شناسهٔ خبر: 33692243 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

مصاف ایران و آمریکا در جنگ شناختی

خبرگزاری میزان- تحلیل گر مسائل بین الملل در فضای مجازی نوشت: جنگ ابزار دهه دوم قرن بیست و یکم در حال تبدیل شدن به جنگ افکار است بنابر این جنگ نظامی به ارامی در حال کم رنگ شدن نسبت به جنگ شناختی است. تاریخ انتشار: 14:58 - 04 تير 1398

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، حسن عابدینی، تحلیل گر مسائل بین الملل در فضای مجازی نوشت:

«جنگ ابزار دهه دوم قرن بیست و یکم در حال تبدیل شدن به جنگ افکار است بنابر این جنگ نظامی به ارامی در حال کم رنگ شدن نسبت به جنگ شناختی است. جنگ شناختی (Cognitive warfare) به معنای هدف قرار دادن قوه شناخت افکارعمومی و نخبگان جامعه از طریق تغییر هنجارها، ارزش‌ها، باورها، نگرش‌ها و رفتار‌ها است. این نبرد که نسبت به جنگ نظامی کم هزینه تر، اما گسترده‌تر است به مدیریت برداشت (perception management) معروف است. تغییر نگرش در جامعه، اختلال و خطا در دستگاه محاسباتی تصمیم گیران، اثربخش کردن جنگ اطلاعاتی، ایجاد گسست عاطفی-ادراکی بین توده‌ها و نخبگان با حاکمیت و زوال سرمایه اجتماعی از کارویژه‌های جنگ شناختی یا مدیریت ادارک در عصر پسا مدرن هست. جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از توان بازدارندگی راهبردی و مزیت نسبی اندیشه‌ای، کفایت منطقی پیروزی در جنگ شناختی را دارد. تاریخ ۴۰ ساله گذشته بار‌ها این صلاحیت را اثبات کرده است. دست‌های بلند جمهوری اسلامی شامل توان موشکی و پهپادی و توان تکثیر تفکر مقاومت از یک سو و تجربه رصد و شکار تجهیزات پرنده واشراف اطلاعاتی بر شبکه‌های جاسوسی از دیگر سو، حکایت از دانش کسب و بکارگیری مولفه‌های بازدارندگی راهبردی از سوی ایران اسلامی است.جمهوری اسلامی ایران با اگاهی از ظرفیت هایش نه فقط درقامت یک بازیگر حرفه‌ای در جنگ‌های شناختی پسا مدرن ظاهر شده است که مهارت در اتخاذ شگرد‌های نوین حرفه‌ای، شگفتی جهانیان را هم برانگیخته است. تازه‌ترین جنگ شناختی واشنگتن – تهران که در خلیج فارس روی داد نمادی از بلوغ دانشی ایرانیان در این حوزه است.امریکا با حرکت جنجالی ناو هواپیما برآبراهام لینکلن به خلیج فارس و اعزام پهپاد گلوبال هاوک به مرز‌های هشداری پدافندی ایران در حوزه سخت افزاری و گسیل هایکو ماس وزیرخارجه المان و ابه شینزو نخست وزیر ژاپن در حوزه مغز افزاری کوشش کرد با تاثیر گذاری بر دستگاه محاسباتی، جمهوری اسلامی را وادار به عقب نشینی کند.در این نبرد شناختی، حرکت مهره وزیر که در ابه شینزو متبلور شده بود مهار شد و پهپاد جاسوسی هم بسان مهره اسب در میدان شطرنج پسا مدرن زده شد. گسیل ناو، حرک پهپاد، اعزام نخست وزیر، صدور بیانیه، برگزاری همایش منامه، نشست شورای امنیت، امد و شد پمپئو ویر خارجه و ... همه ابزاری برای تاثیرگذاری بر جنگ اراده‌های مردم و مسئولان است. جابجایی هر مهره در بازی بزرگ شطرنج کارزار شناختی، حامل پیامی است که امپراتوری هزار توی رسانه‌ای به عنوان بازوی دیپلماسی عمومی تا اندرونی خانه تک تک شهروندان منتقل می‌کنند پس لزوما با شلیک در دنیای واقعی توامان نیست. این تفاوت جنگ سخت و نرم است.
ایت الله خامنه‌ای هم در کسوت رهبری و هم از جایگاه فرماندهی کل قوا با اشراف بر نبرد‌های شناختی در دنیای پسا مدرن، ذهنیت قرارگاه استکبار در حرکت مهره‌ها را برای افکار عمومی بر ملا می‌کنند، اما لحظه‌ای نباید از کید مستمر شیطان بزرگ برای دستکاری دستگاه محاسباتی غفلت کرد. گرچه ان کید الشیطان کان ضعیفا ان شالله»

 

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

نظر شما