شناسهٔ خبر: 33702259 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جمهوریت | لینک خبر

خیز هند برای خرید نفت از ایران

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا سه شنبه شب برای یک دیدار سه روزه وارد دهلی نو شد و برخی منابع می گویند که هند در این سفر تلاش می کند که رضایت واشنگتن را برای ادامه واردات نفت از ایران بدست اورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جمهوریت ;

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا سه شنبه شب برای یک دیدار سه روزه وارد دهلی نو شد و برخی منابع می گویند که هند در این سفر تلاش می کند که رضایت واشنگتن را برای ادامه واردات نفت از ایران بدست اورد.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای وزارت امور خارجه هند اعلام کرد: این اولین دیدار مقامات بلند پایه دهلی و آمریکا پس از پایان انتخابات سراسری و پیروزی نارندرا مودی نخست وزیر هند است.

پمپئو در این سفر قرار است با نارندرا مودی نخست وزیر و اس جیشانکار وزیر امور خارجه هند دیدار و گفت و گو کند.

خبرگزاری “ای ان آی” هند نوشت: دولت هند در گفت و گو با پامپئو بار دیگر سعی خواهد کرد تا رضایت واشنگتن برای ادامه واردات نفت از ایران را به دست آورد.

هند همچنین قصد دارد در حضور مایک پمپئو خواهان کاهش تنش‌ها میان ایران و آمریکا شود.

از دیگر مسائل مورد گفت و گو میان دو کشور قرارداد سامانه مشکی اس ۴۰۰ است که هند با روسیه امضا کرده است.

واشنگتن قصد دارد هند را متقاعد کند تا قرارداد خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ با روسیه را لغو کند.

آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای ایران در اردیبهشت سال گذشته، فشار زیادی را به کشورهای مختلف وارد کرده است تا واردات نفت خود از ایران را متوقف کنند.

ایران پس از عربستان سعودی و عراق سومین کشور بزرگ صادر کننده نفت به هند است.

هند در طول ۱۲ ماه که از مارس سال گذشته آغاز شده است، حدود ۲۲.۶ میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرده است. سال گذشته این رقم ۲۷.۲ میلیون تن بود.

در طول سال مالی ۲۰۱۶- ۲۰۱۷ خرید نفت ایران توسط هند ۱۱ میلیون تن افزایش داشته است. پالایشگاه‌های هند پس از لغو تحریم‌های ایران در سال ۲۰۱۵، به سرعت واردات نفت خود از این کشور را افزایش دادند.

در هفته‌های اخیر مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که واشنگتن آماده فروش تجهیزات جنگی مانند سامانه موشکی تاد، پاتریوت و جنگنده‌های اف ۳۵ به هند است. البته شرط آمریکایی‌ها برای دست یابی هند به این تجهیزات و تکنولوژی لغو قرارداد خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ با روسیه می‌باشد.

سال ۲۰۱۷، ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قانونی به نام ‘مبارزه با مخالفان آمریکا از طریق تحریم’ موسوم به ‘کاتسا’ امضا کرد که بر اساس آن روسیه، ایران و کره شمالی شامل تحریم‌های واشنگتن شدند. بند ۲۳۱ قانون کاتسا، کشورهایی که دارای قرادادهای مهم با بخش‌های دفاعی و امنیت روسی هستند، واجد شرایط تحریم از سوی آمریکا خواهند بود.

آمریکا چندین بار اعلام کرده است که کشورهایی که به انجام این قراردادهای مهم با روسیه بپردازند، شامل تحریم‌های آمریکا خواهند شد و هند نیز از این امر مستثنی نخواهد بود.

برچسب‌ها:

نظر شما