شناسهٔ خبر: 33706812 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

قابلیت‌های آفلاین گوگل درایو در کروم گسترش پیدا می‌کند

حسین انصاری / techcrunch

صاحب‌خبر -

قابلیت‌های آفلاین گوگل درایو (Google Drive) قرار است توسعه پیدا کنند. در‌حال‌حاضر، ازطریق مرورگر کروم می‌توان به‌صورت آفلاین، به فایل‌های داکس (Docs)، شیتس (Sheets) و اسلایدز (Slides) گوگل دسترسی داشت. گوگل روز سه‌شنبه، عرضه نسخه آزمایشی بتای درایو را اعلام کرد که در آن قابلیت‌های آفلاین، به سایر محتواها از جمله فایل‌های PDF، تصاویر، فایل‌های مایکروسافت آفیس و دیگر فایل‌های با فرمت غیرگوگلی توسعه می‌یابند.

مقاله‌های مرتبط:

  • گوگل قوانین جدید حفظ حریم خصوصی را برای افزونه‌های کروم اعلام کرد
  • توقف همگام‌سازی خودکار گوگل درایو و گوگل فوتوز از ابتدای ژوئیه

این نسخه‌ی آزمایشی بتا که «گوگل درایو آفلاین بتا برای فایل‌های باینری» نام دارد، تنها برای مدیران دامنه‌های جی سوئیت (G Suite) که قابلیت Drive File Stream را فعال کرده‌اند، در دسترس است. طبق گفته‌ی گوگل، مدیرانی که به‌تازگی به نسخه آزمایشی آلفا برای استفاده آفلاین از فایل‌های داکس، شیتس و اسلایدز گوگل ملحق شده‌اند، به‌طور خودکار به این نسخه‌ی بتا وارد می‌شوند.

هرچند نسخه‌ی بتا فعلا محدود است، اگر گوگل بتواند روی باگ‌های آن کار کند و از ثبات این مجموعه‌ی قابلیت‌های جدید مطمئن شود، طبیعتا پشتیبانی از فایل‌های آفلاین را بیشتر توسعه می‌دهد و این ویژگی‌ها علاوه‌بر کاربران جی سوئیت، برای کاربران نسخه‌ی مصرفی گوگل درایو نیز مهیا خواهد شد.

کاربر پس از ثبت‌نام در دامنه جی سوئیت، می‌تواند گزینه‌ی آفلاین را در تنظیمات گوگل درایو یا گوگل داکس فعال کند، سپس وارد کروم شود و روی فایل مورد‌نظر راست‌کلیک کند و گزینه‌ی «Make available offline» را تیک بزند.

پس از فعال‌سازی این ویژگی، پیش‌نمایش آفلاین نیز قابل مشاهده خواهد بود. به‌علاوه، کاربران قادر خواهند بود روی فایل غیرگوگلی در نرم‌افزارهای بومی خود مانند مایکروسافت آفیس راست‌کلیک کنند و آن‌ها را به‌صورت آفلاین درآورند.

فعلا سیستم‌عامل کروم در نسخه بتا پشتیبانی نمی‌شود؛ اما گوگل می‌گوید پشتیبانی این سیستم‌عامل در آینده اضافه خواهد شد.

این نسخه‌ی جدید بتا، به یکی از مهم‌ترین مسائل گوگل درایو، به‌ویژه در محیط کار می‌پردازد. تعداد زیادی از اسناد کاری به فرمت فایل‌های گوگل نیستند و این درحالی است که بسیاری از آن‌ها باید به‌طور آفلاین دردسترس باشند؛ به‌خصوص وقتی که کارمندان در‌حال مسافرت هستند و اتصال اینترنت محدودی دارند.

اکنون کاربران می‌توانند فایل‌های داکس، شیتس، اسلایدز و دراوینگز (Drawings) گوگل را به‌صورت آفلاین همگام‌سازی یا مستقیما در دستگاه‌هایشان دانلود کنند. به‌عنوان یک راه‌حل، درصورت ترجیح، می‌توان از نرم‌افزارهای کلاینت دسکتاپ برای همگام‌سازی استفاده کرد.

درهمین‌حال، دراپ‌باکس (Dropbox)، رقیب گوگل درایو، به‌عنوان یک فضای کاری مشارکتی سازمانی، به‌سرعت پیشروی می‌کند. این پلتفرم حتی به کاربران اجازه می‌دهد نرم‌افزارهای دارای میانبر جی سوئیت را اجرا کنند و ویژگی‌هایی بیشتر همچون یکپارچه‌سازی با زوم (Zoom) و اسلک (Slack) را نیز ارائه می‌دهد. درواقع، دراپ‌باکس نه‌تنها یک پلتفرم ذخیره‌سازی فایل محسوب می‌شود، بلکه درحال تبدیل‌شدن به پورتالی برای ابزارهای کاری است.

جی سوئیت هنوز باید با مایکروسافت آفیس به‌ رقابت بپردازد؛ چراکه نسخه تجاری آفیس ۳۶۵، ۱۸۰ میلیون کاربر فعال ماهیانه دارد. طبق گفته گوگل، جی سوئیت تا اواخر سال ۲۰۱۸، پنج میلیون مشتری سازمانی داشته است. در طرف دیگر میدان، یعنی نرم‌افزارهای مصرفی، آی‌کلود درایو (iCloud Drive) قرار است در نسخه جدید سیستم‌عامل مک بهبودهایی داشته باشد که به واسطه آن‌، قابلیت اشتراک پوشه درکنار اشتراک فایل به آن اضافه خواهد شد؛ ویژگی‌هایی که می‌تواند مشتریان گوگل درایو یا دراپ‌باکس را به مهاجرت به آی‌کلود درایو متقاعد کند.

گوگل از مدت‌زمان آزمایش نسخه بتای درایو قبل از عرضه عمومی آن صحبتی نکرده است. وب‌سایت Android Police اولین منبعی بود که از این نسخه بتای گوگل درایو خبر داد و همچنین از محدودبودن قابلیت‌های جدید به گوگل کروم، به‌عنوان یک مشکل یاد کرد.

بیشتر بخوانید:

توقف همگام‌سازی خودکار گوگل درایو و گوگل فوتوز از ابتدای ژوئیه
نسخه ۷۵ گوگل کروم اندروید با قابلیت‌های جدید منتشر شد
گوگل قوانین جدید حفظ حریم خصوصی را برای افزونه‌های کروم اعلام کرد
گوگل APIهای مسدوکننده تبلیغات مرورگر کروم را از بین می‌برد
تغییرات جدید کروم چه تاثیری بر حریم خصوصی و امنیت کاربران خواهد داشت

برچسب‌ها:

نظر شما