شناسهٔ خبر: 33692101 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لوفیگارو: مکرون و آبه درباره بحران خلیج فارس وارد عمل شوند

تهران - ایرنا - روزنامه فرانسوی «لوفیگارو» در مطلبی، از «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه خواست در یدار با «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن وقت بیشتری را برای کاهش بحران در خلیج فارس صرف کرده و برای رفع اختلاف آمریکا و ایران پیش از هر اقدامی که منطقه را به آتش می کشد، سریع تر عمل کنند.

صاحب‌خبر -

«رنو ژیرارد» (Renaud Girard) در تازه ترین تحلیل خود درباره تنش تهران - واشنگتن که در فیگارو انتشار یافته، افزود: اجلاس سران «گروه ۲۰» در روز ۲۸ ژوئن (جمعه هفتم تیر) آغاز می شود و «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا هم در این روز به اجلاس ملحق خواهد شد.

پس از انهدام پهپاد نیروی دریایی آمریکایی ها در روز ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد ماه) توسط ایرانی ها، در حالیکه ایران آن را در فضای خود می داند ولی آمریکا در آب های بین المللی، بار دیگر جهان می تواند در فاصله ۴۰ سال شاهد درگیری دیگری در این منطقه باشد.

ترامپ در آخرین دقایق دستور حمله نیروی هوایی آمریکا به ضدهوایی هایی دفاعی ایران را متوقف کرده و استدلال وی هم این بوده که این حملات می توانند ۱۵۰ کشته به جای بگذارد.

تحلیلگر لوفیگارو تصریح کرد: این اتفاق نشان می‌دهد که ترامپ واقعاً علاقه مند به درگیری نیست. اما ۲ نفر از نزدیکان وی یعنی «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا را می توان جنگ طلب دانست. رویای مخفی آنها این است که رژیم تهران را به زور تغییر دهند.

به نوشته ژیرارد، ژنرال های آمریکایی و در راس آنها «جوزف دانفورد» (Joseph Dunford) رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بسیار محتاط تر از متخصصان ژئوپلیتیک مجالس نمایندگان آمریکا ظاهر شده است.آنها به خوبی می دانند که جنگ یعنی چه و به خوبی از تجربیات و دردها و تبعات درگیری ها و مشکلات ناخواسته آن اطلاع دارند.

تحلیلگر فیگارو نوشت: ژنرال دانفورد متوجه این موضوع شده که آمریکایی ها در صورت بروز درگیری با ایران هرگز نمی توانند این تنش را کنترل کنند. ضمن اینکه کنگره نیز با وجود صدور دستور تهاجم نظامی به عراق در سال ۲۰۰۳، هرگز اجازه تهاجم به ایران را نخواهد داد.

ژیرارد افزود: ژنرال آمریکایی به خوبی فهمیده که سپاه پاسداران آزادی عمل خود را در تمام منطقه خاورمیانه حفظ و نیروهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه را وارد یک جنگ نامنظم بسیار دشوار خواهد کرد که کنترل و سلطه بر آن هم بسیار سخت خواهد بود. آمریکایی ها با وجود اینکه امکانات گسترده ای که از سال ۲۰۰۱ در افغانستان مهیا کردند اما هیچوقت نتوانستند طالبان را از صحنه داخلی کشور بیرون کنند.

این تحلیلگر فرانسوی ادامه داد: بیلان هزینه - فایده این عملیات هر کسی را به تفکر وامی دارد که در برابر به قدرت رسیدن دموکرات های خوب ایرانی در تهران، باز هم ریسک نسبی حمله به منافع آمریکایی در عراق، خیزش های مردم شیعی در شرق عربستان و بحرین، و بسته شدن کامل تنگه هرمز را به همراه خواهد داشت.

ژیرارد افزود: سئوالی که برای ترامپ مطرح است این است که آیا واقعاً" این کار ارزش آن را دارد؟ ترامپ در عمق وجود خود در آرزوی رسیدن به یک معامله با ایرانی ها است که بر اساس آن، آنها از غنی سازی اورانیوم در مقیاس نظامی دست بردارند، و این کار برخلاف توافق هسته ای ۲۰۱۵ در زمان باراک اوباما، برای یک دوره نامحدود باشد.

تحلیلگر لوفیگارو نوشت: مشکل در این است که رئیس جمهوری آمریکا امروزه هیچ ابزاری برای گفت وگوی مستقیم با (آیت الله) خامنه ای رهبر معظم ایران ندارد. شورای امنیت ملی و وزارت خارجه آمریکا در این بخش هیچ فایده ای برای ترامپ ندارند؛ بنابراین ریسک بروز درگیری با یک جرقه کوچک بسیار است. بولتون و پومپئو، ایرانی ها را به رفتن به سوی مسیری نادرست تشویق می کنند.

ژیرارد تصریح کرد: برای خارج کردن بشریت امروز از این " ژئوپلیتیک بند بازان"، باید گفت که مکرون و آبه باید سریع تر عمل کنند و با برقرار کردن ارتباط میان تهران و واشنگتن آنقدر به این ارتباط ادامه دهند که دو طرف به طور جدی پشت میز مذاکره بنشینند. پشت این میز مذاکره است که معاملات صورت می گیرند.هر کدام از طرفین در بلند مدت نفع این اقدامات خود را خواهند دید.

امانوئل مکرون برای شرکت در نشست سران "گروه ۲۰" در اوزاکا قرار است به ژاپن سفر کند.

این نخستین سفر مکرون به ژاپن پس از رفتن به کاخ الیزه است.

رییس جمهوری فرانسه قرار است با نخست وزیر ژاپن در حاشیه این نشست دیدار کند.

برچسب‌ها:

نظر شما