شناسهٔ خبر: 33709129 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

رقص عربی بر خون فلسطینی

صاحب‌خبر -


فرحناز دهقی
خبرنگار
رهبران سیاسی  برخی کشورهای منطقه دیروز در شهر ساحلی منامه پایتخت بحرین گرد هم آمدند تا درباره آینده سیاسی و اقتصادی پرمناقشه‎ترین اقلیم جهان، یعنی فلسطین و بیت‎المقدس، گفت‌و‌گو کنند. آن‎ سوتر از این نشست، مردم فلسطین مانند تمام روزهای تاریخ 70 ساله اخیرشان زیر ضربات باتوم و دود گاز اشک‎آور بغض حق‎خواهی‎شان را در گلو می‎شکنند و با شانه‎هایی لرزان مقاومتشان را حفظ می‎کنند.
به‌گزارش وب‎سایت خبری وفا، مردم فلسطین در اعتراض به برگزاری نشست منامه که در آن بخش‎های اقتصادی طرح موسوم به معامله قرن رونمایی شد به خیابان‎های نوار غزه آمدند اما باتوم سربازان رژیم اشغالگر واکنش تندی به این اعتراض بود. سربازان این رژیم که از روزها قبل در ایستگاه‎های بازرسی کرانه باختری حضور پررنگی داشتند تا با ارعاب مردم فلسطین مانع از هر تظاهرات و اعتراضی شوند با جمعیت گسترده مردم معترض غافلگیر شدند. بیشترین اعتراضات در بیت‎اللحم و رام‎الله صورت گرفت و در خیابان‎های نوار غزه تصاویر ترامپ و پادشاه بحرین به آتش کشیده شد. به‌دنبال درگیری میان مردم فلسطین و  سربازان رژیم صهیونیستی، بسیاری از فروشگاه‎ها، بانک‎ها و مغازه‎ها بسته شدند و مدارس دانش‎آموزان را دسته‎دسته به خانه فرستادند. این نشست دو روزه که از روز گذشته آغاز شد و قرار است امروز به پایان برسد، اقدامی است علیه استقلال و آزادی مردم فلسطین. ظهر روز گذشته که جمعیت معترضان به اوج خود رسید، سربازان رژیم صهیونیستی با باتوم و گاز اشک‎آور به سمت جمعیت هجوم بردند و چند نفری را هم دستگیر کردند.
واکنش خشم آلود مردم بحرین
به‌گزارش رأی‎الیوم، نشست منامه در شرایطی برگزار شد که مردم بحرین نیز از جریحه‎دار شدن احساسات مردم فلسطین از حاکمیت خود بشدت ناراضی بودند و با انتشار فراخوان‎هایی در شبکه‎های اجتماعی خواستار برگزاری اعتراضات بودند؛اما مقام‎های امنیتی این کشور اجازه برگزاری هیچ تظاهراتی را به مردم ندادند در عوض مردم در شبکه‎های اجتماعی وارد عمل شدند و مرتب اعتراض خود را به تصمیم حاکمشان نشان دادند. بحرین حتی به خبرنگاران داخلی اجازه حضور در این نشست را نیز نداد اما 20 خبرنگار اسرائیلی از رسانه‌های مختلف رژیم صهیونیستی بدون هیچ‌گونه ممانعتی یا تأخیری و با استقبال رسمی وزارت اطلاع‌رسانی بحرین وارد این کشور شدند. خبرنگاران اسرائیلی در توئیتر نوشتند که تدابیر امنیتی شدیدی در محل برگزاری این نشست برقرار بود تا هر تجمع اعتراضی احتمالی با سرکوب شدید نیروهای امنیتی مواجه شود. همراستا با مردم بحرین، آیت‌الله عیسی قاسم، رهبر شیعیان این کشور نیز در جریان سخنرانی خود در شهر مقدس قم گفت: «معامله قرن و کارگاه منامه دو جنایت به شمار می‌آیند. معامله قرن می‌خواهد وجدان امت‌ را آزمایش کند و امت باید میان آزادگی یا بندگی برای معامله قرن یکی را انتخاب کند». به جز مردم بحرین و فلسطین، در چند روز گذشته لبنان و مراکش نیز صحنه اعتراض مردمی به برپایی نشست اقتصادی «معامله قرن» در منامه بود.
یک طرح نخ نما
محمد اشتیه، نخست‎وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین، که بارها اعلام کرده بود در این نشست شرکت نخواهد کرد تا بیش از این حقوق مردم فلسطین دستاویز بهانه‎های اشغالگران نشود، در یادداشتی برای واشنگتن‎پست نوشت: «این نشست می‎خواهد کشورهای منطقه را همراه تجاوز و اشغالگری کند. ما هنوز چیز زیادی از این طرح نمی‎دانیم. اما آنچه تاکنون از آن فاش شده نشان می‎دهد منفعت فلسطینی‎ها کمترین اهمیتی برای نگارنده آن نداشته است. جارد کوشنر و مشاوران دیگر رئیس‎جمهوری امریکا همراه با بنیامین نتانیاهو که از دوستان قدیمی خانواده کوشنر است، با ارائه طرح خود بار دیگر «صلح اقتصادی» را بازتولید کرده‎اند اما این طرح آنقدر کهنه و نخ‎نماست که نمی‎توان امیدی به آن داشت. کوشنر و دوستانش نمی‌توانند بفهمند فلسطین به اعانه نیاز ندارد بلکه به آزادی و حقوق خود نیاز دارد. ابتدا باید برای حل بحران موجود به ابتکار و رویکرد سیاسی روی آورد و سپس به اقتصاد تکیه کرد. چطور می‎شود با وجود دره عمیق تفاوت میان دیدگاه‎های ایدئولوژیک و سیاسی، از رونق و بهبود اقتصادی سخن گفت؟ » به رغم آنکه فلسطین از همان ابتدا اعلام کرد این نشست اقتصادی را تحریم کرده است، کوشنر اعلام کرد این نشست موفقیت زیادی خواهد داشت. او در گفت‌و‌گو با شبکه الجزیره مواضع خود را بار دیگر روشن کرد: «دستیابی به توافق اسرائیلی و فلسطینی مانند طرح صلح عربی هرگز ممکن نخواهد بود و امضای توافقنامه مستلزم موضعی میانه بین طرح عربی و موضع اسرائیلی است». طرح صلح عربی در پی تشکیل کشور فلسطین در مرز 1967 و خواستار حق بازگشت آوارگان به سرزمینشان بود. نشست منامه و رونمایی از معامله قرن در شرایطی برگزار می‎شود که طی ماه‎های اخیر فشارها علیه مردم فلسطین بی‎سابقه بود. حنا عیسی، کارشناس حقوق بین‌الملل فلسطینی هم تأکید کرد که مجموع شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری و قدس شرقی به 503 مورد رسیده است که 474 مورد از آنها در کرانه باختری و 29 شهرک نیز در قدس شرقی احداث شده‌اند.
ناامید از نشست مناقشه‎انگیز
با وجود ماه‎ها تلاش و رایزنی و تطمیع برای القای معامله قرن، برخی کشورها از روی ارعاب، منفعت‎طلبی یا ترس انزا و تحریم به حضور در این نشست پاسخ مثبت داده‎اند اما از شواهد امر پیداست خود نیز چندان به نتیجه آن امیدوار نیستند. به گزارش روسیا الیوم، در آستانه برگزاری نشست اقتصادی منامه برای رونمایی از بخش‎های اقتصادی معامله قرن، مصر اعلام کرد که هرگز نخواهد پذیرفت که ذره‎ای از خاک سینا از حاکمیتش خارج شود و در اختیار رژیم صهیونیستی قرار بگیرد. سامح شکری وزیر خارجه این کشور در ادامه افزود: «مصر در نشست منامه شرکت می‎کند تا بتواند با ارزیابی دقیق درباره آن تصمیم‎گیری کند اما در نهایت به هر آنچه که مردم فلسطین می‎خواهند باید تن بدهیم زیرا آنها صاحبان اصلی کشور فلسطین هستند. اگر این طرح بخواهد حتی ذره‎ای از صحرای سینا را از حاکمیت ما خارج کند با تمام قوا در برابر آن می‎ایستیم.» فرانس 24 نیز در گزارشی با عنوان «ناامیدی انتظارات از نشست اقتصادی منامه» نوشته که اگرچه کوشنر در تلاش است نشان بدهد طرحی که ماه‎ها وقت برای نوشتنش صرف کرده نتایج درخشانی دارد، اما تا زمانی که اختلافات سیاسی پابرجاست، نمی‌تواند به نتیجه آن امیدوار باشد. دیروز همچنین الجزیره گزارش کرد، سازمان مردم نهاد «انجمن حقوقی فلسطین» (PBA) نیز اعلام کرد، درصدد شکایت به مجامع بین‎المللی علیه کشورهایی است که در نشست منامه شرکت‎ کرده‎اند تا ناظر لگدمال شدن حقوق مردم فلسطین باشند.

