شناسهٔ خبر: 33695578 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

واکنش‌های جهانی به تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران

دیپلمات آمریکایی: دربارۀ ظریف چه فکر می‌کنید؟

واکنش مقامات و کشورهای مختلف دنیا به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران همچنان ادامه دارد. یک دیپلمات اسبق آمریکایی به تحریم ظریف اشاره می کند و می گوید این اقدام ناکارآمد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تحریم های تازه ای را علیه تهران اعمال کرد. 

رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه در حالی که در اتاق بیضی کاخ سفید فرمان اجرایی اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را امضا می‌کرد، اظهار داشت: ما به افزایش فشار علیه ایران ادامه خواهیم داد. ایران هرگز نخواهد توانست به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

وی بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که این تحریم‌ها دسترسی رهبران ایران به منابع مالی را محدود خواهد کرد.  ترامپ مدعی شده است که این تحریم‌ها را در واکنش به سرنگونی پهپاد آمریکایی اعمال کرده است.

 ترامپ  مدعی شده که این تحریم‌ها، میلیاردها دلار از دارایی‌های ایران را مسدود می‌کند. با این حال وزیر خزانه داری آمریکا مدعی شد که ایران اگر مذاکره کند تحریم‌ها برداشته خواهند شد.

اقدام تازه واشنگتن علیه تهران با واکنش گسترده بین المللی همراه شد چرا که منوچین وزیر خزانه داری آمریکا شب گذشته در پی اعلام تحریم های جدید گفت که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران را نیز هفته آتی تحریم خواهیم کرد.

در اینباره جرت بلانک معاون هماهنگ‌کننده امور توافق اتمی ایران در وزارت امور خارجه آمریکا در دوره اوباما دوشنبه شب در پیامی توئیتری نوشت: کارشناسان توافق دارند که تحریم‌های جدید اعلام شده علیه ایران نمادین است، چراکه افراد تحریم شده در حال حاضر نیز دسترسی به نظام مالی بین المللی ندارند.

بلانک با بیان اینکه «نمادگرایی می‌تواند ابزاری بسیار مفید در امور بین الملل باشد اما نه زمانی که حاوی پیام‌های احمقانه باشد»، پیامی‌هایی را که تحریم‌های اعلام شده در روز دوشنبه توسط واشنگتن می‌تواند به ایران مخابره کند، برشمرد.

وی تاکید کرد اولین پیام این تحریم‌ها این است که همانگونه که ایران مظنون بود، ابزار تحریم مؤثر و عملی آمریکا تمام شده و این موضوع گزینه‌های آینده را به تنش‌های نظامی محدود می‌کند.

بلانک ادامه داد: (پیام) دوم این است که ما (آمریکا) خود را ملزم به پاسخگویی مورد به مورد درباره اقدامات ایران می‌دانیم، حتی اگر گزینه‌های خوبمان محدود شده باشد.

وی پیام سوم را «جدی نبودن ادعای ترامپ درباره اینکه قصد تغییر رژیم در ایران را ندارد» و همچنین پیام چهارم را «جدی نبودن آمریکا درباره مذاکرات» دانست که از طریق اعلام تحریم محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در آینده نزدیک ارسال می‌شود.

مقام دولت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا افزود: پنجم درباره ظریف؛ آیا کسی گمان می‌کند که این اقدام سفرهای او را محدود می‌کند؟ دولت‌های اروپایی و آسیایی با مقاومت برابر تحریم‌های ما سفرهای او را تسهیل می‌کنند - و باید بکنند - و این کار انزوا و حدود نفوذ ما را به صورت نمادین نشان می‌دهد.

در ادامه واکنش ها  «برونو رودریگز» وزیر خارجه کوبا نیز در توییتر خود نوشت: «ما همبستگی خود را با جمهوری اسلامی ایران در مقابله با سیاست‌های تهاجمی جدید آمریکا علیه ملت دوست و برادرِ ایران اعلام می‌کنیم».

وی همچنین با اشاره به اقدامات تحریک‌آمیز و سیاست‌های تنش‌زای آمریکا در منطقه افزود: «ما خواستار گفت‌وگو و همکاری براساس اصول و قوانین بین‌المللی هستیم و این تنها راه مواجهه با تفاوت‌ها و حفظ صلح و امنیت است».

 معاون وزیر خارجه روسیه نیز، با بیان اینکه تحریمهای جدید آمریکا بی سابقه است تاکید کرد که این اقدامات، ادامه خط تشدید تنش در منطقه است.

«ولادیمیر دژاباروف» سناتور ارشد روسی در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا علیه مقامات عالی ایران از جمله آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کرد که این تحریم‌ها ممکن است باعث خروج کامل ایران از برجام شود. 

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز با بیان اینکه این تحریمها بی سابقه است گفت که تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران، خطی برای ادامه افزایش تنش‌ها در منطقه است.

