شناسهٔ خبر: 33691951 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تحلیل عضو کمیسیون عمران مجلس از بی‌ثباتی در قیمت‌های مسکن و بلاتکلیفی خریداران

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت:اگر دولت بتواند به برنامه های روی میز خود از جمله ارائه تسهیلات گسترده با سود کم عمل کند، می‌توان به آینده بازار ساخت و ساز مسکن امید داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، به‌نقل از دفتر ارتباطات مردمی نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس، قلی اله‌قلی‌زاده‌ وضعیت بازار ساخت و ساز مسکن را نگران کننده دانست و اظهار داشت: متأسفانه به علت رکود بازار مسکن امروز شاهد کاهش میزان ساخت و ساز مسکن در کشور هستیم که این موضوع مشکلات دیگری را برای اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین، هوراند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در دو سال اخیر قیمت مسکن به ویژه در حوزه ساخت و ساز و مصالح ساختمانی به میزان چشمگیری افزایش یافته و این روند در شرایط کنونی نیز تداوم دارد.

وی با بیان اینکه دولت باید قدرت ریسک سازندگان برای اجرای پروژه های ساخت و ساز را بالا ببرد، گفت: بی‌ثباتی در قیمت‌های مسکن و بلاتکلیفی خریداران موجب شده که سازندگان از اجرای پروژه‌های جدید اجتناب کنند، زیرا امروز قیمت مسکن افزایش یافته و به تبع آن مردم قدرت مالی کافی برای خرید مسکن را ندارند، بنابر این ساخت مساکن جدید برای سازندگان توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

اله‌قلی‌زاده ادامه داد: از طرف دیگر قیمت مصالح روز به روز در حال بالا رفتن بوده و سازندگان عملا نمی‌توانند برآورد دقیقی از قیمت تمام شده مسکن داشته باشند، این مسئله موجب بروز اختلاف و مشکلات میان سازنده و مالکان می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: به نظر می‌رسد که در بخش ساختمانی کشور رکودی سنگینی ایجاد شده و آمارها نیز حاکی از روز این مسئله است، به طوری که طبق آمارها میزان صدور پروانه ساخت در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه حدود 4 درصد کاهش یافته است.

وی گفت: به نظر من بازار مسکن نیازمند یک شوک اقتصادی و مالی است، از این رو اگر دولت بتواند به برنامه های روی میز خود از جمله ارائه تسهیلات گسترده با سود کم عمل کند، می توان به آینده بازار ساخت و ساز مسکن امید داشت.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: البته متأسفانه هنوز برنامه های وزارت راه و شهرسازی در حد شعار باقی مانده و عملیاتی نشده است، از این رو دولت باید هر چه سریع تر به این حوزه جامه عمل بپوشاند.

انتهای پیام/ش

نظر شما