شناسهٔ خبر: 33702007 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

پیشنهاد اندیشه‌ورزی/

آیا فضای مجازی به عملکرد بهتر پلیس کمک می‌کند؟

پخش فیلم‌هایی از برخورد پلیس در مواجهه با انواع موضوعات در فضای مجازی و رابطه آن با بهبود عملکرد موضوعی است که می‌توان برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها استفاده کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در مجموعه خبرهای پیشنهاد اندیشه‌ورزی تاکنون سعی کردیم ضمن توجه به مطالبه مقام معظم رهبری از دانشجویان در رابطه با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، موضوعاتی را با توجه به نیازهای روز و اساسی به دانشجویان ارائه کنیم.

۱۳ مهر ۹۰ در دیدار نخبگان و برگزیدگان علمی با مقام معظم رهبری، ایشان ضمن انتقاد از نبود اهتمام لازم به مسئله کرسی‌های آزاداندیشی با وجود تأکیدهای مکرر خاطرنشان کردند: جوانان باید با فکر کردن، نوشتن و انعکاس ایده‌های خود در کرسی‌های آزاداندیشی فضای گفتمانی به وجود آورند.

معظم‌له همچنین بیان کردند: این کرسى‌‌هاى آزاداندیشى که ما مطرح کردیم مستلزم بحث‌هاى آزاد دانشجویى در محیط دانشگاه‌‌هاست، بسیارى از مسائلى را که در اینجا دوستان مطرح کردند، می‌تواند تعیین تکلیف کند، روشن کند؛ جهات مثبت و منفى هر مطلبى را در بحث‌هاى دانشجویى باید بتوانند به دست بیاورند.

آیا فضای مجازی به عملکرد بهتر پلیس کمک می‌کند؟

در سال‌های اخیر با گسترش فزاینده فضای مجازی، فیلم‌های مختلفی از نحوه عملکرد و برخوردهای ماموران نیروی انتظامی پخش شده است؛ بعضی از این فیلم‌ها ابتدا سعی در زیرسوال بردن عملکرد پلیس داشته و جنبه انتقادی دارند و بعضی نیز به حضور به‌موقع ماموران نیروی انتظامی و در راستای تشویق اقتدار نیروهای پلیس بودند.

طبیعی است که ماموران نیروی انتظامی به دلیل ماهیت قهری آن‌ها در برخورد با مجرمان و متخلفان دارای چهره‌ای خشن در برخوردها باشند اما جنبه اجتماعی این افراد و توجه به آرامش بخش بودن حافظان امنیت نیز صحنه‌هایی مملو از مهربانی به نمایش گذاشته است.

تعارض بین دو چهره مقتدر و مهربان پلیس در برخوردهای خود به سوژه‌ای تبدیل شده است تا هر فردی که دارای گوشی‌های هوشمند بوده و دسترسی به شبکه‌های اجماعی دارد در هر صحنه‌ای چه ترافیکی باشد یا جنایی مشغول فیلمبرداری شده و با به اشتراک گذاشتن این فیلم‌ها چالش‌هایی را نیز در جامعه ایجاد کنند.

به دلیل فراگیر بودن استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کشور و سوءاستفاده بعضی از رسانه‌های معاند از تصاویر به اشتراک گذاشته شده در این فضا، پیگیری انتشار این تصاویر با سرعت بیشتری توسط مقامات انتظامی و قضایی صورت می‌گیرد.

عده‌ای معتقدند پخش این فیلم‌ها به‌ویژه فیلم‌هایی با موضوع برخورد ماموران انتظامی با مردم سبب افزایش نظارت بر پلیس شده و به بهبود عملکرد نیروی انتظامی منجر خواهد شد.

عده‌ای دیگر نیز در نقطه مقابل معتقدند باتوجه به سوءاستفاده رسانه‌های معاند از این فیلم‌ها، امکان تقطیع و وارونه جلوه دادن حقیقت، گسترش فضای مجازی نه تنها کمکی به بهبود عملکرد پلیس نداشته بلکه باعث ایجاد مشکلاتی نیز در عملکرد بهتر ماموران انتظامی شده است.

با وجود این توضیحات و تماشای مجدد بعضی از فیلم‌های منتشر شده می‌توان فیلم‌هایی در تأیید هر دو نظریه پیدا کرد؛ اما آنچه مورد اتفاق هر کارشناسی واقع می‌شود این است که فضای مجازی ابزاری با قابلیت‌های متضاد و دوگانه است که استفاده از آن نیازمند آموزش و فرهنگ‌سازی است و نیز بحث و تبادل نظر در این موضوعات می‌تواند به بهبود استفاده از فضای مجازی و حتی عملکرد پلیس کمک کند.

باتوجه به مطلبی که بیان شد موضوع «فضای مجازی و بهبود عملکرد پلیس» به دانشگاهیان ارائه می‌شود تا در فضای کرسی‌های آزاداندیشی به بحث پیرامون این موضوع بپردازند.

انتهای پیام/۴۱۱۵/

نظر شما