شناسهٔ خبر: 33692736 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مصاحبه| پاکستان و احیای اعتماد رهبران سیاسی افغانستان؛ تحول در روند صلح در گرو همکاری صادقانه است

عضو ارشد شورای عالی صلح افغانستان با اشاره به نشست اخیر رهبران سیاسی کشورش در اسلام‌آباد اظهارداشت که دولت پاکستان برای احیای اعتماد افغان‌ها تلاش می‌کند و در صورت همکاری صادقانه این کشور، تحول بزرگی در صلح افغانستان نیز رقم زده می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، اخیرا نشستی تحت عنوان «روند لاهور» با محوریت موضوع صلح در افغانستان و بهبودی روابط دو کشور با حضور 57 نفر از رهبران مطرح سیاسی و جهادی افغانستان در شهر خوش و آب هوای «مری» در اسلام‌آباد برگزار شد.

در حالی که مقامات پاکستانی اعلام کردند که هدف از برگزاری نشست روند لاهور تسهیل مذاکرات بین‌الافغانی صلح و بهبود روابط دو کشور است اما با توجه به گذشته و عملکرد ضعیف اسلام‌آباد در انجام تعهداتش، این بار نیز تردیدهایی درباره قصد و نیت واقعی پاکستان مطرح شده است.

از سوی دیگر، نشست روند لاهور در حالی با محوریت موضوع صلح افغانستان برگزار شد که نمایندگان دولت افغانستان و نمایندگان دفتر سیاسی طالبان که از طرف‌های اصلی جنگ در افغانستان هستند به این نشست دعوت نشدند.

برای بررسی این موضوع خبرگزاری تسنیم با «عبدالحکیم مجاهد» عضو ارشد شورای عالی صلح افغانستان گفت‌وگو کرده است.

 مجاهد: با اهمیت یافتن صلح افغانستان در سطح بین‌المللی، بسیاری از کشورهای منطقه تلاش می‌کنند که نقش مثبت خود را در روند صلح نشان دهند و پاکستان نیز از جمله این کشورها محسوب می‌شود.

دولت اسلام‌آباد با برگزاری نشست «روند لاهور» و تاکید بر اینکه ثبات افغانستان به نفع پاکستان و کشورهای منطقه است برای کسب اعتماد رهبران سیاسی افغانستان تلاش می‌کند.

هدف دیگر پاکستان کاهش فضای بی‌اعتمادی بوجود آمده بین دو کشور است و نشست بین لاافغانی صلح همچنین دعوت از اشرف غنی نیز در همین راستا صورت گرفته است.

از سوی دیگر، رقابتی بین کشورهای منطقه بر سر ایفای نقش در روند صلح افغانستان نیز در حال حاضر وجود دارد که می توان آن را نیز از سایر دلایل برگزاری این نشست عنوان کرد.

پس از روی کار آمدن «عمران خان» گمانه‌زنی‌ها درباره تغییر احتمالی رویکرد پاکستان افزایش یافته و دولت افغانستان نیز معتقد است که احتمالا در سیاست پاکستان تغییراتی نسبت به گذشته بوجود آمده است.

 مجاهد: پیش از این نیز نشست‌هایی مرتبط با تلاش‌های صلح در افغانستان از سوی اسلام‌آباد برگزار شده بود که مقامات پاکستانی با بیان اظهارات مثبت مواضع سیاسی خوبی را اتخاذ کردند اما از نظر عملی کمترین اقدامی در راستای اجرای تعهدات خود انجام ندادند.

رهبران سیاسی افغانستان با پذیرفتن دعوت پاکستان و حضور در نشست روند لاهور و همچنین اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان با سفر به پاکستان  می‌خواهند بار دیگر این کشور را محک بزنند که تا چه حدی خواستار ایفای نقش مثبت در روند صلح افغانستان است.

البته برای دستیابی به نتایج مثبت و اثرگذاری این نشست بخشی از مسئولیت نیز به عهده رهبران سیاسی افغانستان است که چقدر آنها می‌توانند در راستای منافع ملی از این فرصت‌ها استفاده کنند.

اگر رهبران سیاسی عملکرد ضعیفی داشته باشند طبعا توانایی استفاده از فرصت‌های بوجود آمده در این نشست و سایر نشست‌ها در آینده برای پیشرفت در روند صلح را ندارند.

رهبران سیاسی افغانستان باید تلاش کنند تا از طریق دلایل منطقی به پاکستان اطمینان دهند که ثبات در این کشور واقعا به نفع پاکستان و کشورهای منطقه نیز تمام خواهد شد.

در کل ما طرفدار برقراری فضای اعتماد بین افغانستان و پاکستان هستیم و امیدواریم که نشست‌هایی مانند نشست روند لاهور بتواند زمینه ساز اعتماد دوباره به پاکستان شود.

زمانی که بین پاکستان و افغانستان فضای اعتماد واقعی بوجود آید، بخش بزرگی از مشکلات افغانستان نیز حل خواهد شد و این کار را می‌توان در واقع بزرگترین گام در راستای برقراری صلح در افغانستان دانست.

با این حال، این وظیفه رهبران سیاسی افغانستان است تا بتوانند از مشترکات فراوانی که بین دو کشور وجود دارد در راستای ایجاد این اعتماد استفاده کنند زیرا افغانستان و پاکستان از مشترکات مذهبی، تاریخی، فرهنگی، زبانی گرفته تا مراودات گسترده اقتصادی دارند.

امیدواریم که اظهارات پاکستان در نشست بین الافغانی رهبران سیاسی افغانستان در میدان عمل نیز پیاده شوند.

انتهای پیام/.

نظر شما