شناسهٔ خبر: 33689499 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

رضا نصیری در گفت‌وگو با «فرهیختگان» عنوان کرد

برگزاری جشن فارغ‌التحصیلی متناسب با فرهنگ ایرانی - اسلامی

مدیرکل امور­ فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «باید به کمک دانشجویان ساز­و ­کاری مناسب برای برگزاری جشن‌های فارغ‌التحصیلی ایجاد کنیم.»

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، دریافت دانشنامه‌ها و پرت کردن کلاه‌ها به هوا آرزوی 4 ساله بسیاری از  دانشجویان و جشن فارغ التحصیلی آخرین برهه دوران دانشجویی است. در دانشگاه‌های مطرح و بزرگ جهان ، خود دانشگاه عهده دار برگزاری مراسم پایان تحصیل دانشجویان است و آن را به بهترین شکل اجرا می‌کند؛ اما در ایران ، دانشگاه خود را موظف به برگزاری چنین برنامه‌ای نمی‌داند و دانشجویان به صورت خودجوش مراسمی را تدارک می‌بینند که در برخی موارد با حاشیه‌هایی هم همراه می‌شود.

رضا نصیری، مدیر­کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص شرایط برگزاری جشن‌های فارغ‌التحصیلی گفت: «برگزاری جشن فارغ‌­التحصیلی، جزء برنامه‌­های مصوب دانشگاه نیست و از جانب معاونت فرهنگی- دانشجویی اهتمامی برای اجرای آن تا امروز نبوده و ابلاغ مشخصی در این مورد وجود ندارد. البته جشن‌های خودجوشی توسط دانشجویان برگزار می‌شود که در اکثر موارد شرایط و کیفیت مناسبی ندارد.»

او در ادامه با اشاره به اینکه زیرساخت‌های برگزاری جشن فارغ‌التحصیلی در دانشگاه‌ها ایجاد نشده است، اظهار داشت: «تا زمانی که برنامه‌ای مدون و سازوکاری مشخص برای نحوه اجرای این جشن‌ها نوشته نشود، امکان برگزاری مراسم از سوی دانشگاه وجود ندارد.»

نصیری در رابطه با برگزاری جشن‌ها در گذشته گفت: «عدم برنامه‌ریزی مناسب برای اجرای چنین برنامه‌هایی معمولا حواشی و مشکلاتی به وجود آورده است. به‌طور مثال، جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان علوم پزشکی که در تالار فرهیختگان برگزار شد، همراه با حواشی بود. یا سال گذشته روند برگزاری جشن فارغ‌التحصیلی در واحد تهران جنوب به‌گونه‌ای پیش رفت که برای حل موضوعات حراست وارد ماجرا شد.»

نصیری افزود: «باید هیات اندیشه‌ورزی متشکل از دانشجویان تشکیل شود تا در فرصت تابستان، الگویی مناسب و در تراز فرهنگ ایرانی - اسلامی برای جشن‌های فارغ‌التحصیلی طراحی و قالب اجرای آن مشخص شود. با وجود چنین الگویی، دانشگاه می‌تواند جشن‌های فارغ‌التحصیلی را برگزار کند.»

نصیری با اشاره به اینکه دانشجویان، فرهنگ‌سازان جامعه هستند و سرآغاز حرکت‌های بزرگ از دانشگاه است، خاطرنشان کرد: «اولین مراسم اعتکاف با حدود 12 نفر در دانشگاه تهران برگزار شد، آن زمان حتی در حوزه علمیه هم اعتکاف برگزار نمی‌شد. حالا با گذشت چند سال، در اعتکاف دانشجویی 97، حدود 50 هزار دانشجو شرکت داشتند. قرائت یک صفحه قرآن بین دو نماز به دستور حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، از دانشگاه تهران آغاز شد و حالا این رسم در سراسر کشور اجرا می‌شود و بسیاری از رسم‌های دیگر که دانشگاه آغازگر آن بود. بنابراین باید جهت برگزاری جشن‌های فارغ‌التحصیلی نیز الگویی مناسب طراحی و به کلیه دانشگاه‌های کشور معرفی کنیم.»

نظر شما