شناسهٔ خبر: 33708951 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

رهن و اجاره خانه در منطقه ۵ تهران

قیمت رهن و اجاره خانه در منطقه ۵ تهران بر اساس قرارداد‌های ثبت شده حدود ۵۶ هزار تومان است. اجاره نهایی هر متر از گران‌ترین خانه در این منطقه با مبلغ ۱۰۲ هزار تومان و و اجاره نهایی هر متر مربع از ارزان‌ترین خانه در این منطقه حدود ۹ هزار تومان است

صاحب‌خبر -
رهن و اجاره خانه در منطقه ۵ تهران

فرارو- قیمت رهن و اجاره خانه در منطقه ۵ تهران بر اساس قرارداد‌هایی که در سامانه کد رهگیری مشاوران املاک به ثبت رسیده، رقمی حدود ۵۵ هزار و ۸۰۰ تومان به عنوان اجاره نهایی هر متر مربع است. به عبارتی برای رهن و اجاره یک واحد مسکونی ۸۰ متری در منطقه ۵ به طور میانگین باید رقمی حدود چهار میلیون و ۴۶۰ هزار تومان اجاره ماهانه بپردازید. هر چند می‌توانید بخشی از این مبلغ را در قالب پول پیش به صاحب‌خانه قرض دهید. برای مثال می‌توانید با ۷۰ میلیون پول پیش و دو میلیون و ۳۶۰ هزار تومان در ماه یک واحد ۸۰ متری اجاره کنید.

میانگین قیمت رهن و اجاره خانه در منطقه ۵ تهران
رهن و اجاره خانه در منطقه ۵ تهران دست کم ۷۸۰ معامله در خردادماه را به خود اختصاص داد. به عبارتی خرداد امسال ۷۸۰ قرارداد رهن و اجاره جدید بین صاحبخانه‌ها و مستاجر‌ها امضا شد. بررسی این قرارداد‌ها نشان می‌دهد میانگین قیمت رهن و اجاره خانه در منطقه ۵ تهران رقمی معادل ۵۵ هزار و ۸۰۰ تومان به ازای هر متر مربع است. یک خانه ۸۰ متری در منطقه ۵ تهران رقمی معادل چهار میلیون و ۴۶۰ هزار تومان اجاره نهایی لازم دارد. حالا بستگی به توافق صاحبخانه و مستاجر دارد تا چه میزان از این مبلغ چهار میلیون و ۴۶۰ هزار تومانی را با اجاره ماهانه بپردازند و چه مقدار از آن را با با پول پیش جبران کنند.
قرارداد‌های رهن و اجاره خانه در منطقه ۵ تهران عموما در مورد خانه‌هایی با میانگین مساحت ۸۲ متر امضا شده‌اند و این یعنی مستاجران منطقه ۵ بیشتر به خانه‌هایی با متراژ متوسط علاقه‌مند هستند. طوری که حدود ۴۶ درصد خانه‌های اجاره داده شده در منطقه ۵ بین ۶۰ تا ۹۰ متر مربع زیربنا دارند.

اجاره نهایی چطور محاسبه می‌شود؟
مشاوران املاک برای اینکه یک قیمت مشخص برای رهن و اجاره در نظر بگیرند، عموما اجاره نهایی برای هر متر مربع مبنای محاسبه قرار می‌دهند. اجاره نهایی، ترکیبی از مبالغ رهن و اجاره است. به این صورت که مستاجر هر مبلغی که به عنوان پول پیش به صاحبخانه می‌پردازد را با اجاره معادل‌سازی می‌کنند. برای اینکه مفهوم اجاره نهایی را بهتر متوجه شویم، اول باید فرمول تبدیل رهن و اجاره بدانیم. بر اساس قائده‌ای که بین فعالان بازار مسکن رواج دارد، هر یک میلیون تومان رهن، معادل ۳۰ هزار تومان اجاره ماهانه است. مشاوران املاک وقتی می‌خواهند رهن و اجاره را به هم تبدیل کنند، از قائده یک میلیون به ۳۰ هزار تومان استفاده می‌کنند. اجاره نهایی یک خانه زمانی به دست می‌آید که کل مبلغ رهن را به اجاره تبدیل کنند تا ببینند اگر یک مستاجر بدون سرمایه اولیه بخواهد خانه را اجاره کند، هر ماه باید چقدر اجاره بپردازد. مثلا اگر یک قرارداد ۶۰ میلیون پول پیش و ماهانه دو میلیون تومان اجاره داشته باشد، پول پیش آن با نسبت یک میلیون رهن معادل ۳۰ هزار تومان اجاره، می‌شود رقمی حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان. بر این اساس اجاره نهایی چنین خانه‌ای رقمی معادل سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد شد. حالا برای بدست آوردن اجاره نهایی هر متر مربع، باید این رقم را بر مساحت خانه تقسیم کنیم. اگر این واحد مسکونی ۷۵ متر مربع زیربنا داشته باشد، اجاره نهایی هر متر مربع آن می‌شود رقمی حدود ۵۰ هزار تومان.

