شناسهٔ خبر: 33701700 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با تقویت پتانسیل کشاورزی در طول ۴ ماه به درآمدزایی رسیده است

1.2 میلیارد درآمدزایی غیرشهریه‌ای در ۴ ماه!

دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با تقویت بخش کشاورزی و راه‌اندازی قسمت‌های فروش و بازاریابی مناسب توانسته است همان دانشگاه جوار صنعت را به خوبی نمایش دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، اواخر فروردین‌ماه سال جاری بود که دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کلیدواژه «دانشگاه جوار صنعت بودن» را در بازدید از واحد دهق بر سر زبان‌ها انداخت. پس از جست‌وجویی در اینترنت به این نتیجه رسیدیم که اگر دانشگاهی بتواند با صنعت ارتباط خوبی بگیرد و فارغ‌التحصیلان آن در حین و پس از تحصیل با استفاده از سرمایه‌های صنعت و دانشگاه اشتغال داشته باشند، یعنی این دانشگاه در کنار صنعت مساله اشتغال را حل کرده است. دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با تقویت بخش کشاورزی و راه‌اندازی قسمت‌های فروش و بازاریابی مناسب توانسته است همان دانشگاه جوار صنعت را به خوبی نمایش دهد. محمدحسن برهانی‌فر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و داود حبیبی رئیس دانشکده کشاورزی منابع طبیعی واحد کرج در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از ورود این واحد دانشگاهی به حوزه کشاورزی گفتند.

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج:

20 هکتار زمین کشاورزی آموزشی داریم

دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با دارا بودن مزرعه تحقیقاتی فعال محصولاتی را در زمینه کشاورزی و غذایی اعم از انواع سبزی و صیفی‌جات، گیاهان زینتی، گیاهان دارویی و سایر محصولات کشاورزی و دامپروری به‌منظور استفاده کارکنان، استادان و دانشجویان و سایر شهروندان در سطح استان البرز به فروش رسانده و در اختیار آنان می‌گذارد.

محمدحسن برهانی‌فر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج درباره این مزرعه تحقیقاتی گفت: «فعلا در زمینه فروش محصولات‌مان به فروش انبوه نرسیده‌ایم، اما در حال رایزنی و تعامل با جهاد کشاورزی و سپاه برای این موضوع هستیم. اگر بتوانیم در قراردادی در زمینه فروش محصولات به آنها مشارکت بگیریم، تولید انبوه نیز خواهیم داشت، اما الان تولید مختصری در همان مزرعه‌ای که مربوط به دانشکده و بیشتر آموزشی است، داریم. گاهی نیز این محصولات از طریق تعاونی مصرف دانشگاه به فروش رسیده و بیشتر کارمندان این محصولات را خریداری می‌کنند.»

برهانی‌فر با بیان اینکه ما 20 هکتار زمین کشاورزی آموزشی داریم، توضیح داد: «طرح‌های آموزشی در این 20 هکتار در حال اجراست. کشت‌های ارگانیک بدون سم و کود در این زمین کشاورزی انجام می‌شود که بخشی از آن مربوط به علوفه دامی است. یک بیمارستان دامپزشکی هم داریم که این محصولات علوفه دامی به مصرف بیمارستان دامپزشکی می‌رسد. بخشی از محصولات‌مان نیز کشت آموزشی است که مقدار کمی از محصولات آن در تعاونی مصرف دانشگاه در اختیار کارمندان قرار می‌گیرد، بخشی از آن نیز در زمینه کشت گیاهان دارویی و عرقیات گیاهی آماده شده است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج درخصوص کشت گیاهان دارویی و عرقیات گیاهی تاکید کرد: «امیدواریم بخشی از این عرقیات و داروهای گیاهی را به بازار به‌عنوان یک کار انبوه عرضه کنیم. در آینده نزدیک نیز می‌توانیم به مقدار زیادی بازار استان البرز را از محصولات ارگانیک خودمان پوشش دهیم.»

او با تاکید بر اینکه این زمین بیشتر جنبه آموزشی دارد، درباره درآمدزایی این زمین توضیح داد: «در حال حاضر درآمدزایی آن در حدی است که مخارج خود را پوشش می‌دهد، چون در زمینه آموزشی برای دانشجویان خودمان باید اقداماتی را انجام دهیم، بنابراین نمی‌توانیم فعلا به‌عنوان یک درآمد مستقل برای دانشگاه روی آن حساب کنیم. اما برنامه درازمدتی برای درآمدزایی دانشگاه داریم و اگر طرح‌هایمان به سرانجام برسد، در فاز اول سالانه دو تا سه میلیارد برای دانشگاه درآمدزایی خواهد داشت.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج درباره بازاریابی محصولات این زمین کشاورزی نیز گفت: «هنوز بازاریابی زود است، چراکه طرح‌هایمان هنوز در مرحله طرح و مطالعه است؛ هنوز نوع کشتی را که قرار است در این زمین انجام دهیم، قطعی نکرده‌ایم و زمانی می‌توانیم بگوییم محصولات‌مان چقدر درآمدزایی داشته و چه مقدار می‌تواند بازار را پوشش دهد که کاشت‌مان را شروع کرده باشیم. این کار البته به‌زودی شروع می‌شود، اما این مقداری که در مزعه کشت می‌شود، فعلا در حدی است که مخارج خود را به صورت کامل پوشش می‌دهد.»

