شناسهٔ خبر: 33695045 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رویارویی چین وآمریکا چالش اصلی پاریس - توکیو در نشست گروه 20

تهران - ایرنا - کاخ الیزه در آستانه برگزاری نشست گروه ۲۰ در اوزاکای ژاپن تاکید کرد: چالش اصلی برای توکیو و پاریس آن است که این گروه به باشگاهی برای رویارویی دو جانبه بین چین و آمریکا تبدیل نشود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاخ الیزه با اشاره به سفر «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری این کشور در پایان هفته جاری به ژاپن به منظور شرکت در نشست گروه ۲۰ ابراز امیدواری کرد سایر کشورها راضی به ایفای "بازی دفاعی" مقابل دو غول (قدرت بزرگ) نباشند.

از روز ۱۰ ماه مه ۲۰۱۹ (۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸) آمریکا تعرفه گمرکی واردات حدود ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد بالا برد. چین هم در مقابل تعرفه حدود ۶۰ میلیارد دلار کالاهای آمریکایی را ۲۵ درصد تعیین کرد. این رقم تقریباً نصف کل واردات چین از آمریکاست.

۲۰ اقتصاد بزرگ جهان متشکل از آمریکا، چین، بریتانیا، آلمان، فرانسه، ژاپن، کره جنوبی، هند، عربستان، روسیه، اندونزی، برزیل، کانادا، آفریقای جنوبی، مکزیک، ایتالیا، آرژانتین، ترکیه، استرالیا و اتحادیه اروپا هستند. این کشورها که مجموعاً ۸۵ درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارند، چشم‌انداز اقتصادی در سال جاری میلادی را رو به رشد می‌بینند، اما نگران آن هستند که پیامدهای ادامه اختلافات میان واشنگتن و پکن جلوی این رشد را بگیرد.

به همین سبب و یک هفته مانده به این نشست، در چارچوب کاهش تنش میان واشنگتن و پکن و دیدار احتمالی رئیس جمهوری آمریکا با پینگ، «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا سخنرانی خود علیه سیاست های چین را تعلیق کرد.

یک مقام کاخ سفید شنبه شب گفت: پنس سخنرانی خود با موضوع چین که قرار بود در راستای سخنرانی تند ماه اکتبرش علیه پکن انجام شود را به تعویق انداخته است.

از آنجا که آمریکا و چین در یک ماه گذشته میلیاردها دلار تعرفه بر کالاهای یکدیگر اعمال کرده‌اند، انتظار می‌رود که رهبران دو کشور با هدف کاهش جنگ تجاری به استقبال یکدیگر بروند.

الیزه همچنین افزود: مکرون در سفر به ژاپن بر تمایل قوی فرانسه برای اتحاد و هم افزایی مضاعف و اجرای پروژه‌های مشترک تاکید خواهد کرد. این اتحاد می‌تواند تنها با داشتن یک شریک قابل اعتماد و سازگار مفید باشد و ما نیز خواهیم بود.

نشست "گروه ۲۰" روز جمعه در اوزاکا برگزار می‌شود.

کاخ الیزه همچنین افزود: اظهارات امانوئل مکرون در این سفر با توجه به نقش دولت فرانسه به عنوان مالک ۱۵ درصدی سهام رنو به ویژه در طرح ادغام رنو - فیات کرایسلر با دقت از سوی مقامات ژاپنی دنبال می‌شود.

خبرگزاری فرانسه همچنین نوشت:رئیس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه هفته جاری در نخستین سفر رسمی خود به ژاپن، با «نارو هیتو» (Naruhito) امپراطور جدید این کشور پیش از شرکت در نشست "گروه ۲۰" دیدار و گفت وگو می‌کند.

مکرون در روزهای پایانی هفته جاری نخستین دیدار رسمی خود را از ژاپن انجام خواهد داد؛ متحدی که روابط خوب فرانسه با این کشور اخیراً" به دلیل اختلاف‌های رنو و نیسان و مساله«کارلوس غُصِن»(Carlos Ghosn) مدیرعامل گروه رنو - نیسان اندکی متزلزل شده است.

توکیو به طور ویژه ای از مکرون استقبال خواهد کرد زیرا مکرون دومین رئیس جمهوری خارجی پس از «دونالد ترامپ» است که با ناراهیتو در کاخ کوکیو دیدار می‌کند.

مکرون پیش از این دیدار با «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن مذاکره و با کارآفرینان فرانسوی و فرانسوی‌های مقیم ژاپن دیدار خواهد کرد.

همچنین«یاسوتوشی نیشیمورا»(Yasutoshi Nishimura) سخنگوی دولت ژاپن گفت: این دیدار برای پاریس مانند توکیو فرصتی برای گشایش "افقی نو در روابط ما با شرکای ممتاز" است. همچنین یک طرح جدید پنج ساله برای پیشبرد همکاری‌های دو جانبه درحوزه‌های اقتصادی، امنیتی و فرهنگی بین دو کشور، به دنبال توافق امضا شده در سال ۲۰۱۳ توسط «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری سابق فرانسه امضا خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه افزود: بازداشت کارلوس غصن افزون بر تأثیر گذاری بر اتحاد ۲۰ ساله نیسان و رنو به عنوان یکی از نمادهای اصلی همکاری پاریس و توکیو، روابط فرانسه و ژاپن را خدشه‌دار کرده است.

با این حال، رئیس جمهوری فرانسه باید در مورد پرونده شخصی کارلوس غصن مدیرعامل پیشین گروه رنو - نیسان که متهم به سو استفاده مالی بوده و تا زمان محاکمه در بازداشت خانگی به سر می‌برد، با احتیاط عمل کند.

همکاری و هماهنگی در مورد مسائل مهم بین المللی با توجه به اینکه فرانسه ریاست "گروه "۷ و ژاپن ریاست "گروه ۲۰" را در سال جاری بر عهده دارد، اولویت‌های دیدار مکرون و شینزو محسوب می‌شود.

پاریس و توکیو در دفاع از یک رویکرد چند جانبه در جستجوی یافتن راه حلی برای دو بحران زورآزمایی نظامی بین ایالات متحده و ایران و تنش‌ها بین واشنگتن و پکن هماهنگ هستند.

در سفر مکرون به ژاپن، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه، «برونو لومر» وزیر اقتصاد و «فردریک ویدال» وزیر پژوهش فرانسه و نیز مدیران برخی شرکت‌های بزرگ فرانسوی او را همراهی خواهند کرد.

نظر شما