شناسهٔ خبر: 33699604 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفر رئیس‌جمهوری عراق به انگلیس در سایه تحولات منطقه

لندن – ایرنا – برهم صالح رئیس‌جمهوری عراق روز سه‌شنبه در سایه تحولات و تنش‌های منطقه، در رأس هیئتی بلندپایه، متشکل از مقامات سیاسی و اقتصادی راهی انگلیس شد.

صاحب‌خبر -

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه انگلیس، او در این سفر سه‌روزه میزبان دولت انگلیس خواهد بود و علاوه بر دیدارهای دوجانبه با «ترزا می» نخست‌وزیر و «جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس با ملکه این کشور هم دیدار خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری عراق همچنین با وزرای توسعه و تجارت بین‌الملل انگلیس ملاقات خواهد کرد. در این سفر «محمدعلی حکیم» وزیر امور خارجه و «علاءالدین علوان» وزیر بهداشت و محیط‌زیست عراق هم حضور دارند.

جرمی هانت در آستانه انجام این سفر گفت: این فرصت مهمی برای عراق است که پس از سال‌ها درگیری، روابطش را در سطح منطقه و بین‌الملل توسعه می‌دهد.

وی افزود در ملاقات با مقام‌های عراقی، بر رابطه نزدیک و تاریخی دو کشور در زمینه‌های کلیدی ازجمله امنیتی، دفاعی و تجاری تأکید خواهد کرد.

وزیر خارجه انگلیس گفت که دو کشور درباره شکست دائمی داعش و کاهش تنش‌ها در منطقه اشتراک نظر دارند.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که تنش‌ها در منطقه پس‌ازآنکه ایران پهپاد جاسوسی آمریکا را در حریم هوایی خود منهدم کرد بالاگرفته است.

دولت عراق بر کاهش تنش‌ها در منطقه خلیج‌فارس تأکید دارد و نخست‌وزیر انگلیس هم دیروز (دوشنبه) تصریح کرد که اولویت این کشور برای وضع کنونی در خاورمیانه، پیدا کردن راه‌حل دیپلماتیک است.

وزیر خارجه انگلیس امروز (سه شنبه) در سخنانی در مجلس عوام گفت: آمریکا نزدیک‌ترین متحد ماست، ما دائماً با آن‌ها گفت‌وگو می‌کنیم و هر درخواستی از سوی آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم، اما نمی‌توانم شرایطی را مجسم کنم که آن‌ها از ما [برای اقدام نظامی علیه ایران] درخواست کمک کنند و یا ما با هرگونه اقدام برای رفتن به جنگ [با ایران] موافقت کنیم.

هانت گفت: ما به‌شدت نگران اوضاع خاورمیانه و خطر جنگ تصادفی هستیم. ما تلاش‌های جدی برای کاهش تنش‌ها انجام داده‌ایم. هیچ‌کدام از طرفین، جنگ نمی‌خواهند اما این مهم است که پله‌ای برای پایین آمدن [از تنش‌ها] وجود داشته باشد تا مذاکرات انجام شود.

نظر شما