شناسهٔ خبر: 33707315 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ماراتن پرداخت تسهیلات اشتغال بدون توجه به سرنوشت بنگاه‌ها

نمایندگی قزوین

مسابقه پرداخت تسهیلات توسط مسئولان در حال انجام است و حاضرند این شاخصه را به هر قیمتی پر کنند و برایشان مهم نیست که خروجی و بهره‌وری چه خواهد بود و یا اینکه بنگاه کوچکی که تسهیلات دریافت می‌کند چه سرنوشتی خواهد داشت و در حقیقت به امان خدا رها می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بنگاه‌های اقتصادی به سه دسته بزرگ، متوسط و کوچک تقسیم می‌شوند که در این میان کسب‌وکارهای خرد با سرمایه نه‌چندان زیادی نسبت به دیگر بنگاه‌ها راه‌اندازی می‌شوند و با توجه به جنگ اقتصادی ضرورت دارد تا مسئولان نیز نیم‌نگاهی به این حوزه داشته باشند تا این‌گونه کسب‌وکارها علاوه بر اشتغال‌زایی موجب رونق تولید شوند.

آیا مشکل صنعت تنها صدور مجوز است؟

علی حقیقت یکی از پژوهشگرانی است که سال‌ها در زمینه فضای کسب‌وکار پژوهش کرده، او به ایسنا می‌گوید: دولت چهارچوب‌ها را پایه‌گذاری و نرخ‌ها را تعیین می‌کند و مردم در فضای اقتصادی تصمیم می‌گیرند که چه باید انجام دهند.

وی با تأکید بر اینکه دولت باید در حوزه آموزش، مهارت‌آموزی و شبکه‌سازی، راهنمایی، فرآیند مشاوره ورود کرده و حلقه‌های مفقوده را پیدا کند، می‌افزاید: بسته‌بندی یکی از حلقه‌های مفقوده‌ای که صاحبان صنایع و مشاغل خانگی با آن روبه‌رو هستند؛ همچنین دولت باید نرخ‌ها را به‌گونه‌ای تعیین کند تا سرمایه‌گذار بتواند به فضای اقتصاد ورود پیدا کند.

این پژوهشگر تصریح می‌کند: گاهی مشاهده می‌شود که دستگاه‌های اجرایی متولی صنعت، طی یک روز مجوز را صادر می‌کنند ولی باید دید آیا مشکل صنعت تنها صدور مجوز است؟! سرمایه‌گذار بعد از دریافت مجوز با هزار مشکل مختلف ازجمله زیرساخت‌ها و غیره دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ در مشاغل خرد هم فرد هنگامی‌که برای اجاره کارگاه و خرید ماشین‌آلات با نرخ‌های بالا مواجه می‌شود و در حقیقت طرح‌ها توجیه اقتصادی خود را از دست می‌دهند.

به گزارش ایسنا، چالش‌های مختلف و بی‌ثباتی باعث شده تصمیم‌گیرنده نتواند در حوزه خودش به‌خوبی فعالیت کند و درنتیجه آمار تولید و تسهیلات هیچ ارتباطی باهم ندارند و در حقیقت می‌توان گفت که تسهیلات عملکرد بانک‌ها را نشان می‌دهد.

بانک‌ها در نظارت بعد از پرداخت تسهیلات تنها به سودآوری فکر می‌کنند
 
بانک‌ها باید نظارت قبل و بعد از پرداخت را انجام دهند ولی در نظارت بعد از پرداخت تنها به سودآوری فکر می‌کنند که باید اعتراف کرد که در این میان هنر بانک‌ها تنها کسب درآمد برای خودشان و توجه به کارمزد است.

حقیقت عنوان می‌کند: گاهی افراد تسهیلات را دریافت و توسط آن در بازار سوداگری می‌کنند و برای بانک هم مهم نیست که پول وارد چه بازاری شده باشد و تنها اقساطش پرداخت شود و سودش را دریافت کند برایش کفایت می‌کند و بانک راضی‌کننده است.

وی اضافه می‌کند: دولت باید نرخ‌ها و شرایط را برای سرمایه‌گذار فراهم کنند چراکه وقتی سرمایه‌گذاران متغیرهای کلان و فضای کسب‌وکار و شاخص‌ها را مشاهده می‌کنند از سرمایه‌گذاری منصرف می‌شوند.

به گزارش ایسنا، شورای تأمین مالی از بانک‌ها، بی‌ثباتی و غیرقابل‌پیش‌بینی بودن قیمت‌های مواد اولیه و محصولات، رویه‌های سختگیرانه در ادارات کار و بیمه برای مدیریت نیروی انسانی، مفاسد مالی و اداری در دستگاه‌های حکومتی، رویه‌های غیرمنصفانه و ناعادلانه ممیزی و دریافت مالیات، تولید و عرضه نسبتاً آزاد کالاهای غیراستاندارد و قلبی در بازار، بی تعهدی طرف‌های قرارداد به ایفای تعهدات و ضعف دادگاه‌ها در رسیدگی به شکایات و پیگرد مؤثر متجاوزان به حقوق دیگران ده مشکل اولویت‌دار در فضای کسب و استان هستند که باید موردتوجه مسئولان امر قرار گیرد.

