شناسهٔ خبر: 33687386 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

اقدام سناتورهای دموکرات آمریکایی برای جلوگیری از جنگ با ایران

سناتورهای دموکرات کنگره در سال 2015 هم با تاکتیک "فیلی باستر" توافق "برجام" را از گزند مخالفت های جمهوریخواهان کنگره به سلامت عبور دادند.

صاحب‌خبر -

سناتورهای دموکرات آمریکا در حال بررسی گزینه اعمال" فیلی باستر" (نوعی تاکتیک سیاسی برای گروکشی لوایح دولت - شبیه به "آبستراکسیون" -  بین نمایندگان سنای آمریکا که مانع تصویب لوایح دولت در موعد قانونی می‌شود) روی لایحه بودجه دفاعی دولت ترامپ در هفته جاری هستند تا با گروکشی روی بودجه دفاعی ترامپ، قانونی را برای منع حمله خودسرانه ترامپ علیه ایران به تصویب سنا بگذرانند.

به گزارش عصرایران به نقل از سی‌ان‌ان، سناتور دموکرات " تام اودال" که یکی از شش سناتور دموکراتی بود که روز دوشنبه (دیروز) به آغاز بحث بودجه دفاعی ایالات متحده آمریکا در سال 2020 رای منفی داده است، در این باره گفته است:" طبق گفته خود رییس جمهوری، ما تنها 10 دقیقه با آغاز یک جنگ دیگر در خاورمیانه بدون کسب مجوز قانونی از کنگره آمریکا فاصله داشتیم."

برخی سناتورهای جمهوریخواه مخالف این اقدام احتمالی دموکرات‌ها هستند و معتقدند ایالات متحده آمریکا هم اینک هم با ایران در حال جنگ است و ترامپ این صلاحیت را داراست که در مواقع لازم به تشخیص خود برای تامین امنیت کشور دست به اقدام نظامی علیه ایران بزند.

در صورتی که سناتورهای دموکرات لایحه بودجه دفاع ملی آمریکا را دست مایه گروکشی برای تصویب یک طرح به منظور محدود کردن اختیارات ترامپ برای اقدام نظامی علیه ایران بودن مجوز کنگره کنند، سناتورهای این حزب در سنا هنگام مطرح شدن دستور کار لایحه بودجه دفاع ملی آمریکا با ارایه نطق‌ها و سخنرانی‌های طولانی مانع از ورود سنا به دستور بررسی این لایحه خواهند شد.

گفتنی است سناتورهای دموکرات در سال 2015 و پس از انعقاد توافق برجام بین ایران و گروه 1+5 نیز تجربه‌ای مشابه را از سرگذراندند و در واکنش به مخالفت اکثریت جمهوریخواه سنا با تصویب بی کم‌و‌کاست برجام، با ارایه نطق‌های طولانی مانع ورود سناتورهای جمهوریخواه به دستور بررسی برجام در سنا شدند و مهلت قانونی بررسی سنای آمریکا را با این ابزار (فیلی باستر) دور زدند. در آن زمان باراک اوباما نیز تهدید به وتوی رد احتمالی برجام از سوی سناتورهای کنگره کرده بود.

" چاک شومر" رهبر اقلیت دموکرات در سنای آمریکا از "میچ مک کانل" رهبر اکثریت جمهوریخواه خواسته تا ارایه لایحه بودجه دفاع ملی آمریکا در هفته جاری در صحن سنا را به تاخیر بیندازد. بهانه شومر غیبت تعدادی از سناتورهای دموکرات در جلسه سنا به خاطر حضورشان در نخستین مناظره نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا و نیز ضروری نبودن تصویب فوری این لایحه در هفته جاری اعلام شده است.

 

 

 

نظر شما