شناسهٔ خبر: 33709133 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

۷۰ روستای گیلان دچار تنش آبی هستند

گیلان - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان از بروز تنش آبی در تعدادی از روستاهای استان خبر داد و گفت: در زمان حاضر حدود ۷۰ روستا دچار تنش آبی هستند و جیره بندی آب در آنها در ساعت های اوج مصرف انجام می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آبفار گیلان محبعلی رنج ور افزود: با وجود بارش‌های مناسب امسال در حوزه‌های آبریز گیلان؛ بدلیل عدم بارش برف در بالادست، این بارندگی‌ها تأثیر زیادی در افزایش منابع آب شرب نداشته است.

وی با یادآوری اینکه بیشتر بارش‌ها به صورت مقطعی و سیلاب بوده، گفت: در حال حاضر گرما و حضور گردشگران موجب افزایش مصرف شده که البته در تولید آب شرب مشکلی نداریم و برای این موارد پیش بینی‌های لازم شده و تولید متناسب با آن است.

به گفته رنج ور؛ به ازای هر فرد، میانگین سرانه مصرف آب شرب ۱۵۰ لیتر در شبانه روز است که برای برخی از روستاها تولید دو برابر بیش از مصرف وجود دارد.

وی مهمترین مشکل و علت بروز تنش در روستاها را استفاده غیر متعارف از آب شرب ذکر و تصریح کرد: در شبکه انتقال آب برای تأمین آب کشاورزی در برخی مناطق آب چالش‌هایی وجود دارد به این معنا که برای انتقال آب در برخی مناطق، لوله‌های شبکه آب از زمین‌های کشاورزی عبور کرده و بدلیل گستردگی شبکه و پراکندگی آن و کمبود نیروی انسانی کنترل این موضوع مشکل است.

وی ادامه داد: روستاییان بایستی متوجه باشند که مصرف آب شرب برای کشاورزی، موجب نامتناسب شدن تولید با مصرف و در نهایت افت فشار آب و تنش آبی برای ساکنان آن منطقه می‌شود.

رنج ور با بیان اینکه قطعی آب شرب در هیچ روستای تحت پوشش آبفار استان نداریم، گفت: در راستای رفع این مشکل، با استفاده از تانکر به این مناطق آبرسانی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان خاطر نشان کرد: با وجود تمامی مشکلاتی که برای کنترل شبکه انجام می‌شود، نظارت‌ها به طور مستمر در حال انجام است و انشعابات غیر مجاز قطع و به مراجع قضائی معرفی می‌شوند.

وی تاکید کرد: مشترکان آب شرب بایستی حقوق خود و دیگران را با مصرف صحیح و بهینه آب شرب رعایت کنند ضمن اینکه ظرفیتی نیز برای استفاده از منابع آبی برای کشاورزی جهت مواجه نشدن کشاورزان با کم آبی و تأمین آن از طریق آب شرب ایجاد شود.

در زمان حاضر یک هزار و ۸۰۰ روستای گیلان با ظرفیت ۳۰۲ هزار خانوار از نعمت آب شرب بهره مند هستند که آب شرب آنها از ۳۵۵ حلقه چاه و ۷۰۰ دهنه چشمه تامین می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما