شناسهٔ خبر: 33698483 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

در مراسم گرامیداشت عملیات پدخندق مطرح شد؛

تقدیم 127 شهید در عملیات پد خندق از کهگیلویه و بویراحمد/ 200 هزار نیروی عراقی و حمایت 36 کشورنتوانست سبب سقوط اهواز شود+تصاویر و فیلم

صبح امروز 4 تیرماه به مناسبت عملیات غرور آفرین پدخندق، مراسمی در تیپ 48 فتح استان با حضور سرهنگ حکتیان راز فرمانده این تیپ و مجموعه پاسداران و همچنین رزمندگان و ایثارگران و راویان عملیات پد خندق برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از صبح زاگرس؛ صبح امروز 4 تیرماه به مناسبت عملیات غرور آفرین پدخندق، مراسمی در تیپ 48 فتح استان با حضور  سرهنگ حکمتیان راز فرمانده این تیپ و مجموعه پاسداران و همچنین رزمندگان و ایثارگران و راویان عملیات پد خندق  برگزار شد.

در ابتدای این مراسم فرمانده تیپ 48 فتح استان گفت: امروز سالروز عملیات غرور آفرین پدخندق بوده که تابلوی نفیس رشادت ها، ایثارگری ها، دلاورمردی ها و ولایت پذیری رزمندگان در آن زمان و خصوصیات مردم استان در این زمان است.

سرهنگ حکمتیان راز افزود: عملیات پد خندق با 127 شهید توسط رزمندگان دلیر و شجاع استان کهگیلویه و بویراحمد انجام شد و یکی از پرافتخارترین عملیات هایی بود که در آن، رزمندگان سلحشور این استان با رشادت، ازخودگذشتگی و دلاوری‌های خود مانع از الحاق تیپ ششم دشمن به دیگر گروه‌های آنها شدند.

 

وی  بیان کرد: امروز بعد از برگشت یگان پرافتخار تیپ 48 فتح از ماموریت شمالغرب ، تجلیلی از ایثارگران، جانبازان و آزادگان  که درشرایط سخت پد خندق حضور داشته و با تحمل سختی های فراوان برگ زرینی را  در دفتر افتخارات نظام و انقلاب ثبت کردند، انجام خواهد شد.

سرهنگ حکمتیان راز ادامه داد: یاد و خاطره شهدای عملیات پد خندق را گرامی داشته کسانی که از همه دارایی، خانواده  و دلبستگی های خود گذشتند و همچون پروانه گرد امام خویش بودند، تا با سوختن خود امام را به عنوان روشنایی بخش جامعه حمایت کنند.

فرماندهی تیپ 48 فتح در ادامه خاطر نشان کرد: شهدای پدخندق از خود محوری خارج شده، و خدا را محور قرار دادند و به تاسی از سرور و سالار شهیدان و با لبیک به ندای امام خویش با یزیدیان زمان جنگیدند و به شهادت رسیدند.

حکمتیان راز گفت: این مراسم سبب ارتباط نسل قدیم جبهه و جنگ با نسل جدید خواهد شد و از دانش و تجربه رزمندگان نسل جدید بهره مند خواهند شد.

وی در ادامه بیان کرد: روایت رزمندگان پد خندق سبب آشنایی بیشتر نسل جدید با سختی ها، مشقت ها و نهایتا ایستادگی و پیروزی رزمندگان خواهد شد، از طرفی توان و انگیزه آن رزمندگان میتواند برای نسل جوان امروز الگو باشد.

وی در پایان گفت: امروز روایت کنندگان مظلومیت و سلحشوری، عاشورای حسینی و عاشورای خمینی را روایت میکنند و سبب حفظ ارش های دفاع مقدس می شوند.
 
 
فرمانده  گردان حضرت رسول  (ص)در عملیات پد خندق در این مراسم گفت: برای یک فرمانده سخت است شهادت، اسارت و جانبازی یاران او در عملیات پد خندق را ببیند و در شرایط حاضر تنها باشد.
 
 
 
 
واهبی زاده گفت: امروز القاب، نام و نشان از ما باقی نخواهد ماند و تنها از ما عمل زیبا ارزمشمند بوده و در روز قیامت باقی خواهد ماند.
 
 
وی افزود: اگر امروز همه آزادگان با فرماندهان را جمع آوری کنیم  و دررابطه با این عملیات صحبت شود  زمان فرصت روایت سلحشوری ها، تلاش ها و کوشش رزمندگان را نخواهد داد.
 
 
واهبی زاده بیان کرد: پد خندق و زمان های آن نباید فراموش شود زیرا استمرار تحولات عاشورا است، و این موضوع باید مومنانه و منصفانه بیان شود تا از تحریف ها مصون بماند.
 
 
وی گفت: با توجه به شناخت دشمن نسبت به منطقه با حمایت  ۳۶ کشور  دنیا و با ۲۰۰ هزار نیرو  در تاریخ ۴/۴/ ۶۷ جهت سقوط اهواز، دشمن بعثی در بصره مستقر کردند و اگر آنها موفق به شکست اهواز میشدند و شهر سقوط میکرد تاریخ جنگ به گونه ای دیگر رقم میخورد، بنابراین  دشمن با شروع عملیات در ساعاتی از شب به وسیله  آتشی بی سابقه توپخانه ای به راه انداخت که شهر اهواز را به لرزه درآورد اما با این وجود شهر سقوط نکرد.
 
وی در ادامه افزود: در آن عملیات همراهان و رزمندگان دچار ترس نبودند زیرا بر نفس خود پا گذاشتند و  آن  به قدری  سنگین بود که تمام بشکه ها و سنگر های مهمات و راه های ارتباطی دچار اشکال شد اما در این رابطه تیپ ۴۸ فتح و گردان حضرت رسول مقاومت و ایستادگی کرد.
 
واهبی زاده گفت:  رزمندگان استان در این عملیات  به قدری مظلوم بودند که حتی یک دوربین نداشتند از طرفی  امروز کتابهایی مختلف نوشته شده است اما کتابی کامل که بتواند رشادت های رزمندگان و حوادث عملیات آن زمان را بیان کند کمتر دیده می شود.
 
وی در پایان بیان کرد: رزمندگان تیپ 48 فتح در این عملیات تاسرحد جان مبارزه کردند و برگ زرینی به کارنامه سلحشوری دلاورمردان ایران زمین و کهگیلویه وبویراحمد افزودند.
 
 
تصاویر تکمیلی در زیر آمده است:
 

نظر شما