شناسهٔ خبر: 33706405 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

روزنامه آرمان:

جبران کسری بودجه از صندوق توسعه توجیه ندارد

روزنامه آرمان نوشت: با کاهش درآمد‌های نفتی کشور، بروز کسری بودجه در سال ۹۸ از همین حالا امری بدیهی به نظر می‌رسد. از این رو مسئولان دولت و نمایندگان مجلس به‌دنبال راهکاری برای جبران این کسری می‌گردند.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، روزنامه آرمان نوشته است: با کاهش درآمد‌های نفتی کشور، بروز کسری بودجه در سال ۹۸ از همین حالا امری بدیهی به نظر می‌رسد. از این رو مسئولان دولت و نمایندگان مجلس به‌دنبال راهکاری برای جبران این کسری می‌گردند.

اخیراً نیز رئیس کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرامی خود سه راهکار خود را برای تامین کسری بودجه ارائه داد. تلاش برای استفاده از مسیر‌های مختلف صدور بیشتر نفت اولین راهکاری است که او ارائه داده است.

با این حال به نظر می‌رسد در شرایط تحریم پیداکردن مسیر‌های جدید برای فروش طلای سیاه با سختی‌های مختلفی مواجه باشد. به‌دنبال این موضوع بسیاری از کارشناسان پیشنهاد می‌دهند که دولت با تمرکز روی صنایع دیگر و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی بخشی از کاهش ذخایر ارزی کشور را جبران کند.

انتشار اوراق دولتی دیگر پیشنهادی است که همتی مطرح کرده؛ این اقدام نیز در دوره‌های پیشین مورد توجه دولت‌ها بوده و در شرایط کنونی نیز می‌تواند یکی از راهکار‌های پیش‌روی دولت باشد. اما سومین راهکار، یعنی برداشت از منابع صندوق توسعه ملی که رئیس بانک مرکزی پیشنهاد داده با انتقادات مختلفی مواجه شده است.

در این زمینه حسین حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس، گفت: قطعاً امکان افزایش صادرات نفت وجود دارد و نباید آن را امری غیرممکن دانست. اقدامات و تصمیماتی هم که طی ماه‌های گذشته صورت گرفته خوشبختانه به بار نشسته و جای امیدواری بسیاری وجود دارد. اما به هر صورت انجام چند اقدام ضروری به نظر می‌رسد.

در وهله اول وزارت نفت باید خود را برای ایجاد راه‌های جدید برای افزایش صادرات نفت مهیا کند. به نظر ما تاکنون این آمادگی به وجود نیامده و در واقع اعتقاد و اراده‌ای برای اجرای این مهم به چشم نمی‌خورد. نکته بعدی درباره امکان صادرات نفت این است که دولت می‌تواند با راهکار‌هایی که اندیشیده شده و امکان افزایش روز به روز آن هم وجود دارد بر این خواسته جامه عمل بپوشاند.

بهترین راهکار را هم ما در مجلس ارائه داده‌ایم و همچنان در حال بررسی آن هستیم. البته دولت هم باید در این باره لایحه‌ای ارائه می‌داد و درباره میزان تنفس و … نظر خود را با مجلس‌نشینان در میان می‌گذاشت. این اقدام می‌توانست مفید واقع شود و در واقع جشن رفع وابستگی کشور برای اکتشاف، تولید و انتقال نفت خام از کشور‌های دیگر را برپا کند و به طور کلی ما را در صادرات نفت خام و میعانات گازی از دیگر شرکت‌ها و کشور‌های جهان بی‌نیاز سازد.

نیاز به یادآوری است که در قانون برنامه ششم توسعه هم به این موضوع اشاره شده است. در طرحی که روز دوشنبه هم در مجلس مطرح شد و دیروز هم ادامه داشت پیش‌بینی شده است که با استفاده از نقدینگی در دست مردم و ایجاد مسیر برای سهولت سرمایه‌گذاری شهروندان امکان افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها تا دو میلیون بشکه در روز وجود دارد. اگر در این زمینه هم تلاش کنیم و ظرفیت خود را ارتقا دهیم ارزش‌افزوده‌ای که برای کشور ایجاد می‌شود عدد مناسبی خواهد بود.

