شناسهٔ خبر: 33699001 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

واکنش‌های گسترده علیه« نشست منامه»

قدس فروشی نیست /برخی سران عرب صهیونیست‌تر از صهیونیست‌ها شده‌اند

فلسطینی‌ها علیه نشست منامه رژیم آل‌خلیفه راهپیمایی کردند.

صاحب‌خبر -




از دیروز و همزمان با شروع نشست منامه موجی گسترده در جهان اسلام علیه خیانت سران کشورهای مرتجع عربی به مسئله فلسطین به راه افتاده است. برخی نوشته‌اند ارتجاع عرب که صهیونیست‌تر از صهیونیست‌ها شده است بداند، قدس فروشی نیست.
گام اول طرح موسوم به معامله قرن دیروز در بحرین و در میان اعتراض‌های گسترده جهانی به شکل لرزانی برداشته شد. نشست دو روزه منامه با عنوان فریبنده «شکوفایی برای صلح» در حالی آغاز شده که تمام گروه‌های فلسطینی و اسلامی به جز ارتجاع عرب با این نشست خائنانه مخالفت کرده‌اند.
در این ارتباط، هزاران نفر از فلسطینیان ساکن کرانه باختری و نوار غزه در شهر‌های الخلیل، بیت لحم، جنین، نابلس، طولکرم، سلفیت و قلیلیه با در دست داشتن دست‌نوشته‌ها و سردادن شعار‌های ضدصهیونیستی به برگزاری نشست بحرین اعتراض و آن را محکوم کردند. شماری از فلسطینی‌ها نیز در شهر رام الله و در مقابل دفتر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در غزه تجمع کردند و شعار‌هایی در محکومیت معامله قرن و نشست بحرین سر دادند. قیس عبدالکریم، نائب رئیس‌جبهه دموکراسی سازمان آزادی‌بخش فلسطین برگزاری این نشست را به دست آوردن حمایت سیاسی برای معامله قرن با پوشش اقتصادی معرفی و آن را محکوم کرد. همچنین تمامی موسسه‌های دولتی و برخی از شرکت‌های خصوصی غزه در اعتراض به این نشست اعتصاب کرده و تعطیل شدند.
هشدار آیت‌الله عیسی قاسم
رهبر شیعیان بحرین تاکید کرد این طرح به معنای فروش عزت و دین است. آیت‌الله عیسی قاسم، در جریان یک سخنرانی در شهر مقدس قم با حضور شخصیت‌هایی از ۵۰ کشور جهان خاطرنشان کرد، معامله‌قرن و کارگاه بحرین دو جنایت به شمار می‌آیند. معامله قرن می‌خواهد وجدان امت‌ را آزمایش کند و امت باید میان آزادگی یا بندگی برای معامله قرن یکی را انتخاب
کند. آیت‌الله عیسی قاسم این را هم گفت که معامله قرن به معنای فروش عزت و دین است. از سوی دیگر بخش سیاسی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) بعدازظهر دوشنبه، نشستی در اعتراض به نشست بحرین و طرح صلح ادعایی آمریکا برگزار کرد. در نشست ساف که در مقر شورای ملی فلسطین در دمشق برگزار شد، نمایندگان گروه‌های سازمان آزادی‌بخش در سوریه و برخی دیگر از گروه‌های فلسطینی حضور داشتند. «انور عبدالهادی» سفیر فلسطین در سوریه که ریاست بخش سیاسی ساف را نیز بر عهده‌دارد، با بیان اینکه هیچ یک از مردم فلسطین در نشست بحرین شرکت نکرده، اظهار داشت که آمریکا و رژیم ‌اشغالگر اسرائیلی، فقط در یک صورت می‌توانند این توطئه را اجرایی کنند و آن، اینکه ۱۳ میلیون فلسطینی را به قتل برسانند. سفیر فلسطین در سوریه ادامه داد: «ملت فلسطین، هزاران شهید، زخمی و اسیر داده است تا قدس به فروش نرسد. اگر هزاران میلیارد بدهند، نه فقط ۵۰ میلیارد دلار، باز هم درباره قدس و فلسطین کوتاه نخواهیم آمد».
صهیونیست‌تر از صهیونیست‌ها
از سوی دیگر، پایگاه اینترنتی روزنامه قطری الشرق در مقاله‌ای نوشت، به همه کسانی که بر طبل جنگ می‌کوبند و با گرفتن رشوه زمینه را برای اجرای معامله‌قرن و نابودی مسئله فلسطین فراهم می‌سازند، تسلیت می‌گوییم...برخی سران عرب با حضور در نشست بحرین برای پیشبرد اهداف صهیونیسم و اجرای «معامله قرن» تلاش
می‌کنند.
در ادامه این مقاله آمده: «عرب‌های صهیونیست شده تسلیت‌های گرم ما را پذیرا باشند؛ عرب‌های صهیونیست شده کسانی هستند که مایک ایونس، موسس و رئیس‌مرکز میراث صهیونیسم در نیویورک چندی پیش درباره آنها گفت: آنها بیشتر از ما صهیونیست هستند!. آنها با شور و شوق بیشتری نسبت به ما از‌اشغالگری دفاع می‌کنند».

نظر شما