شناسهٔ خبر: 33695862 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ادعاهای خلبان هندی از بمباران پایگاه تروریستی جیش محمد در پاکستان

تهران- ایرنا- یکی از خلبانان نیروی هوایی هند گفت، تردیدی نیست که جنگنده های این کشور، ماه فوریه ( بهمن پارسال) پس از اولین ورود به حریم هوایی پاکستان طی 48 سال گذشته، اردوگاه گروه تروریستی جیش محمد در بالاکوت پاکستان را ویران کردند.

صاحب‌خبر -

روزنامه هندوستان تایمز به نقل از این خلبان هندی نوشت: عملیات انهدام اردوگاه جیش محمد، ۹۰ دقیقه طول کشید و هیچکس، حتی از اعضای خانواده ام، از این عملیات خبر نداشتند.

وی افزود: در آن عملیات، به عمد مسیر خود را طولانی کردیم و از بخش شرقی کشور به پرواز درآمدیم. در هدف قرار دادن این اردوگاه و انهدام آن تردیدی وجود ندارد.

با این حال، تصاویر ماهواره ای شرکت دیجیتال گلوب نشان می دهد با وجود حمله جنگنده های نیروی هوایی هند به بالاکوت پاکستان، ساختمان های این منطقه سالم است.

در حمله انتحاری فوریه گروه تروریستی جیش محمد به پولوامای کشمیر و کشته شدن چهل نظامی هندی، دهلی در اقدامی تلافی جویانه اردوگاه این گروه در بالاکوت پاکستان بمباران کرد. این حمله موجب تشید تنش بین دو کشور و سوق دادن دهلی و اسلام آباد به سوی جنگی تمام عیار شد. در پی این اتفاقات، پاکستان از در آشتی و صلح درآمد اما، "نارندرا مودی"، نخست وزیر هند، که در بحبوحه کارزار انتخاباتی برای تصدی دور دوم نخست وزیری بود، با هدف استفاده از این تحولات، پیام های آشتی جویانه پاکستان را نشنیده گرفت.

پس از پیروزی مودی در انتخابات و به دست گرفتن زمام نخست وزیری هند، "عمران خان"، نخست وزیر پاکستان، در نامه ای به مودی، انتخاب او را تبریک گفت و دهلی را به مذاکرات مستقیم به منظور رسیدگی به اختلافات میان دو کشور دعوت کرد.

پس از گذشت بیست روز از شروع کار دولت جدید در هند و انتخاب مجدد مودی به عنوان نخست وزیر، پاکستان از دریافت پاسخ مثبت مقام‌های عالی رتبه دهلی برای ازسرگیری مذاکرات صلح و بهبودی روابط دو جانبه خبر داد.

مودی و "جی شنکر"، وزیر خارجه هند در نامه‌هایی جداگانه خطاب به همتایان پاکستانی خود برای ازسرگیری مذاکرات صلح میان دو کشور اعلام آمادگی کردند.

عمران خان و مودی چندی پیش در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در بیشکک دست یکدیگر را فشردند و با رویی گشاده با هم دیدار کردند.

نظر شما