حقیقت همچنین در اشاره به مشکلات قضایی تشریح می‌کند: ماشین‌آلات بنگاه‌های اقتصادی فاکتور می‌شود و این در حالی است که حتی برای وسایل نقلیه 10 میلیون تومانی سند زده می‌شود ولی ماشین‌آلات میلیاردی فقط فاکتور دارند و در بسیاری از مواقع مشاهده‌شده که سرمایه‌گذاران برای اثبات اینکه دستگاه برای آنان است دچار مشکل می‌شدند.

سرمایه‌گذاران از مشکلات قضایی وحشت دارند

این پژوهشگر ادامه می‌دهد: سرمایه‌گذاران از اینکه با شریک و یا مشتری خود دچار مشکل حقوقی و مالی شوند وحشت دارند چراکه پروسه آن به‌قدری طولانی است که آنان را با مشکل روبه‌رو می‌کند و مشکلاتی از این جنس منجر می‌شود تا سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری امتناع کنند.

فاطمه غفوری رئیس کانون زنان بازرگان قزوین نیز به خبرنگار ایسنا می‌گوید: جزیره‌ای عمل کردن بحث بزرگ و مهمی است و علاوه بر آن نیز شاخص عملکرد پر کردن دستگاه‌های اجرایی آفت ایجاد می‌کند.

به گزارش ایسنا، دستگاه‌های اجرایی در کارگروه‌های مشاغل تنها به این امر بسنده می‌کنند که هر دستگاه چه میزان تسهیلات پرداخت کرده و اگر پرداخت نکرده باید انجام دهد ولی به خروجی کار و میزان اشتغال‌زایی و سرنوشت دریافت‌کننده تسهیلات و اینکه در بازار در چه شرایطی قرار دارد و آیا ورشکسته شده و یا ادامه حیات اقتصادی می‌دهد توجهی صورت نکرده و پیگیری نمی‌کنند و جای دارد مسئولین اندکی تأمل را چاشنی خدمات کنند و دقیق‌تر به مسائل اقتصادی حتی در سطح خرد بنگرند.

غفوری خاطرنشان می‌کند: مسابقه پرداخت تسهیلات توسط مسئولان در حال انجام است و گزارش عملکرد پر کردن باعث می‌شود هر دستگاهی دنبال شاخص‌های خود بگردد و بعد این شاخصه را به هر قیمتی پر کند و برایش مهم نباشد که خروجی و بهره‌وری آنچه بوده و چه خواهد بود و در حقیقت شبکه‌سازی برایشان معنا و مفهومی ندارد.

 

فروش محصولات و ارتقا مهارت ازجمله مشکلات مشاغل خانگی

وی اضافه‌ می‌کند: سال گذشته افرادی که پرونده مشاغل خانگی داشتند را بررسی کردیم و فروش محصولات و ارتقا مهارت ازجمله مشکلات افرادی بود که مشاغل خانگی با آن روبه‌رو بودند.

به گزارش ایسنا، بازار در تولید برخی از محصولات اشباع‌شده است که باید ضمن افزایش مهارت تولیدکنندگان به سمت تولید محصولات جدید حرکت کرد تا فرد با شکست اقتصادی روبه‌رو نشود و باید متذکر شد دوره برخی از مشاغل خانگی به سر آمده و باید مشاغل نوین را وارد چرخه مشاغل خانگی شوند.

رئیس کانون زنان بازرگان قزوین با تأکید بر اینکه دولت باید به بخش خصوصی و نهادهای مردمی اعتماد کند، تصریح می‌کند: در استان قزوین برای فروش تولیدات خانگی باید نمایشگاه عرضه مستقیم برپا شود و دولت نیز در این زمینه ورود پیدا نکند و به فرموده مقام معظم رهبری دولت نقش هدایت را در اقتصاد باید داشته باشد به همین منظور اگر دولت وارد این چرخه شود مانند گذشته با شکست روبه‌رو خواهد شد.

غفوری تأکید می‌کند: دستگاه‌های اجرایی ظرفیت‌های یکدیگر را نمی‌شناسند، با هم مشورت نمی‌کنند و هر دنبال عملکرد خودشان هستند و این امر باعث شده بخش خصوصی اعتماد خود را از دست بدهد.

«دست از سر ما بردارید»

حقیقت نیز بیان می‌کند: جمله «دست از سر ما بردارید» جمله جدیدی نیست و من بارها شنیده‌ام بخش خصوصی این جمله را تکرار می‌کنند و از دولت گله‌ دارند و این در حالی است که دستگاه‌های اجرایی دنبال عملکرد هستند و خلاقیت ندارند.