تحلیل روز

عادی‌سازی روابط اعراب با اسرائیل در منامه

مگان اُ تول
مترجم: ندا آکیش
به عقیده کارشناسان، نشست اقتصادی منامه که در ظاهر نخستین گام طرح موسوم به «معامله قرن» دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا برای صلح خاورمیانه است؛ در واقع هیچ ربطی به صلح خاورمیانه ندارد و تنها با هدف کمک به عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برگزار می‌شود.فلسطین یکی از دو طرف صلح خاورمیانه، در پایتخت منامه و در این نشست اقتصادی حضور ندارد و همین مسأله باعث می‌شود کسی به طرح معامله قرن امریکا و چارچوب درنظر گرفته شده برای آینده رژیم صهیونیستی و اراضی اشغالی فلسطین خوشبین نباشد. کمال حواش، تحلیلگر فلسطینی و استاد دانشگاهی در لندن در مصاحبه با میدل ایست آی می‌گوید، اینکه امریکا تصمیم گرفته رونمایی از معامله قرن را با یک کنفرانس آغاز کند و در این کنفرانس فلسطین حضور ندارد، آشکارا اهداف واقعی امریکا را نشان می‌دهد. این کنفرانس درباره صلح خاورمیانه نیست درباره عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل است. درباره دور هم جمع کردن اسرائیلی‌ها و عرب‌ها در یک اتاق است. در این کنفرانس حرفی درباره آینده محتمل کشور فلسطین زده نمی‌شود. گریس ورمنبُل، متفکر مؤسسه خاورمیانه که مقرش در واشنگتن است به میدل ایست آی می‌گوید: بعید است این کنفرانس نتایج ملموسی داشته باشد. جدا کردن بخش اقتصادی معامله قرن از بخش سیاسی آن یک روش کاملاً ناشیانه است زیرا اهمیت مسائل سیاسی و اجتماعی موجود بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها را که نقش اساسی در بحران خاورمیانه دارد، نادیده می‌گیرد.
منبع: میدل ایست آی



نظر شما