شناسهٔ خبر: 33692975 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در جلسه ستاد تسهیل و رونق تولید مطرح شد:

کارشناسان هوای پاک در واحدهای صنعتی قم مستقر می‌شوند

قم - رئیس اتاق بازرگانی قم از استقرار کارشناس هوای پاک در واحدهای صنعتی قم خبر داد و گفت: این اقدام هزینه‌های جدیدی را به بنگاه‌ها تحمیل می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالفضل خاکی ظهر سه‌شنبه در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که در سالن جلسات استانداری قم برگزار شد، بیان کرد: کاهش هزینه‌های تولید از رویکردهای اصلی اتاق بازرگانی برای رونق تولید است.

وی گفت: تقویت چهار شرکت مدیریت صادرات و تأسیس یک شرکت جدید مدیریت صادرات از جمله برنامه‌های اتاق بازرگانی قم است.

رئیس اتاق بازرگانی قم با اشاره به ضرورت توجه به روش‌های درون و برون بنگاهی افزود: برای کاهش قیمت تمام شده کالا باید در زمینه مواد اولیه، هزینه سربار و حقوق و دستمزد روش‌های درون و برون بنگاهی را مدیریت کرد.

وی با اشاره به پرداخت حق بیمه و ۵۰ درصد از حقوق کارگران مقرری بگیر بیمه بیکاری، افزود: این افراد در صورتی که در کارگاه‌های تولیدی مشغول به کار شوند در دستور کار قرار می‌گیرند.

خاکی بیان کرد: پرداخت بخشی از حق بیمه سهم کارفرما توسط دولت در سال ۹۸ یکی از برنامه هاست که از محل سهم بخش تولید در قانون هدفمندی یارانه ها و کاهش هزینه بیمه برای کارفرمایان حداقل به میزان پنج واحد درصد از ۲ واحد درصد فعلی انجام گیرد.

وی گفت: تمدید مواد ۱۰۳ و ۸۰ قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه در دوران اجرای برنامه ششم و پرداخت هزینه های بیمه کارگرانی که علاوه بر کارگران موجود، موجب اشتغال جدید خواهد شد باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی استان قم ابراز کرد: حدود سه هزار نفر تحت عضویت این اتاق هستند که اگر کارفرما از این نیروها استفاده کند ۵۰ درصد از حق بیمه را از حقوق کارگران مقرری بگیر بیمه بیکاری دریافت می‌کنیم که این اقدام می‌تواند با انعقاد تفاهم نامه فی مابین بنگاه‌های تولیدی و ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی استان‌ها صورت گیرد.

وی با اشاره به لزوم انتقال برخی از فعالیت های کارشناسی مرکز بهداشت به کارشناسان بهداشت حرفه ای از طریق آموزش های اعمال شده و اطمینان از عملکرد آنان افزود: پیشنهاد شده است که کارشناسان بهداشت حرفه ای تحت آموزش های خاصی قرار بگیرند و بعد معاونت غذا و دارو برخی از فعالیت ها را به آنها منتقل کند و دیگر ۲ نفر در فعالیت مشترک مشغول به فعالیت نشوند.

حضور کارشناس هوای پاک در واحدهای صنعتی الزامی شده است

وی بیان کرد: قانون هوای پاک تصویب شده است که کارشناسی در این زمینه تحت عنوان کارشناس اچ اس ای در واحدهای صنعتی مستقر خواهد شد که هزینه‌های جدیدی را به بنگاه‌ها تحمیل می‌کند.

خاکی با اشاره به آمادگی اداره استاندارد برای واگذاری فعالیت های کنترلی خود در عرصه صنایع غذا و دارو به مرکز بهداشت، افزود: باید دقت و کنترل‌های لازم از سوی مرکز بهداشت صورت گیرد و چنانچه در رویه‌های قانونی و مقررات این جایگزینی تأیید شود، اداره کل استاندارد مخالفتی ندارد.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد فعالیت‌های موازی در سازمان‌های دامپزشکی برای کنترل صنایع گوشت با مرکز بهداشت فنی وجود دارد که لازم است ستاد تسهیل و رونق تولید برای تجمیع این فعالیت‌ها چاره اندیشی کند و پیشنهاد می‌شود قبل از این فرایند بر عهده اداره کل دامپزشکی و پس از آن بر عهده مرکز بهداشت فنی باشد.

حضور دامپزشکی در کارخانه‌هایی که ذبح انجام نمی‌دهند الزامی نیست

در این خصوص عباس پورمیدانی رئیس جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: اگر آنچه وارد کارخانه می‌شود قبلاً عملیات ذبح و غیره برای آن انجام شده باشد دیگر نیازی به ورود دامپزشکی نیست اما اگر در کارخانه اقداماتی از جمله ذبح و غیره انجام می گیرد دامپزشکی ورود می‌یابد.