برهانی‌فر در پایان گفت: «فعلا مقداری انگور، خیار، گوجه و همچنین گل به منظور گلابگیری کاشته شده است. یونجه مصرف بیمارستان دامپزشکی می‌شود و در بازار به فروش می‌رسد که در حال حاضر در مزرعه زیر کشت رفته است.»

 

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی:

تضمین کار برای دانشجویان کشاورزی دانشگاه آزاد

داود حبیبی، رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی در این‌باره می‌گوید: «از چهار ماه گذشته برای فعال‌سازی پتانسیل‌های کشاورزی واحد اقدام کردیم که در قالب هشت قرارداد متفاوت با شرکت‌های دانش‌بنیان و با همکاری دانشجویان دکتری و کارشناسی‌ارشد این مزرعه فعال شد.»

حبیبی ادامه داد: «این واحد در حال حاضر دارای بخش‌های دامپروری، شیلات، کشت سبزی و صیفی‌جات، کشت گل‌محمدی، کشت جو و گیاه دارویی، نعناع فلفلی، جو و یونجه، دمنوش‌ها و چاشنی‌های گیاهی و پرورش زنبور عسل است، اما در گذشته اگر به آنها توجه می‌شد، بیشتر به سوددهی می‌رسیدیم. متاسفانه در گذشته به این ظرفیت‌ها نگاه اقتصادی نشده است و دانشگاه از این ظرفیت غافل مانده بود.»

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی افزود: «تمام این محصولات با آرم دانشگاه به فروش می‌رسند و خوشبختانه بازاریابی خوبی نیز برای آن انجام شده است و اصلا محصولات بر سر زمین فروخته می‌شوند و مشتری‌های فراوانی نیز در صف هستند و حتی از شهرهای مختلف مانند کاشان برای خرید محصولات نوبت می‌گیرند. البته برخی از این محصولات در شرکت تعاونی واحد نیز برای مصرف کارکنان و هیات‌علمی اختصاص داده شده است.»

او با اشاره به اینکه زمین‌های کشاورزی واحد کرج 22.5هکتار است، افزود: «مزارع کشاورزی این واحد زیاد نیستند، اما از همین مقدار کم حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان درآمدزایی شده است، در نظر داریم با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته و طی دو تفاهمنامه با بنیاد کوثر که زیرمجموعه بنیاد جانبازان است، به جای مطالبات دانشگاه از آنها زمین‌های کشاورزی دریافت کنیم که همین مساله باعث رونق بیشتر کشاورزی واحد خواهد شد.»

حبیبی با اشاره به درآمدزایی مناسب از کشاورزی برای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «اگر ما بتوانیم مزارع بیشتری را در اختیار بگیریم، سال آینده می‌توانیم در دفترچه آزمون برای کدرشته‌های کشاورزی تضمین اشتغال قید کنیم که برای کارشناسی چهار سال، ارشد دو سال و دکتری چهار سال کار تضمینی خواهد بود.»

حبیبی ادامه داد: «در مزارع کشاورزی واحد حدود 50 نفر مشغول فعالیت هستند که دانشجویان و اساتید را نیز باید به این آمار اضافه کرد. البته با توجه به چهار ماه فعالیت، در حال حاضر 95 راس گوسفند، 22 هکتار زمین کشاورزی، 90 کندوی عسل و چندین مرحله برداشت یونجه، گل محمدی، نعناع فلفلی و دمنوش‌های گیاهی را برای دانشگاه به ارمغان آورده‌ایم.»

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی گفت: «ادویه‌جات، چای ایرانی بهاره و عرقیات گیاهی از محصولات این دانشگاه برای نخستین‌بار به بازار عرضه شده است. برخی محصولات دیگر از قبیل انواع دمنوش‌های گیاهی با بسته‌بندی‌های مناسب و آرم دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با همکاری تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان در حال تولید است که در مرحله بعدی علاوه‌بر افزایش میزان تولید به بازار مصرف وارد خواهد شد.»

حبیبی ادامه داد: «کارگروه‌های اقتصادی و سه کمیته صنعت، کشاورزی و خدمات در زمینه فعالیت‌های اقتصادی دانش‌بنیان در این دانشکده فعال هستند که با کمک به طرح‌های اقتصادی سایر دانشگاه‌های معتبر در نقاط مختلف جهان به بررسی راه‌های ورود دانشکده به عرصه اقتصادی و تجاری می‌پردازند.»

نظر شما