شناسهٔ خبر: 33689742 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

نمایندگان اتحادیه اروپا در نشست منامه شرکت می‌کنند

یک رسانه بلژیکی که تمرکز آن انتشار اخبار مربوط به اتحادیه اروپا است، خبر داد که «نماینده ویژه» این اتحادیه در موضوع مذاکرات سازش در نشست منامه درباره فلسطین شرکت می‌کند.

صاحب‌خبر -

العالم _ اروپا

برخی منابع اروپایی در خبری که اتحادیه اروپا هنوز آن را تایید نکرده، از شرکت نماینده ویژه این اتحادیه در نشست دو روزه در منامه خبر دادند؛ نشستی که طبق گزارش‌ها قرار است در آن از بُعد اقتصادی «معامله قرن» رونمایی شود.

به نوشته «ای ‌یو آبزرور» (EUobserver)، قرار است در نشست دو روزه منامه که امروز در پایتخت بحرین آغاز می‌شود، «سوزانا ترستال» نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور فرایند مذاکرات سازش فلسطین و «مایکل میلر» یکی دیگر از مقام‌های اتحادیه اروپا به نمایندگی از این اتحادیه حضور یابند.

این رسانه بلژیکی خبر مذکور را به نقل از «منابع وابسته به اتحادیه اروپا» منتشر کرد و نوشت: «اتحادیه اروپا از تایید یا تکذیب خبر (حضور نمایندگان اتحادیه اروپا در نشست منامه) امتناع کرده است».

ترستال که سفیر سابق هلند در ایران و آنگولا است، اواخر سپتامبر ۲۰۱۸ به منصب نمایندگی اتحادیه اروپا در زمینه مذاکرات سازش تعیین شد.

سخنگوی اتحادیه اروپا درباره حضور در نشست منامه اعلام کرده بود که «حضور اتحادیه اروپا در این نشست، در سطح فنی خواهد بود و مشارکت ما به معنای آن نیست که ما از تعهداتمان در قبال فلسطین شانه خالی می‌کنیم».

ای ‌یو آبزرور در ادامه گزارش خود می‌نویسد: «ترستال چندین بار به خاورمیانه سفر کرده اما سفرهای خود را بی سر و صدا انجام داده است و سمت او خارج از چارچوب تشکیلاتی و سلسله مراتب سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار دارد».

مایکل میلر به عنوان نماینده «اداره گسترش و همسایگی» کمیسیون اروپا است، خانم ترستال را در نشست منامه همراهی می‌کند. اداره گسترش و همسایگی کمیسیون اروپا یکی از نهادهای مهم تامین کمک‌های مالی به منطقه غرب آسیا است.

این رسانه بلژیکی معتقد است که حضور اتحادیه اروپا در نشست منامه به دلیل عدم حضور نمایندگان فلسطین در سطحی «پایین» انجام می‌شود.

یک سخنگوی اتحادیه اروپا در این باره به ای یو آبزرور گفت: «نشست منامه قرار است که برای توضیح بخش اقتصادی طرح (معامله قرن دولت ترامپ) برگزار شود. اتحادیه اروپا برای فهم بهتر از محتویات این طرح و بدون اینکه تعهدی از جانب ما برای حمایت از آن داده شود، در این نشست شرکت می‌کند. موضع اتحادیه اروپا همچنان بر محور تعهد قوی ما در حمایت از راهکار دو دولتی از طریق مذاکره استوار است».

فارس

نظر شما