در ادامه جلسه رئیس اتاق بازرگانی قم بیان کرد: در عرصه صنایع تبدیلی گوشت در شاخه صنایع غذایی دارویی در بخشنامه سال ۹۵ امتیاز رتبه بندی در محصول سوسیس و کالباس اخذ نمره ۸۵۰ از هزار واحد شاخص الزامی است که از ۱۸۰ واحد کشور تنها ۲۵ درصد آنها را شامل می شود.

وی ادامه داد: برای گستره شمول این نوع واحدها کاهش امتیاز به ۶۵۰ موجبات فراگیری موضوع به بیش از ۸۰ درصد واحدها خواهد شد و کنترل را نظام مند خواهد ساخت که پیشنهاد می‌شود با مصوبه کارگروه تسهیل این موضوع به تهران منعکس شود.

ایجاد سکوهای صادراتی در دستور کار قرار گیرد

در این جلسه حسن آقاجانی عضو اتاق بازرگانی استان قم نیز با اشاره به ضرورت آغاز صادرات در استان قم افزود: در راستای توسعه صادرات باید ضعف‌ها مرتفع شود و با صادرکنندگان همکاری لازم را داشته باشیم و سکوهای صادراتی را ایجاد کنیم.

کاهش قیمت تمام شده کالا باید متناسب با تغییر ساختار بودجه نویسی باشد

محمود نوربخش، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم نیز با اشاره به مشکلات درون و برون بنگاهی افزایش هزینه‌های تولید، افزود: بسیاری از بندهای پیشنهادی اتاق بازرگانی قم از پختگی و صراحت لازم برخوردار نیست و ارتباط لازم بین عوامل به درستی مشخص نشده است.

وی بیان کرد: با توجه به سیاست های عمومی دولت، پیشنهادات استان در رابطه با کاهش قیمت تمام شده کالاها باید متناسب با تغییر ساختار بودجه نویسی باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم تاکید کرد: بخشی از پیشنهادات اتاق بازرگانی قم برخلاف اصول ساختار بودجه نویسی دولت و کاهش یارانه های پرداختی است.

وجود کارشناسان هوای پاک در واحدهای کمتر از ۵۰ نفر مقرون به صرفه نیست

در این جلسه مصطفی کاویانی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم بیان کرد: طرحی در گذشته برای اصلاح قانون کار پیشنهاد شده بود و پس از ارائه طرح تجمیع عوارض، تجمیع بازرسی نیز مطرح شد که برای رونق تولید هر کس وارد کارخانه می شود از طریق سیستم بازرسی وارد کانال خاصی شود که این قانون مسکوت مانده است.

وی در خصوص وجود کارشناسان هوای پاک در کارگاه‌ها افزود: وجود کارشناسان هوای پاک در کارگاه‌های زیر ۵۰ نفر مقرون به صرفه نیست.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم بیان کرد: با همکاری استاندارد و بهداشت با ارائه آموزش های لازم می توان با هماهنگی درون بخشی همه افرادی که فعالیتشان با یکدیگر مشترک است در برخی از حوزه‌ها می توانند به یک نفر در کارگاه های زیر ۲۵ نفر تبدیل شود که این امر در کارگاه های زیر ۵۰ نفر نیز قابل اغماض است.

مدیران زمانی را برای ملاقات عمومی اختصاص دهند

در این جلسه بهرام سرمست استاندار قم با اشاره به لزوم اختصاص زمانی برای ملاقات عمومی با مدیران استان قم افزود: تمام مدیران کل، روز ملاقات عمومی را مشخص کرده اند که بدون تعیین وقت قبلی باید باشد و این ملاقات عمومی باید در اولین ساعات روز انجام گیرد.

وی ادامه داد: مدیر کل بازرسی استانداری در سازمان‌ها در حال بررسی است که آیا ملاقات عمومی در وقت تعیین شده انجام می گیرد.

استاندار قم با اشاره به پیشنهاد کسر ۵۰ درصد از حق بیمه حقوق کارگران مقرری بگیر بیمه بیکاری در صورت بیکاری، افزود: این امر باید در وهله نخست در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی تصویب و به عنوان پیشهاد استانی در کارگروه ملی نیز مطرح شود.

وی بیان کرد: انتقال برخی از فعالیت‌های کارشناسی بهداشت و ادغام افراد با فعالیت مشترک دارای ابهام است و باید احصا شود که منظور چه فعالیت‌هایی است و در چه کارگاه هایی می‌توان این ادغام را صورت داد.

نظر شما