شناسهٔ خبر: 33688299 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

چرا لایحه اخراج نظامیان تروریست آمریکایی از عراق تصویب نمی‌شود؟

یک منبع در کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق به بررسی عوامل عدم تصویب لایحه اخراج نظامیان تروریست آمریکایی از این کشور پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق از اعمال فشار به این نهاد برای عدم تصویب لایحه اخراج نظامیان تروریست آمریکایی خبر داد.

یک منبع پارلمانی حاضر در این کمیسیون که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد که «پارلمان واقعا قصد ندارد لایحه اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب کند».

وی به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که سفارت آمریکا در بغداد به رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان اعمال فشار زیادی می‌کند تا این لایحه تصویب نشود.

منبع مذکور با اشاره به تمایل برخی از فراکسیونهای سیاسی عراق برای باقی ماندن نیروهای آمریکایی در این کشور، مدعی شد که برخی از گروههای سیاسی در خصوص اجرای این لایحه موضع جدی نداشتند.

وی همچنین اعلام کرد که پس از «فشارهای فراکسیونهای [محور] مقاومت، این قانون در زمان خود در دستور کار [پارلمان عراق] قرار گرفت، ولی به خاطر فشار آمریکا، بند حمله نیروهای آمریکایی به نیروهای عراقی حذف و در نتیجه بررسی آن به جلسات بعدی موکول شد».

این منبع در پایان اظهار داشت که با توجه به ضعف برخی فراکسیونها و «تداوم فشار واشنگتن به ریاست پارلمان و تن دادن آن به این امر» قانون اخراج نظامیان تروریست آمریکایی از عراق اجرا نخواهد شد.

وزارت دفاع آمریکا در ماه می سال 2018 اعلام کرد که نیروهای آمریکایی حاضر در عراق و سوریه به پنج هزار نفر رسیده است، ولی منابع غیر رسمی تأکید دارند که شمار واقعی نظامیان تروریست آمریکایی بسیار بیشتر از این تعداد است.

همزمان با تلاش برای تصویب این لایحه، اختلافات شدیدی بین طیفهای سیاسی عراق به ویژه بین ائتلاف «النصر» به رهبری «حیدر العبادی» نخست وزیر پیشین این کشور و ائتلاف «الفتح» به رهبری «هادی العامری» شکل گرفت.

«کریم علیوی» نماینده ائتلاف الفتح اعلام کرد که حیدر العبادی «همان کسی است که پس از خروج نیروهای آمریکایی از عراق در پایان سال 2011، آنان را به این کشور بازگرداند».

«عدی عواد» دیگر نماینده الفتح هم تأکید کرد که در حال حاضر نیازی به نیروهای آمریکایی ندارند و «هر شخص یا طرفی که حضور نیروهای آمریکا را بپذیرد یا خواهان آن باشد، مزدور است».

عواد اعلام کرد که بیشتر نمایندگان عراق، مخالف حضور غیر موجه نظامیان آمریکا هستند.

تروریستهای آمریکایی رسما پس از وقایع 10 ژوئیه تابستان 2014، به ویژه تسلط داعش بر مساحتهای گسترده‌ای از شمال و غرب عراق، در لوای ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش، به عراق بازگشتند.

انتهای پیام/م

نظر شما