اگر ما بخواهیم پشت تریبون یا از طریق رسانه‌ها پیشنهادات و طرح‌های خود را ارائه دهیم در واقع اطلاعات خود را افشا ساخته‌ایم. زیرا دشمن هم این مطالب را رصد می‌کند و با دستیابی به طرح‌های ما، راهکار‌های این‌چنینی را خنثی می‌سازد و مشکل‌ساز می‌شود. بر این اساس خواسته من از رسانه‌ها این است که چندان به جزئیات و نحوه فروش نفت ایران نپردازند.

از طرف دیگر، زمینه و فرصت جدیدی که ایجادشده به طرح‌هایی بازمی‌گردد که مجلس علیه تحریم‌های ظالمانه آمریکا امضا می‌کند. به‌عنوان مثال روز دوشنبه نمایندگان ۱۰ طرح را در این زمینه به امضا رساندند. همچنین با نمایش گوشه‌ای از قدرت جمهوری اسلامی که در سرنگونی پهپاد متجاوز به ایران اتفاق افتاد فکر می‌کنم آمریکا از مواضع خود عقب بنشیند.

نکته مهم‌تر اینکه اکنون در کاخ سفید و نهاد ریاست‌جمهوری آمریکا هم شاهد اختلاف و تضاد آرا هستیم. در این میان کنگره و مجلس نمایندگان ایالات متحده هم چندان با ترامپ همراه نیستند. تمام این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا نسبت به آینده کشور، به‌ویژه در حوزه نفت امیدوار شویم و سایر کشور‌های دنیا دستشان را برای خرید نفت به‌سوی ایران دراز کنند.

این تکلیف بانک مرکزی است که راهکاری برای تسهیل بازگشت ارز بیندیشد. البته اقداماتی که این بانک طی یک سال گذشته انجام داده، مثبت بوده است. از دو سال پیش نسبت به ابعاد فشار‌هایی که آمریکایی‌ها ایجاد کرده‌اند منابع ارزی ما بیشتر تحت آسیب بوده‌اند. با این حال اکنون ماه‌هاست که ثبات ارزی را در اقتصاد مشاهده می‌کنیم و نرخ دلار روی کانال ۱۳ هزار تومان باقی مانده است.

در واقع فعالیت‌هایی که باید در برابر خنثی‌سازی خصومت‌های دشمن صورت بگیرد عبارت است از آن توان، اراده و سیاست‌هایی که یک مدیر در مقابل تحریم انجام دهد و توان ادامه اجرای آن را داشته باشد. به نظر ما این کار توسط آقای همتی، رئیس کل بانک مرکزی، صورت گرفته است. در واقع مدیریت کنونی این بانک بدون اینکه ارز زیادی توزیع ارائه کند، توانسته است بازار ارز را تا حد خوبی به سامان برساند.

علاوه بر این سه، ما حتی راهکار‌های دیگری داریم که یکی از آن‌ها به ماجرای بنزین و حامل‌های انرژی بازمی‌گردد که انتظار می‌رود رئیس‌جمهوری در این باره تصمیم‌گیری کنند. تا جایی که ما اطلاع داریم عمده اعضای دولت هم با واقعی‌سازی قیمت حامل‌های انرژی موافق هستند. بخش مهمی از نمایندگان مجلس هم موافقت خود را با این موضوع نشان داده‌اند.

با این حال مشخص نیست که چرا خود آقای روحانی در این باره تردید دارند؟ باید توجه داشت که در حال حاضر روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شود. ما اگر راهکاری بیندیشیم که این نوع قاچاق خود به خود و با کمترین هزینه از بین برود و به مجاری قانونی صادرات بازگردد و ارز آن به بیت‌المال وارد شود، خود این موضوع درآمد قابل‌توجهی را برای کشور به ارمغان می‌آورد.

همچنین می‌توان گرایش مردم را به سمتی هدایت کرد که به مصرف گاز سی. ان. جی روی آورند. این امر باعث می‌شود تا در مصرف بنزین روزانه حداقل ۴۰ میلیون لیتر صرفه‌جویی انجام بگیرد؛ به‌ویژه اینکه این بنزین می‌تواند قابلیت صادراتی هم پیدا کند. اما برداشت از صندوق توسعه ملی جز در موارد خاص توجیه‌پذیر نیست و بنده آن را قبول ندارم و فکر می‌کنم اکنون هم ضرورتی برای استفاده از آن وجود ندارد.

نظر شما