بیش از 90 درصد کارشناسان دستگاه‌های اجرایی از رسالت خودآگاهی ندارند

وی تصریح می‌کند: در گذشته مطالعه‌ای مبنی بر اینکه «آیا افراد در دولت رسالت خود را می‌شناسند» انجام شد که بیش از 90 کارشناسان دستگاه‌های اجرایی نمی‌دانستند رسالت اصلی آن‌ها چیست و علاوه بر آن نمی‌دانند در بخش اقتصاد چه باید کنند و چه اولویتی دارند.

این پژوهشگر تأکید می‌کند: دستگاه‌های اجرایی باید اولویت خود را در کسب‌وکارهای خانگی مشخص کنند.

غفوری نیز اشاره می‌کند: بسیاری از کارشناسان دستگاه‌های اجرایی از اهمیت موضوع کسب‌وکارهای خانگی اطلاعی ندارند چراکه این‌گونه کسب‌وکارها نقش مهمی در اقتصاد دارند.

به گزارش ایسنا، دستگاه‌های اجرایی تنها تسهیلات را اعطا می‌کنند تا عملکرد ارائه دهند و این در حالی است که باید افرادی که تسهیلات را دریافت می‌کنند را شناسایی کرد که آیا این تسهیلات وارد چرخه کسب‌وکار خانگی شده است یا خیر؟!

غفوری عنوان می‌کند: برخی افراد در کسب‌وکارهای خانگی و خرد به‌عنوان پشتیبان تسهیلات دریافت می‌کنند تا برای 10 نفر اشتغال‌زایی ایجاد کنند ولی باید اذعان کرد که پشتیبان واقعی نداریم و یا خیلی کم داریم چرا بسیاری از آن‌ها تسهیلات را دریافت می‌کنند و بعدازآن دیگر نسبت به راه‌اندازی شغل اعتنایی ندارند.

بخش خصوصی حلقه مفقوده کسب‌وکارهای خانگی

رئیس کانون زنان بازرگان قزوین تأکید می‌کند: باید دنبال حلقه‌های مفقوده بین ارتباطات دستگاه‌ها بگردیم که این حلقه‌های مفقوده بخش خصوصی و در قالب تشکل‌هاست؛ اگر ما بتوانیم الگوی مناسب را ایجاد کنیم موفق خواهیم بود.

بخش دولتی صدای بخش خصوصی را نمی‌شنود

حقیقت اظهار می‌کند: بخش دولتی صدای بخش خصوصی را نمی‌شنود و مطالبات آن را نمی‌بیند کاستی‌های موجود نمی‌گذارد این روند شکل بگیرد و بخش خصوصی نیز از دولت ناامید است.

وی می‌گوید: طرح‌هایی که بر مبانی پژوهش دقیق نیستند به‌واسطه سفارشات در دستگاه‌های اجرایی پذیرفته می‌شوند و بدین ترتیب طرح‌های پژوهشی و کارشناسی راهی برای ادامه مسیر ندارند.

با وضع موجود و بروکراسی اداری، اقتصاد متحول نخواهد شد

حقیقت در ادامه تشریح می‌کند: همه اصرار به بزرگ شدن تشکیلات دولت دارند و از دهه 70 طرح تحول اداری برای کوچک‌سازی دولت مطرح شد و هنوز بعد از 20 سال به نتیجه نرسیده و گویا این برنامه‌ها بیهوده است؛ همه افراد درگیر سلسله‌مراتب دستگاه‌های اجرایی شده‌اند. بدنه‌های کارشناسی متفاوت است و کارشناسان باید اولویت‌های حوزه خود را مشخص کنند ولی همگی درگیر بروکراسی اداری هستند و از ارائه پیشنهاد غافل هستند که با این وضع موجود اقتصاد متحول نخواهد شد.

غفوری با تأکید بر اینکه آموزش، مشاوره و تکمیل چرخه و زنجیره تولید نیاز به یک الگوسازی دارد، توضیح می‌دهد: به مشاغل خانگی صرفاً به‌عنوان مشاغلی از قبیل سبزی خردکنی نگاه می‌شود که این نگرش باید اصلاح شود و کسب‌وکارهای جدید را راه‌اندازی کرد البته برخی مشاغل خانگی را با ارقام اختصاصی محدود مانند 10 میلیون تومان نمی‌توان راه‌اندازی کرد چرا برخی مشاغل به برخی تجهیزات و دستگاه‌ها نیاز دارند.

به گزارش ایسنا، می‌توان با احصا دغدغه‌های زنان سرپرست خانوار گامی دیگر برداشت و امید را به کسب‌وکارهای خانگی بازگرداند. باید به کسب‌وکارهای نوین و زنجیره تولید و آموزش متقاضیان توجه کرد تا شاهد رونق در کسب‌وکارهای خانگی و خرد باشیم و مسئولان تنها به اعطای تسهیلات توجه نکنند و سرنوشت تسهیلات اعطایی را پیگیری و حال تولیدکنندگان را نیز جویا شوند.

سیده زهرا حسینی فلاح خبرنگار ایسنا منطقه قزوین

انتهای پیام

نظر شما