گران‌ترین مبلغ رهن و اجاره خانه در منطقه ۵
گران‌ترین قراردادی که در سامانه کد رهیگیری منطقه ۵ تهران ثبت شده، مربوط به یک واحد مسکونی ۲۰۰ متری است که مستاجر حاضر شده به ازای پرداخت ودیعه ۳۰۰ میلیون تومانی به عنوان پول پیش و یک میلیون تومان ماهانه آن را اجاره کند. این واحد مسکونی در شهر زیبا واقع در محله سازمان آب قرار دارد و در سال ۸۵ ساخته شده است. اگر بخواهیم اجاره نهایی این واحد مسکونی را محاسبه کنیم، به عدد ۱۰ میلیون تومان در ماه می‌رسیم و بعد از تقسیم آن به مساحت خانه متوجه می‌شویم مستاجر برای هر متر مربع این واحد مسکونی ۵۰ هزار تومان اجاره پرداخت می‌کند. این مبلغ در منطقه ۵ عادی و حتی کمتر از میانگین است. صرفا بزرگ بودن این واحد مسکونی آن را تبدیل به گران‌ترین قرارداد اجاره در منطقه ۵ کرده است.
یک واحد مسکونی در محله آپادانا عنوان بالاترین مبلغ اجاره نهایی به ازای هر متر مربع در منطقه ۵ را از آن خود کرده است. این واحد مسکونی مساحت زیادی ندارد و تقریبا ۷۶ متر است. با این وجود مستاجر حاضر شده در ازای پرداخت ودیعه ۲۶۰ میلیون تومانی آن را رهن کامل کند. او به عبارتی مبلغ هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اجاره نهایی در قرارداد امضا کرده و این یعنی حاضر شده برای هر متر مربع از این واحد مسکونی مبلغ ۱۰۲ هزار تومان اجاره بپردازد که تقریبا دو برابر میانگین منطقه ۵ است. این واحد مسکونی تقریبا نوساز است و این مورد می‌تواند تا حدودی بالا بودن قیمت اجاره را توجیه کند، اما قطعا این خانه ویژگی خاص دیگری هم دارد که چشم مستاجر را گرفته و حاضر شده برای رهن آن چنین مبلغ بزرگی به صاحبخانه بدهد.

ارزان‌ترین مبلغ رهن و اجاره خانه در منطقه ۵
یک واحد مسکونی در محله اپادانا با یک قرارداد جالبی اجاره داده شده است. بر اساس این قرارداد صاحبخانه خیلی هوای مستاجرش را داشته و صرفا با دریافت ۱۰ میلیون تومان پول پیش و ۵۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه، خانه را در اختیار او قرار داده است. به عبارتی اجاره نهایی این واحد مسکونی می‌شود ۸۰۰ هزار تومان و اگر آن را به متراژ خانه تقسیم کنیم، اجاره نهایی هر متر مربع آن می‌شود ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان که تقریبا یک پنجم میانگین منطقه است. با اینکه ۲۸ سال از ساخت خانه می‌گذرد، باز هم نمی‌توان منکر لطفی که صاحبخانه در حق این مستاجر کرده شویم.

یک واحد مسکونی دیگر در جنت آباد محله شاهین در بین ارزان‌ترین قرارداد‌های اجاره منطقه ۵ قرار دارد. اینطور که از جزئیات قرارداد پیداست، صاحبخانه حاضر شده در ازای دریافت ۲۰ میلیون تومان پول پیش و مبلغ ۱۰۰ هزار تومان ماهانه، خانه‌اش را اجاره بدهد. این واحد مسکونی ۱۱ ساله است و اجاره نهایی آن تنها ۷۰۰ هزار تومان است. این یعنی اجاره نهایی به ازای هر متر مربع این واحد مسکونی می‌شود رقمی حدود هشت هزار و ۵۰۰ تومان که تقریبا ارزان‌ترین قرارداد ثبت شده در سامانه کد رهیگیری است.

نظر شما