شناسهٔ خبر: 33708299 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گیلان میزبان همایش ملی پیشگیری از حوادث غرق شدگی است

رشت - ایرنا - سومین همایش ملی پیشگیری از حوادث غرق شدگی به همت مرکز تحقیقات تروما جاده ای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

طلعت کاویانی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سومین همایش ملی پیشگیری از حوادث غرق شدگی با حضور جمعی از مسئولان کشوری، استانی، محققان و متخصصان فردا (پنجشنبه) در مجتمع فرهنگی آموزش و پرورش گیلان در شهرستان بندرانزلی برگزار می شود.

وی اظهار داشت: ایپدمیولوژی غرق شدگی، احیا و اقدامات اورژانسی، ایمنی کشتی ها و قایق ها، ساحل ایمن، مدیریت بحرانی سیل، تولیت و همکاری بین بخشی و داده های غرق شدگی – چالش ها و فرصت ها از محورهای سومین همایش ملی پیشگیری از حوادث غرق شدگی است.

وی کاهش مرگ و میرهای ناشی از غرق شدگی را از اهداف برگزاری این همایش عنوان و خاطر نشان کرد: در این همایش ملی به صورت تخصصی به مباحث مدیریتی نظام سلامت در اداره غرق شدگی پرداخته می شود و برای گروه های هدف امتیاز بازآموزی دارد.

گیلان از چابکسر در شرق تا آستارا در غرب، ۲۸۰ کیلومتر نوار ساحلی دارد؛ ۹ شهرستان و ۵۶ روستای این استان نیز ساحلی هستند.

غرق‌شدگی، اختلال تنفس در نتیجه غوطه‌ورشدن و ورود آب به مجاری تنفسی است که درصورت عدم نجات فوری منجر به اختلالات برگشت‌ناپذیر مغزی و مرگ می‌شود، بر اساس برآورد سازمان بهداشت جهانی غرق‌شدگی دومین علت مرگ ناشی از حوادث غیرعمدی در دنیاست، همچنین بیش از نیمی از افراد مغروق کمتر از ۱۵ سال سن داشته که نشان‌دهنده در معرض خطر بودن این گروه سنی است، در شمال ایران نیز غرق‌شدگی بعد از حوادث ترافیکی شایعترین علل مرگ ناشی از حوادث غیرعمدی است، علاوه بر شنا در محلهای غیر حفاظت شده، مردابهایی بدون حفاظ، عدم آگاهی افراد جوان و خانواده‌های آنها، بیماریهای زمینه‌ای مثل قلبی و عروقی، تشنج به عنوان شایعترین علت در معرض خطر بودن برای غرق شدگی در این ایران به ویژه در جوامع روستایی محسوب می شود.

۷۲۸۶/‏۲۰۰۷/‏

نظر شما