شناسهٔ خبر: 33684884 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گفت و گوی مقامات ارشد چین و آمریکا پیش از دیدار ترامپ و شی

تهران - ایرنا - رسانه دولتی چین روز سه شنبه از گفت و گوی تلفنی در مورد مسائل تجاری و تعرفه ای میان مذاکره کنندگان ارشد تجاری چین و آمریکا پیش از دیدار مهم روسای جمهوری این دو کشور در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شینهوآ، «لیو هی» معاون نخست وزیر چین و فرد منتخب «شی جین پینگ» رئیس جمهوری این کشور در مذاکرات تجاری با واشنگتن، روز دوشنبه ۲۴ ژوئن طی گفت و گوی تلفنی با «رابرت لایتیزر» نماینده تجاری و «استیون منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا به تبادل نظر در مورد مسائل اقتصادی و تجاری میان دو کشور پرداختند.

به نوشته شینهوآ، این تماس به درخواست طرف های آمریکایی صورت گرفت و مقامات دو کشور بر ادامه تماس ها تاکید کردند.

به گفته مقامات آمریکایی، پیش بینی شده است که دیدار دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده با شی جین پینگ، روز شنبه یعنی دومین روز از اجلاس گروه ۲۰ موسم به "جی -۲۰" در اوساکا ژاپن برگزار شود.

هر دو رهبر ماه گذشته پس از شکست مذاکرات در مذاکرات تجاری و وضع تعرفه های مالیاتی بر کالاهای یکدیگر، توافق کردند تا باز هم با یکدیگر دیدار کنند.

پیشتر ترامپ، هوآوی، شرکت مخابراتی بزرگ چین را به اتهام جاسوسی و دور زدن تحریم های آمریکا در لیست سیاه خود قرار داد؛ چین نیز در پاسخ تهدید کرد که فهرستی از شرکت ها و افراد غیرقابل اعتماد ایجاد خواهد کرد.

مقامات چینی روز دوشنبه اعلام کردند که در اجلاس گروه ۲۰ به دنبال یک جبهه متحد علیه حمایت گرایی یا حمایت از تولید داخلی هستند.

«ژانگ جون» معاون وزیر امور خارجه چین طی مصاحبه در جلسه ای درمورد حضور رئیس جمهوری چین در اجلاس جی ۲۰ گفت: «یک جانبه گرایی و حمایت از تولید داخلی، به رشد جهانی لطمه وارد کرده، زنجیره ارزش های جهانی را کاهش داده و بازار را تضعیف می کند.

وی افزود، چین با دیگر اعضای گروه ۲۰ در راستای حمایت از چند جانبه گرایی و نظم تجارت جهانی مبتنی بر قانون تلاش خواهد کرد.

«وانگ شوون» معاون وزیر بازرگانی چین نیز روز دوشنبه گفت که پکن و واشنگتن باید مصالحه کنند و هرگونه مذاکره میان این دو کشور باید با احترام، تساوی و سود متقابل باشد و با قوانین سازمان تجارت جهانی همخوانی داشته باشد.

وی همچنین از آمریکا خواست تا موانع نامناسب و تبعیض آمیز را علیه شرکت های چینی لغو کند، زیرا این اقدامات منافع شرکت های چینی و آمریکایی را با خطر مواجه می سازد.

نظر شما