شناسهٔ خبر: 33692330 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: سنا | لینک خبر

بازارهای مالی در احتیاط

امروز سه شنبه اضطراب بر بازارهای آسیا حاکم بود، در حالی که ریسک کاهشی بودن نرخ بهره آمریکا در آینده‌ای نزدیک بازدهی اوراق خزانه و ارزش دلار را نزولی کرد؛ از سوی دیگر، طلا در بازارهای جهانی به بالاترین سطح قیمت در شش سال اخیر رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از رویترز، سرمایه‌گذاران منتظر ایستاده‌اند تا ببینند آیا این هفته نتیجه ای از مذاکرات تجاری چین و آمریکا حاصل می شود یا خیر. قرار است به زودی رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ و همتای چینی اش شی جینگپینگ در شهر اوساکا در ژاپن (محل اجلاس گروه ۲۰) ملاقات کنند. در این ملاقات، دو طرف تصمیم خواهند گرفت که گفتگوها و تنشهای تجاری بینشان به چه سمت و سویی سوق پیدا کند.

سرمایه گذاران چینی چندان امیدوار به نظر نمی رسند، چراکه شاخص شرکت‌های برتر شانگهای ۱.۸ درصد افت کرد؛ این کاهش سبب شد شاخص اصلی ام اس سی آی در بازار آسیا-پاسفیک به جز ژاپن نیز ۰.۵ درصد کاهش یابد.

در ژاپن نیز، نیکی ۰.۶ درصد از ارزش خود را از دست داد، در حالی که قراردادهای آتی ای-مینی در اس اند پی ۵۰۰ نیز ۰.۳ افت داشت. آتیِ یورو استوکس ۵۰ هم، درست پیش از بازگشایی بازارهای اروپا، ۰.۲ درصد کاهش نشان داد.

وال استریت و داو جونز در آمریکا اما بسیار محتاطانه عمل کردند و فقط ۰.۰۳ درصد رشد داشتند. ولی اس اند پی ۵۰۰ و نزدک نتوانستند مقاومت کنند و به ترتیب ۰.۱۷ و ۰.۳۲ درصد نزول کردند.

دست کم پنج نفر از مقامات بانک مرکزی آمریکا در مورد سیاست های آن بانک اظهار نظر کرده اند، از جمله رئیس بانک جرومی پاول. همین اظهارات پی در پی باعث شده که بازارها این برداشت را داشته باشند که احتمالا این مقامات به همان تصمیم کاهش احتمالی نرخ بهره در آینده ای نزدیک پایبند هستند.

کوین کامینز، اقتصاددان ارشد آمریکایی در شرکت بازارهای نات وست، به رویترز گفت که همیشه این انتظار می رود که مقامات از اظهارات خود برگردند، اما این بار گویا مقامات بانک مرکزی پیامی را که هفته پیش مخابره کرده‌اند، دارند دوباره تکرار می کنند.

وی گفت، با این اوصاف «ما معتقدیم که تا پایان ماه جولای فدرال ریزرو شواهد کافی برای کاهش نرخ بهره را پیدا کند و احتمالا ریسک‌های اقتصادی و انتظارات پایین تورمی بانک را وادار می کند تا جلسه ای برای کاهش ۰.۲۵ واحد درصدی از نرخ فعلی بهره برگزار کنند. »

بازارها اما خیلی جلوتر عمل می کنند، قراردادهای آتی همین حالا نیز براساس نرخ بهره پایینتر قیمت‌گذاری می شوند و حتی این طور به نظر می رسد که بازار توقع ۰.۵ واحد درصد کاهش نرخ را داشته باشد.  

در نهایت انتظار می رود که تا نیمه سال ۲۰۲۰ حدود یک واحد درصد از نرخ بهره کاسته شود و همین دلیل اصلی کاهش بازدهی های اوراق دو-ساله – تا حدود ۱.۷۱۵ درصد – بوده است.

یکی دیگر از علل کاهش بازدهی اوراق، کاهش ارزش دلار نیز بوده است. نرخ دلار در مقابل سبدی از ارزهای دیگر به پایینترین سطح ارزشی خود در سه ماه گذشته، یعنی ۹۵.۹۱۰، رسیده است.

از سوی دیگر، طلا در روز سه شنبه به بالاترین قیمت خود در ۶ سال گذشته رسید. هر اونس جهانی تا زمات تهیه این گزارش بیش از ۱۱۳۴ دلار معامله شد.

نظر شما