وی تاکید کرد که آمریکا با اعمال تحریمهای جدید، همه سیگنالهایی که پیش از این در زمینه مذاکره با ایران ارسال کرده بود را پاک می‌کند. 

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز روز گذشته در پیامی در توئیتر درباره فروپاشی برجام هشدار داد و نوشت: «آمریکا از درک این موضوع عاجز است که تحریم برنامه جامع اقدام مشترک را در خطر بزرگی قرار می‌دهد. آمریکا در حال خارج کردن ایران از توافق هسته‌ای از جمله رژیم راستی‌آزمایی آن است. از نظر عدم اشاعه هسته‌ای، این اقدامات کاملا سیاست غیرمسئولانه به شمار می‌آید.»

لازم به ذکر است که روز گذشته دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با امضای یک فرمان اجرایی، تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران اعمال کرد.

ترامپ در دفتر کارش در کاخ سفید در جمع خبرنگاران درباره ارتباط این تحریم‌ها با ساقط شدن پهپاد متجاوز این کشور توسط پدافند ایران، گفت می‌تواند مرتبط باشد، اما حتی در صورت عدم وقوع این حادثه نیز این دور از تحریم‌ها علیه ایران اعمال می‌شد.

او در ادامه مدعی شد: ما به دنبال درگیری با ایران یا هیچ کشور دیگری نیستیم. فقط می‌توانم بگویم که ما هرگز نمی‌توانیم اجازه دهیم که ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد.

رئیس‌جمهور آمریکا با چشم‌پوشی از نقش برجسته ایران در مقابله با تروریست‌های تکفیری وهابی در منطقه و همچنین فتوای رهبر معظم انقلاب در حرام شرعی بودن ساخت سلاح هسته‌ای، گفت: ما به افزایش فشارها ضد تهران ادامه خواهیم داد تا وقتی که ایران از فعالیت‌ها و آرمان‌های خطرناک خود دست بردارد از جمله تلاش برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای، افزایش غنی‌سازی اورانیوم، طراحی و ساخت موشک‌های بالستیک، پشتیبانی از تروریسم و اقدام‌هایی که آمریکا و هم پیمانانش را به دردسر می‌اندازد.

روزنامه الاخبار لبنان نیز در سرمقاله امروز خود نوشت: درحالی که مایک پمپئو و جان بولتون (وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا) فرستادگان دونالد ترامپ برای اطمینان بخشی به متحدان واشنگتن در حال رفت و آمد میان تل‌آویو، جده و ابوظبی هستند، کاخ سفید راهکاری جز صدور بیانیه‌های محکومیت و اعمال تحریم‌های نمادین علیه ایران ندارد و در این زمینه و در اقدامی بی‌سابقه رئیس جمهور آمریکا روز گذشته دستور اعمال تحریم‌های اضافی علیه ایران را صادر کرد که شخص (آیت‌الله) علی خامنه‌ای رهبر ایران را شامل شد.

در این مطلب آمده است: از زمان سرنگونی پهپاد آمریکایی در آب‌های خلیج (فارس) دونالد ترامپ عاجز و ناتوان به نظر می‌رسد و به دنبال ماجراجویی و اقدام نظامی که بر روند تبلیغات انتخاباتی آینده او تاثیر بگذارند، نیست و پاسخ او در این شرایط اطمینان بخشی به متحدان واشنگتن است و اینکه میزان توان بازدارندگی در برابر تهران به شکل خود باقی می‌ماند. آخرین ترفند این مرد (ترامپ) اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران است که این تحریم‌ها برای نخستین بار شخص (آیت‌الله) علی خامنه ای، نهاد آن (رهبری) و هشت تن از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که قبلا در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار گرفته بودند‏، شامل می‌شود.

این روزنامه در ادامه نوشت: اقدام نمادین دیروز ترامپ میزان بحران و بن‌بست آمریکایی‌ها و محدود بودن گزینه‌های آنان را پس از سرنگونی پهپاد آمریکا از سوی سامانه پدافند هوایی ایران نشان داد.

واکنش ها به فضای مجازی نیز رخنه کرد؛ کاربران ایران با تمسخر ترامپ به تحریم های تازه او واکنش نشان دادند و گفتتند:شماره ترامپ را بدهید تا زنگ بزنیم و اسم‌های خودمان را اعلام کنیم!

این گزارشی بود که امروز روزنامه نیویورک تایمز از بازتاب این خبر در داخل ایران با این عنوان منتشر کرد: ایرانی‌ها تحریم‌های جدید را مسخره کردند

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران پرداخته و اعلام کرده است ایرانی‌ها به تحریم‌های جدید را مسخره  کرده‌اند و با شوخی از آن استقبال شده است.  

310311

نظر شما