومی (پلازا) میدان هفت تیر با گرامیداشت یاد شهدای هفتم تیر گفت: اگر در شهر اقدامی انجام شده، باید آن‌را در زمره وظایف مدیریت شهری به شمار آورد و به آهنگ انجام آن سرعت بخشید. حضور یک بچینگ (کارگاه‌بتن سازی) در وسط شهر پذیرفته نیست آنهم در شهری که یکی از معضلاتش ذرات معلق به میزان سه برابر حد مجاز است و تولید بتن در این شرایط تاثیر گذار است. حتی اگر برای ساخت خط مترو باشد.
پیروز حناچی تاکید کرد: نباید فضاهای عمومی یا رهاشده شهر را در اختیار پیمانکاران قرار داد و روال این است که پیمانکاران به اندازه فضای ضروری مورد نیاز خود محلی را اجاره کنند.  او افزود: متاسفانه در ساخت‌وسازهای شخصی و خصوصی هم اشغال پیاده‌رو رایج شده‌است. همکاران من در مناطق شهر تهران وظیفه دارند که اگر دستوری در این زمینه دریافت کردند، مانع اشغال فضاهای عمومی شوند.
شهردار تهران  با اشاره به پلازای هفت‌تیر گفت: ثروت شهر به میزان فضاهایی از این جنس است و ما تلاش می‌کنیم، با این نگاه ثروت را افزایش دهیم.   او با شرح ضرورت افزایش کیفیت این فضاها گفت: اکنون باید بر مدیریت این فضا و بهره‌وری بیشتر و بهتر مردم از آن متمرکز شویم.
شهردار تهران در باره پروژه‌های آینده نیز گفت: طرح بازآفرینی میدان امام خمینی را نیز پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم این میدان را هم به عرصه عمومی شهر تبدیل کنیم.  او در پایان افزود: امروز اتفاق خوبی افتاد. ریاست قوه قضاییه به مناسبت سه شنبه‌های بدون خودرو با مترو به دفتر کار خود رفت و من به نمایندگی از همکارانم در شهرداری و اعضای شورای شهر تهران از ایشان برای چنین اقدامی تشکر می‌کنم.

نگاهی به گذشته
فضای عمومی میدان هفت‌تیر برای مدتی طولانی در اشغال تاسیسات ساخت تونل مترو بود که با کف‌سازی، ایجاد فضای سبز و نصب مبلمان شهری تبدیل به فضایی برای تردد و مکث شهروندان شده است. شهردار تهران قبلا از قرار گرفتن تاسیسات حجیم ساخت بتن در فضای شهری انتقاد و از میدان هفت‌تیر به‌عنوان مثال یاد کرده بود. پروژه ساخت پلازا که از مدتی پیش آغاز شده بود در روز‌های اخیر سرعت گرفت و عابران و سرنشینان خودرو‌هایی که روزانه از این محور عبور می‌کردند شاهد فعالیت کارگرانی بودند که کار آماده‌سازی‌ این محدوده 7هزار متری را انجام می‌دادند. اکنون شهروندان می‌توانند پس از بیرون آمدن از خروجی متروی هفت‌تیر که محل تلاقی خطوط یک و ۶ است، از این فضا دیدن کنند. ایجاد فضای سبز در این محدوده که روی خطوط مترو قرار دارد با عایق‌بندی کامل انجام شده است تا مانع از نفوذ آب به تونل‌ها شود. این محدوده با نصب نیمکت و ساخت فضایی برای گرد‌همایی‌ شهروندان در آینده کاربرد‌های گوناگونی خواهد داشت. پیروز حناچی در نخستین روزهای فعالیتش به‌عنوان شهردار دستور جمع‌آوری تمام کارگاه‌های‌ عمرانی غیرفعال در سطح شهر را داده بود. کارگاه عمرانی میدان هفت‌تیر یکی از نخستین کارگاه‌های عمرانی بود که جمع‌آوری و بلافاصله کار ساخت آن به‌عنوان پلازای شهری از 4‌ماه گذشته آغاز شد. حالا میدان هفت‌تیر به فضایی برای حضور شهروندان تبدیل شده ‌است.



 

نظر شما